Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåret 2010


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Er ikke noe å skjemmes av dette :blush:

Må være de fineste tommestokkene som er laget. Men bare ett spørsmål. NM eller h1rik kan også svare hvis de har gode råd.

Er inne på samfishing sine sider, hvilke lepper bruker du ? Jeg skal foreløpig kun bruke de som er brukt på den øverste woobleren på bildet mitt, med spor vannrett inn i woobleren.

Hvilken ? Er 2 som er ganske så lik der (nr. 22 og 23)

http://www.samfishing.fi/kauppa/

Følger brukarveiledningen til han karen her (del 1&2) der jeg putter blyskiver under strengen i front og litt bak midtkrok:

http://www.youtube.com/watch?v=XjmefnZ13YQ

Regn med noen spørsmål etter hvert, når jeg skal mette treet, lakkère og coate greia :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror jeg skal lage en slik en som er vist her også :blush: Og male den rød og hvit, he he. Dette er jaggu godkaren sin, artigste fiskeprogrammet jeg noen gang har sett :D

Ser ikke ut som man akkurat trenger så dyrt og avansert utstyr for å ta bamsen, he he. Haspelsnella var av den gamle sorten ser jeg :blush:

Tar det bort om noen dager, så jeg ikke får TVN på nakken :lolu: (Hvis ikke modsen gjør det da).

http://www.youtube.com/watch?v=D6zqSjXUwCo

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe å skjemmes av dette :)

Må være de fineste tommestokkene som er laget. Men bare ett spørsmål. NM eller h1rik kan også svare hvis de har gode råd.

Er inne på samfishing sine sider, hvilke lepper bruker du ? Jeg skal foreløpig kun bruke de som er brukt på den øverste woobleren på bildet mitt, med spor vannrett inn i woobleren.

Hvilken ? Er 2 som er ganske så lik der (nr. 22 og 23)

http://www.samfishing.fi/kauppa/

Følger brukarveiledningen til han karen her (del 1&2) der jeg putter blyskiver under strengen i front og litt bak midtkrok:

Regn med noen spørsmål etter hvert, når jeg skal mette treet, lakkère og coate greia :)

Jeg bruker normalt leppe nr 23 da wobblerne mine er ganske store (75-95 mm). I tillegg fikk jeg tak i litt større lepper fra Kjell Petterson (produsent av Peson-wobbler) da jeg var oppe i Overhalla i åpningsuka. Wobblerne går noe dypere med disse enn med Samfishing-leppene.

Ellers er rød/hvit farge på wobblerne slettes ikke ueffent, har tatt flere lakser med den fargekombinasjonen på ulike typer wobblere. Spesielt kurant ved gråvær eller skumring og med farge på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, brodern er selvskreven prøvekanin på div. wooblere.

Tsk, tsk, tsk. Skoill du itj prøv ut wobbleran på bamsa da? E da itj markfiske herre. Bror din ska ta me te mæ, itj bruk dæm sjøl. Små og mellomlaks bit da på ka som helst...

Oinnskyll Nidelfisker for å ha kaillt wobbleran din for "Tommstokka". Dæm e no 3-4 tomma lang, men fargan e fin, å nånn av dæm går fint å. Synn vi itj hadd litt mer tid i sommer, og itj minst at kvotan e så små at vi må gå i lainn næsten før vi ha komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er nok oppfostra på markfiske, både jeg og brodern :dribble: Men selv har jeg aldri fisket så lite med mark som i år. Beholdningen var rekordliten (marken altså) og endel gikk til brodern. Han fikk visst bedre bruk for dem også forstod jeg i Nidelva. Så jeg måtte klare meg med pinglemark (kjøpemark) resten av sesongen, og en slik boks holder vel akkurat til å fylle på kroken ett par ganger. Men jeg tror han ble litt "irritert" over at du slo ham med 100 gram eller noe rundt der på årets laks på laget i Nidelva ;)

Din bikket vel over 14 kilo på goddøgnet. Men slik er livets harde realitet :D Jeg kommer iallefall til å satse mere på rødt/hvitt neste år bl.a. Spennende fargekombinasjon, som garantert vil resultere i en bamse eller to (teoretisk kanskje). :)

Ok Master, takk for det, skal titte litt på det :dribble:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mye på rød/hvite wobblere i Gaula tidligere. Knallbra farge når elva har den mørke cognacfargen, nesten kaffefarge, rett etter en sommerflom. Sol på elva i tillegg da, så får du ikke bedre fargekombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet frem bilde fra min gamle kolleksjon av hjemmesnekra wooblere. Som jeg gjorde på 90-tallet engang :dribble:

Uten leppe ! Blyet litt ned i buken, for at de skulle gå rett vei :) Men krokene hadde nok sørget for det uansett. Meningen var at de skulle brukes med lett søkke, fisket på flom på grunt vann f.eks.

Problemet var bare at det ikke ble tillatt etter hvert, så de er ikke brukt. Testet de ut, og for meg så gikk de som en drøm i vannet. Vrikket på rompa så det var en fryd :dribble:

Men de nederste der (rød/hvit) spørs det om jeg skal lage noen eksemplarer av (med leppe), kun til eget bruk :D Dyptgående !

De originale hadde jo påskrudd både metalleppe og kroker, og var i plast ! Noe jeg synes så litt skummelt ut i lengden ;)

Var ikke disse en killer i Nidelva da ?

200320071147zCLKqpW13IC5hWTz6W.jpg?4

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De originale hadde jo påskrudd både metalleppe og kroker, og var i plast ! Noe jeg synes så litt skummelt ut i lengden :dribble:

Var ikke disse en killer i Nidelva da ?

Som jeg har forstått det, var både HTH og Heddon det... Men, jeg hørte en av de opprinnelige revene si "men, de virker ikke like godt lenger".

Typisk laks, her har en noe som virker og så endrer de preferanse, nå er det håndlaget (Finsk), som gjelder :dribble:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har tatt mange laks på rød/hvit HTH og Heddon, opp til 14 kg på den minste HTHen. HTH, som ble produsert av firmaet H.H.Thaulow i Trondheim på lisens fra Heddon fra begynnelsen av 1950-tallet, var for øvrig ganske dominerende brukt som wobbler i Nidelva til helt opp til 1980-tallet. En grønnfarvet utgave ble endog bare kalt Nidelv-wobbleren.

De begynner å bli ganske aldersstegne disse da Thaulow sluttet å produsere dem for over 25 år siden, men hvorfor vi ikke bruker dem lengre er ikke derfor. Nå er det så mange wobblere å velge blant at de rett og slett ikke har sluppet til. Tror ikke de nødvendigvis hadde fisket noe dårligere enn mange av de finske wobblerne. Ganske dypt går de også. Nei, vi får prøve å finne plass til dem i snøreendene til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har tatt mange laks på rød/hvit HTH og Heddon, opp til 14 kg på den minste HTHen. HTH, som ble produsert av firmaet H.H.Thaulow i Trondheim på lisens fra Heddon fra begynnelsen av 1950-tallet, var for øvrig ganske dominerende brukt som wobbler i Nidelva til helt opp til 1980-tallet. En grønnfarvet utgave ble endog bare kalt Nidelv-wobbleren.

Holder akkurat på å skrive om dette. Kort fortalt kom Heddon River Runt Spook i produksjon allerede rundt 1933 (1 og 2 synk) og 1935 (3 flyt), og norske laksefiskere fant fort fram til disse. Bl.a. Reidar Brekke i Nidelva. Med 2. verdenskrig skjedde det et skifte, i det Heddon ikke lengre var i salg i Norge, mens Hans H. Thaulow-HTH begynte selge akkurat tilsvarende wobbler. De fikk plastkroppene fra Heddon, montering og lakkering ble gjort i Trondheim. Mest sannsynlig som et resultat av Marshal-hjelpen. HTH sin produksjon fortsatte til utpå 1970-tallet, med restsalg på Gresvig på Torget i 1984 (?). (Har fortsatt noen uåpnede esker etter dette siste.) HTH produksjonen var naturligvis bare et utvalg av Heddon.

Se nærmere i; Engeset og Schultz, Kasteslukfiske fra 1938; Brekke, Reidar, Om ørret og laksefiske i Norge fra 1940 og for en oversikt over Heddon og fargekart http://www.tacklecollecting.com/riverruntinfo.htm

PS! Danskene i Namsen brukte Heddon ikke HTH, og Børge Munch-Jensens kjente 25,1 kg fra Valskrå i Namsen ble tatt på en 3' River Runt Spook i gul farge enten en Yellow Shore Minnow eller Silver Rib.

PS2! Var nede i kjelleren hos høvdingen i sommer og "snakket" med et tredvetalls HTH som lå der i mørket. De var skikkelig sure og skuffet over ikke å bli brukt, og skrek til meg at de f... skulle danke ut finskej... om de bare fikk slippe til.

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt hvor mye Hansemann visste om disse HTH :D Og alltid interessant å lese litt om historien til gamle slagere !

Og boka, ja jeg har hørt rykter, den venter vi på :D

Forøvrig så fikk jeg et brukbart tilbud idag rett i fanget, gratis laksefiske i Namsen en og annen helg neste år :D

Gjennom et firma her i byen. Første økta var visstnok andre helga i juni, men akkurat den tror jeg at jeg står over, Gaula pleier ikke å skuffe akkurat rundt den tiden.

Han som inviterte meg er ikke akkurat noen kløpper på laksefiske (nybegynner nærmest) men han fikk ihvertfall en fin storlaks nesten før båten fikk svingt på seg :D

Så jeg tenkte, kanskje jeg skal slå til på Namsen neste år jeg også, he he. Så får jeg fisket ordentlig med mark/søkke i august og ikke tenkt så mye på de harde kvotene i Gaula, med 1 smålaks i døgnet :) Valdet forstod jeg var rett nedenfor Arntsen & Co (han som har fisket hos deg Master), eller rettere sagt nedenfor Music Box. Har ikke peiling hvor det er, men tror det er en ganske så brukbar plass :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så fikk jeg et brukbart tilbud idag rett i fanget, gratis laksefiske i Namsen en og annen helg neste år :D

Gjennom et firma her i byen. Første økta var visstnok andre helga i juni, men akkurat den tror jeg at jeg står over, Gaula pleier ikke å skuffe akkurat rundt den tiden.

Han som inviterte meg er ikke akkurat noen kløpper på laksefiske (nybegynner nærmest) men han fikk ihvertfall en fin storlaks nesten før båten fikk svingt på seg :D

Så jeg tenkte, kanskje jeg skal slå til på Namsen neste år jeg også, he he. Så får jeg fisket ordentlig med mark/søkke i august og ikke tenkt så mye på de harde kvotene i Gaula, med 1 smålaks i døgnet :thumbsup: Valdet forstod jeg var rett nedenfor Arntsen & Co (han som har fisket hos deg Master), eller rettere sagt nedenfor Music Box. Har ikke peiling hvor det er, men tror det er en ganske så brukbar plass :)

men du kan da ikke bare reise fra revehiet og la meg være aleine i Gaula :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du kan da ikke bare reise fra revehiet og la meg være aleine i Gaula :thumbsup:

Jo det kan jeg, føler meg truet.

Svipper innom noen turer bare for å guide Veg og kanskje Sigve (ung og fremadstormende laksefisker). Så de kan gruse deg litt, og sette deg på plass.

Neida, neida, Mao-glunten min. Jeg reiser aldri fra deg skjønner du !

Neste år er det ikke sikkert laksen tar Buch`en, og jeg skal stå ved din side jeg og fortelle deg hva du skal bruke jeg. Og ikke minst, ha en å skåle/feire laksene sammen med.

Så kanskje du får noen skitlakser neste år også :lolu: Men det har vært artig med ett par turer langt vekk fra Gaula også for en gangs skyld. Og harlet litt med de nye hjemmesnekra wooblerene. Har mye mere trua der, enn i våre områder i august iallefall. Ihvertfall når det gjelder smålaks og havaure.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan jeg, føler meg truet.

Svipper innom noen turer bare for å guide Veg og kanskje Sigve (ung og fremadstormende laksefisker). Så de kan gruse deg litt, og sette deg på plass.

Neida, neida, Mao-glunten min. Jeg reiser aldri fra deg skjønner du !

Neste år er det ikke sikkert laksen tar Buch`en, og jeg skal stå ved din side jeg og fortelle deg hva du skal bruke jeg. Og ikke minst, ha en å skåle/feire laksene sammen med.

Så kanskje du får noen skitlakser neste år også :D Men det har vært artig med ett par turer langt vekk fra Gaula også for en gangs skyld. Og harlet litt med de nye hjemmesnekra wooblerene. Har mye mere trua der, enn i våre områder i august iallefall. Ihvertfall når det gjelder smålaks og havaure.

og nå ble jeg letta gitt :)

ble litt redd at jeg måtte drike opp flaska aleine jeg nå :lolu:

men til neste år så har jeg noe nytt på gang, ikke wobbler og ikke fluer. :thumbsup:

selv om jeg tror at wobbler ikke er så dumt nå på en ny plass som viste seg etter flommen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare kos deg du silver, jeg kan passe på mao for deg jeg :)

Takk vegar :thumbsup:

kan du ta med trommer og jeg gitar så sittr vi ved bålet og spiller gode gamle låter vi :lolu: ,får kvota blir jo tatt før fuglene har stått opp, og da blir dagen så lang

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.