Gå til innhold
Fiskersiden

balansere slukstang


andref
 Share

Recommended Posts

Her er en annen måte å gjøre det på: http://muskie.outdoorsfirst.com/board/forums/thread-view.asp?tid=53370&posts=7&highlight=Balancing rod&highlightmode=1#M400071

Basspro selger også vektsett,men om de lar seg feste på alle stenger vet jeg ikke: http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_15083_100004002_100000000_100004000_100-4-2

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt dette med at det er tyngden på snella som krever balansering. Snella er plassert på det punktet der du holder stangen og gir dermed ikke noe moment. Må være det at stanga virker framtung du ønsker å korrigere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste stengene jeg har vært borti, med multisneller, så ligger tyngdepunktet fremfor snella, noe som i mine øyne ikke er optimalt. Jeg holder forøvrig på fremre håndtak når jeg fisker. Men til de teknikkene jeg ikke gjør det, så holder jeg rundt snella, og med Bass Pro sin rod balancer så flytter jeg tyngdepunktet til snella, stanga blir tyngre, men den føles lettere. Samt at man forlenger bakre håndtak noen cm. Jeg synes ikke det er stygt eller uetisk, det ser ut som en naturlig del av stanga, nesten. Kan anbefale de om stanga de er fremtung da.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste stengene jeg har vært borti, med multisneller, så ligger tyngdepunktet fremfor snella, noe som i mine øyne ikke er optimalt. Jeg holder forøvrig på fremre håndtak når jeg fisker. Men til de teknikkene jeg ikke gjør det, så holder jeg rundt snella, og med Bass Pro sin rod balancer så flytter jeg tyngdepunktet til snella, stanga blir tyngre, men den føles lettere. Samt at man forlenger bakre håndtak noen cm. Jeg synes ikke det er stygt eller uetisk, det ser ut som en naturlig del av stanga, nesten. Kan anbefale de om stanga de er fremtung da.

Michael

ja stanga er litt fremtung, men tror jeg velger å legge bly inni stanga å bytte ende kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å feste garnsøkke eller lignende med tape bakerst på håndtaket, og når du har funnet riktig vekt ta av gummiknotten og plassere tilsvarende blymengde inn i stanga. Shimano har flere modeller hvor det kan plasseres vekter inne i stengene.

Ville stolt mer på subjektiv følese når en holder stanga enn på vektstangprinsippet beskrevet i artikkelen når det gjelder å bestemme hvor mye vekt som skal legges i.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jobben gjort. det tok ca 1 min!!! varma knotten med kokende vann og vrei den enkelt av! stanga var hul og blyet fra et 60 gram slangesøkke passet perfekt!! nå er balansepunktet flyttet til snellefeste, stanga ligger "vektløs" i handa under fisking!!! kommer til å gjøre dette på alle stenger. Det ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.