Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan snelle til laks ?


Laksen selv
 Share

Recommended Posts

Dette er begge gode sneller. Som flere skriver handler dette om snøretykkelsen du skal bruke. Men hva med å gå enda ett hakk bakover. Hvilken snøretykkelse trenger du. For junifiske i stor trønderelv 0,5 mm og følgelig 7000. Skal du fiske i juli eller i ei mellomstor til lita elv. 0,40-0,45 og da blir 6500 ei god snelle. For det utrolig behagelig å å legge vekk 15 foteren og 7000 (jeg fisker med calcutta 700 men det er det samme) for tifotern og 6500. Å fiske med for grovt utstyr er bare slitsomt og mindre morsomt er det også å kjøre laksen. Kjøp snelle og velg snøre etter ditt fiske og din elv.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

ossen snelle til laks ? har sett på noen abu sneller med syncro ,Abu Garcia Ambassadeur 6500C Syncro og Ambassadeur 7000 I Syncro* hvem er burde jeg kjøpe ?eventuelt er det noen andre sneller som er bra?

Takk for alle svar !

Hei

Hvor stor elv fisker du i? I de fleste Norske lakseelver holder Ambassadeur 6000 serien / Shimano Calcutta 400b mer enn nok. Med 0,46 Berkley Big Game Trielen får du mer enn nok senekapasitet. Fisker du med 0,50 eller mer ville jeg valgt nummeret opp, dvs Amabassadeur 7000 serien.

De fleste laksefiskere foretrekker Ambassadeur 6000 rocket eller pro rocket eller Shimano Calcutta 400B. Begge er glimrende valg.

Bremsen på calcuttane er noe jevnere enn Ambassadeuren, men det er litt trangere mellom sene og snellehus på den. Uansett - supre valg begge to. Bruker selv ambassadeurene mer enn calcuttane.

Selv er min favoritt en gammel rød Ambassadeur 7000 snelle uten kulelager (Made in Sweden). Tro ikke at den kaster kortere enn calcuttaen . Ingen snelle er bedre på bremsen og den rommer mye sene om du har behov for det. Ulempen er noen gram ekstra. Til lett slukfiske er en mindre snelle å foretrekke. Får du tak i en gammel 7000 ambassadeur er den vesentlig bedre enn de nye (etter min mening). Min eldste snelle (over 20 år) holder stand fremdeles ovenfor alle de andre jeg har. En favoritt selv i dag.

Skittfiske selger Ambassadeur 6000 pro rocket til 699. Det er billig. Made in Sweden. Syncro sneller er ok de også. Har dem. De er litt tyngre. Gå heller for en Rocket.

Lykke til.

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar ! blir nok en 7000 snelle da skal bruke 0,55 men ossen scene veit jeg ikke? noen tips å få ?:)

Prøvde Sufix XL Strong denne sesongen etter mange godord her inne på FS, og dommen fra undertegnede er dette var meget bra saker. Når så prisen også var særdeles hyggelig (kun kr 129 for 300 m) blir valget enkelt foran kommende sesong også :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Sufix XL Strong denne sesongen etter mange godord her inne på FS, og dommen fra undertegnede er dette var meget bra saker. Når så prisen også var særdeles hyggelig (kun kr 129 for 300 m) blir valget enkelt foran kommende sesong også :blush:

Har begrenset erfaring med Sufix, men sikkert bra. I trolling miljø er Berkley Big Game Trielene billig og veldig bra. En favoritt både her i skand inavia og i USA. Jeg har brukt den til både til trolling og til laksefiske siste 15 år og har bare godord å si. Får topp score i alle ratinger. Kjøp den eller suffix på bulk spole. Feks:

Trolling.no

eller fra USA:

Berkley Big Game

30lb = 0,56 mm

25lb = 0,48 mm

20lb = 0,46 mm

220 kr inkl mva for 2300 meter + frakt.

Til fortom benytter jeg Maxima Camelon - stivere - og det er hensikstmessig.

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begrenset erfaring med Sufix, men sikkert bra. I trolling miljø er Berkley Big Game Trielene billig og veldig bra. En favoritt både her i skand inavia og i USA. Jeg har brukt den til både til trolling og til laksefiske siste 15 år og har bare godord å si. Får topp score i alle ratinger. Kjøp den eller suffix på bulk spole. Feks:

Trolling.no

eller fra USA:

Berkley Big Game

30lb = 0,56 mm

25lb = 0,48 mm

20lb = 0,46 mm

220 kr inkl mva for 2300 meter + frakt.

Til fortom benytter jeg Maxima Camelon - stivere - og det er hensikstmessig.

Sjøfalk

Tenk om man bare kunne spurt om hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.