Gå til innhold
Fiskersiden

Vårgjedda...


Hveberg_90
 Share

Recommended Posts

Hveberg...Jeg syns du skal ta deg tid til å lete opp et par gytende gjeddemadammer i vår og så i stedet for å fiske etter dem skal du ta på deg vaderne og de polariserte brillene og bare stå der og se på dem. Et fasinerende skuespill der gjedder på 8-10-kanskje 12 kilo sakte svømmer rundt helt inne i gresskanten mens 2-3-4 små hanngjedder konkurrerer om å være nærmest henne når det skjer. Det er faktisk en helt grei naturopplevelse som kanskje lar deg få et litt annet inntrykk av disse fiskene. Fiske på dem kan du gjøre nå.....eller vente til etter leken. Dvs til slutten av måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Syver her!

Gjeddeleken er vel verdt å få med seg uten fiskestang (eller hagle for den sakens skyld!). Ta gjerne med fotoapparat eller videokamera.

Er du riktig heldig kan du få se noen svære beist som stanger inne på så grundt vann av ryggen stikker opp av vannet. Taktikken er å stå litt inne på land og avvente. Når du ser at en lek er i gang er det bare å stille seg opp og vente! Det begynner gjerne med små vak eller rullinger litt utenfor sivkanten eller i "sivøyer" noen meter utenfor bredden. Når gjeddene så har kommet helt inn til bredden kan leken gå flere hundre meter. Gjedda snur aldri så når du ser hvilken vel den går er det bare å stille seg opp helt i vannkanten og vente! Et utrolig syn når ei svær sluske og en liten tass av en hannfisk stryker forbi tuppen av støvelen din! På det beste har jeg fulgt det samme paret i halvannen time!

Høydepunktet er når madamen bestemmer seg for at leken er over. Da hender det hun glefser etter hannen og vannet nærmest eksploderer i en kaskade av vann!

Når gjedda gyter varierer fra sted til sted. Trenger vel minst 8 grader i vannet. Høy vannstand er også et must da den gyter inne på grunnene. I Visterflo er som regel leken rundt 17.mai. I Vannsjø og Tunevannet gjerne et par uker før.

Som nevnt spiser ikke gjedda under selve leken. Mange har fått for seg at man ikke kan fiske gjedde før etter leken. Dette er bare gammelt vås! Det er bare akkurat når den er i gytemodus at den ikke tar til seg næring. Sikkert mulig å tirre den til hogg men det har aldri fristet meg da opplevelsen av leken i seg selv gir et mye større kick enn å avbryte leken!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe dumt spørsmål du kom med Hveberg! Gjeddeleiken begynner så smått like etter at isen går, gjerne 1. dagen med rolig vindforhold og sol etter isløsning. Det betyr at leiken starter rundt midten av april i de lavereliggende vannene på Østlandet. Hovedtyngden av gjeddene leiker fra slutten av april og i ca 3 uker utover. Men enkelte gyter faktisk ikke før ut i juni! Spesielt i Øyern er det mange gjedder som ikke gyter før juni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan finner man frem til gyteplassene/vårgjeddene? Når jeg kommer til ett stort og ukjent vann, så er det liksom "hallo" hvor begynner jeg nå... Hvor er stedene?Hvor begynne å lete?Hva se etter?

For eksempel i Randsfjorden.

Håper noen kan hjelpe for en litt mer vellykket gjeddetur enn tidligere år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Pep

Hvordan finner man frem til gyteplassene/vårgjeddene? Når jeg kommer til ett stort og ukjent vann, så er det liksom "hallo" hvor begynner jeg nå... Hvor er stedene?Hvor begynne å lete?Hva se etter?

For eksempel i Randsfjorden.

Håper noen kan hjelpe for en litt mer vellykket gjeddetur enn tidligere år..

I reykenvika er det mye gjedde rundt gyte tidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Oz

Noen som har peiling på når gjedda gyter her på Vestlandet? I vannene rundt Bergen?

Mvh Oz

Lurer på det samme, men fikk iallefall en hanngjedde (litt over kiloen)i Bergen 22.april som det rant noe hvitt ut av. Vet ikke hvor lenge de har dette, men da er det kanskje ikke langt unna gyting. Denne fikk desverre bare gytt på meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tor.Øksendal.

sitat:Opprinnelig postet av Oz

Noen som har peiling på når gjedda gyter her på Vestlandet? I vannene rundt Bergen?

Mvh Oz

Lurer på det samme, men fikk iallefall en hanngjedde (litt over kiloen)i Bergen 22.april som det rant noe hvitt ut av. Vet ikke hvor lenge de har dette, men da er det kanskje ikke langt unna gyting. Denne fikk desverre bare gytt på meg:)

Da er det vel noe på gang ja. Hvor var dette?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.