Gå til innhold
Fiskersiden

Røde vannliljer, melde om forekomst, hvor?


 Share

Recommended Posts

Har brukt deler av sommeren til å bygge hagedam med en liten bekk. Etter alt for mye graving og sanking av stein, organisering av pumper og dammduk, samt oppfylling av vann var tiden inne for å slange vannplanter.

Bor ved Langen som går på grensen til Ski og Enebakk. Langen er jo full av gule vannliljer, fine nok men fruen ønsket selvsagt de store og hvite. Så etter å ha slanget et par gule ble jeg sendt ut for å finne noen hvite. Og jeg fant faktisk en liten koloni med hvite, midt blant en haug med gule, ved en bekkeos. Jeg velta meg uti blant sultne gjedder og fikk gravd med meg en plante hjem til dammen. Den blomstrer og trives som bare det, fruen er fornøyd. (Gule vannliljer har små blomster, de hvite er store).

Men så kom nabolkjærringa og fortalte om en koloni med røde vannliljer, jeg trodde ikke noe særlig på det, men etter en sjekk så fant jeg kolonien. En liten koloni i en liten bukt. Kanskje 20-30 planter. Siden jeg har fått med meg at røde vannliljer er både sjeldne osv. valgte jeg å ikke ta med meg en plante. Men en dag jeg kom hjem stod det en rød vannlilje i en bøtte ved dammen, ferdig plukket av nabokjærringa ;-) Så nå kan jeg glede/skamme meg over å ha en rød vannlilje i dammen.

Men så til spørsmålet, den røde kolonien stod alene i en liten bukt, ikke blant hvite, og jeg har ikke sett røde noen annen plass i Langen. Burde jeg varsle de som driver med kartlegging av denslags, og hvor/hvordan gjør jeg i tilfelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, da var du kanskje på tangen festivalen da?

Hehe. Var bevisst til stede en stund, og kroppslig lenge etter det ja....

Apropos hagedam så holdt jeg på å gå inn for en våt landing blant vannliljene, koi og gullfisk på vei hjem til senga den natta (bor i et av husa rett ovenfor festivalen). Men heldigvis bomma jeg på dammen og landa i komposten i stedet. Den er så full av brennesle at jeg våknet til såpass at jeg fikk karra meg de siste 5 meterne inn døra.

Kjekt med lokal festival og voksen blir man aldri.

Edit: Med andre ord så var jeg en av lokalheltene, men dog innflytter sådan. Ikke en av de sinte og barduse lokalheltene, men antagelig han som pratet veldig tidlig på kvelden, og som satt og sov på en plaststol senere på kvelden.

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, ja da er det kanskje mulig vi snakket eller så hverandre. Var moro den festivalen! Er med neste år også. Var med Alex som bor i det røde huset rett oppi gata! Når vi trasket opp der på natta var det noen som prøvde å kjøre en audi 80 opp plenen hans som er en ganske vass skråning med noen stubber og sånn... lo meg skakk... var noen skjermer som løsnet. Og videre var det moro med bandet, spesielt han eldre karen med hvitt skegg og hår. Han var jo rett dyktig :) Hehe, verden er liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, ja da er det kanskje mulig vi snakket eller så hverandre. Var moro den festivalen! Er med neste år også. Var med Alex som bor i det røde huset rett oppi gata! Når vi trasket opp der på natta var det noen som prøvde å kjøre en audi 80 opp plenen hans som er en ganske vass skråning med noen stubber og sånn... lo meg skakk... var noen skjermer som løsnet. Og videre var det moro med bandet, spesielt han eldre karen med hvitt skegg og hår. Han var jo rett dyktig :) Hehe, verden er liten

Alex er naboen. Av en eller annen idiotisk grunn mente jeg at det var kortere for meg å gå hjem over tomta til Alex fra festivalen. En stor tabbe, hvorfor gjøre noe nytt kl 05 på natta? Ja hvorfor ikke tenkte jeg sikkert....

Glemte selvsagt at han har gravd dreneringsgrøfter, som da var fulle av vann, og det var mørkt. Ble våt og gjørmete for å si det sånn, og så måtte jeg krype over jordhaugene som lå der, og bryte meg gjennom krattet før jeg poppet ut i egen hage og fortsatte den håpløse ferden hjem der....

Godt at det var mørkt ute.

-----------------

Husker forresten at Alex ble sinna på meg i løpet av natta:D, antar at jeg har vært like seriøs som jeg pleier etter kl 0200 eller deromkring, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex er naboen. Av en eller annen idiotisk grunn mente jeg at det var kortere for meg å gå hjem over tomta til Alex fra festivalen. En stor tabbe, hvorfor gjøre noe nytt kl 05 på natta? Ja hvorfor ikke tenkte jeg sikkert....

Glemte selvsagt at han har gravd dreneringsgrøfter, som da var fulle av vann, og det var mørkt. Ble våt og gjørmete for å si det sånn, og så måtte jeg krype over jordhaugene som lå der, og bryte meg gjennom krattet før jeg poppet ut i egen hage og fortsatte den håpløse ferden hjem der....

Godt at det var mørkt ute.

-----------------

Husker forresten at Alex ble sinna på meg i løpet av natta:D, antar at jeg har vært like seriøs som jeg pleier etter kl 0200 eller deromkring, hehe.

hahaha, funny! Vi får ta noen pils neste år da, for dette fristet som sagt til gjentagelse! Seriøst bra festival... høretes ut som du også hadde det veldig moro :) Hva er navnet ditt egentlig? Kan godt sende på pm om du vil være "anonym"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre, i det røde huset rett ovenfor Alex igjen. Siste huset på venstre side i Tangenveien før du svinger ned til Alex.

Kan jo ta en liten fisketur før festivalen neste år?

Om været er fint er det ikke så dumt med noen pils og litt gjedde/abbor fiske. Og det er ikke langt til de røde vannliljene heller, hehe. Var jo en del som ankom med båt til flytebrygga.

Klarer som regel å lure noen smågjedder på dagtid, men stor abbor sliter jeg med å få.

Hadde jo vært fint å slenge noen fine abbor på grillen :-)

Men Alex er vel så involvert i festivalen at han ikke har tid antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.