Gå til innhold
Fiskersiden

Mark på kroken


lacustris
 Share

Recommended Posts

Hei!

I det siste har jeg fisket endel med mark og søkke i den lokale smålakselva, med varierende resultat. Ofte forsvinner marken fra kroken så snart den er i vannet.. Stikker jeg kroken gjennom marken flere ganger henger den lengre, men blir mindre "livlig". Jeg lurer på om jeg og bruker litt for stor krok.

Noen som kan si noe om hvor mange mark jeg bør har på kroken (medium store kjøpemark), hvordan de bør tres på, og hvor stor krok (owner meitekrok) jeg bør bruke?

Endret av lacustris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I det siste har jeg fisket endel med mark og søkke i den lokale smålakselva, med varierende resultat. Ofte forsvinner marken fra kroken så snart den er i vannet.. Stikker jeg kroken gjennom marken flere ganger henger den lengre, men blir mindre "livlig". Jeg lurer på om jeg og bruker litt for stor krok.

Noen som kan si noe om hvor mange mark jeg bør har på kroken (medium store kjøpemark), hvordan de bør tres på, og hvor stor krok (owner meitekrok) jeg bør bruke?

Utrolig vanskelig å si egentlig. Men i en smålakselv vil jeg si at det er vanlig med krokstr.2/0 til smålaks. Rart at marken forvinner fra kroken så raskt. Er det ikke yngelen som er problemet, at den rensker kroken for mark ? Dette er helt vanlig hos oss iallefall når tempen kommer på ett visst nivå. Vanlig medium kjøpemark er jo ett bra alternativ, men litt mindre mark går greit det også. Må bare egne med litt flere marker på kroken. Pass bare på at marken i bøtta ikke blir blaut, for da blir den mere vassen.

Og fisker du i hard strøm ? Tærer jo mere på marken dette også. Og fisker du riktig med søkket nærmest deg, og opphenget utstrakt nedenfor ? Slik at ikke søkket er borti marken og røsker under avfiskinga. Og fisker du så lett at du slipper å rive og slite unødvendig i bunnen for å få raklet opphenget videre ? Med vanlig kjøpemark så skal det egentlig gå greit å bruke samme marken på angelen i mange minutter og minst 10-15 kast hvis strømmen er forholdsvis rolig og yngelen er fraværende. Men ca. 1/3 av marken bør ihvertfall inn på angelen, vanlig at jeg bruker 3 slike marker på angel. Du kan jo prøve å tre en mark inn på lina rett over angelen også, er slettes ikke dumt det :o

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg bruker stort sett størrelse 2/0 krok som du foreslår, så da er vel det riktig. Det er mye yngel og småørret i elva, og det er nok denne som rensker kroken. Er ofte mye smånapping som avogtil gjør meg usikker på om det er småfisk eller laks.

Jeg fisker både i sterk strøm og roligere partier, og er nok ikke god nok på søkketilpassning. Bruker standard oppsett med en otersvivel, 30-40 cm ned til slangesøkke og ca halvannen meter til krok. Regner da med at kroken stort sett henger strakt nedenfor søkke. Det hender jeg må "røske" løs litt for å få det til å drive videre, og bruker nok da litt for tungt søkke som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Takk for svar!

Jeg bruker stort sett størrelse 2/0 krok som du foreslår, så da er vel det riktig. Det er mye yngel og småørret i elva, og det er nok denne som rensker kroken. Er ofte mye smånapping som avogtil gjør meg usikker på om det er småfisk eller laks.

Jeg fisker både i sterk strøm og roligere partier, og er nok ikke god nok på søkketilpassning. Bruker standard oppsett med en otersvivel, 30-40 cm ned til slangesøkke og ca halvannen meter til krok. Regner da med at kroken stort sett henger strakt nedenfor søkke. Det hender jeg må "røske" løs litt for å få det til å drive videre, og bruker nok da litt for tungt søkke som du sier!

Ja er det yngel så er det nok normalt at angelen blir rensket tvert ja :o

Rett og slett håpløst å fiske der da. Men du ser jo på marken om det er yngel eller smålaks som har vært bortpå som regel. Smålaksen trekker hardere også. marken ser ut som en tesil: Yngel.

Men det er fare på ferde hvis du på noen meter på strekket ikke lenger kjenner yngelen :cigar: Særlig hvis strømmen er ganske rolig der yngel som regel trives best. Blir gjerne store ringer med fredet område der yngel ikke tar, og der står det laks ! Og der trives aldri yngel nei, he he. Kan ofte kjenne flere slike "runde områder" der det er dødt med yngel, men yngelen fråtser både nedenfor og ovenfor. Og det slår sjelden feil, det står en laks der. Så yngelen kan være en god hjelper den også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem i dag. Yngelen renska kroken min på hvert kast nesten. Brukte hele markpauten min på et vips :o

Brunørreten og vàr s-ø kan renske en mann for mark de også :rolleyes: Ser ofte markfiskere stå i timesvis og fòre yngel med all marken de har :cigar:

Og de tror det er smålaks, he he. Ikke noe rart brunørreten er så feit i Gaula ihvertfall :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg bruker vanligvis str. 2/0 når jeg skal fiske med mark. Hvis du benytter doggmark eller feitmark lønner det seg å tre marken over "krokøyet" på markkroken inn på sena da marken ikke sliter seg veldig ut. Jeg bruker sjelden mer enn tre stk. marker på kroken (vanlig marker). Jeg har inntrykk av at hvis det er storlakser i hølen så er smolten fraværende, men det varierer veldig. I kulper lønner det seg å fiske med "slangebly" slik at blyet kan stå rolig og det man trenger å gjøre å er å lea på blyet innimellom. I hardere strøm pleier jeg å bruke "tøybly" for å kunne fiske mest mulig effektivt, da jeg er litt avhengig å kjenne forskjellen på laks som biter og blyet som "dunker" i elvebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.