Gå til innhold
Fiskersiden

Oppheng for fiske i sjøen


waybck
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har lest masse fisketips i det siste, må jo prøve å øke fangstmulighetene :D

Et tips jeg har lyst til å prøve er å bruke oppheng foran sluken. Jeg har tenkt til å bruke oppheng ved pilking og vanlig fiske langs bunnen. Så får vi se om jeg får noen nye fiskesorter i fangstbøtta!

Har noen spørsmål angående det :

- Har funnet en knute som heter opphengsløkke, som, hold dere fast, lager en løkke på hovedsena. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feste kroker etc. til denne løkka. Bruker jeg en sene-stump og fester den i løkka med en slukknute ? Og kanskje en Palomar-knute for å feste kroken ?

- Hvor mange opphengere bør man bruke ?

- Hvor hvor lang avstand bør det være fra sluk til oppheng, mellom oppheng og fra opphengsløkka til kroken ?

- Har man størst sjanse på resultat med agnete kroker, eller kan man bruke andre typer sluke som oppheng ?

Kjempefint hvis noen kan ta seg tid til å svare på alle/noen av mine spørsmål !

Skitt fiske :D

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil sei at du gjer lurt i å bruka oppheng!! Det gjer eg alltid sjøl og.

Eg bruker opphengsløkke, og kutter den nederste senen av løkka, det gjer eg fordi at vist knuten ryker så sitter fortsatt fisken på flya.

- eg bruker alltid kun 1 opphengsflua sjøl, men det går sikkert an og bruke fleire, men fleire knutar og fluer, jo større riskiko for at senen sliter eller at fluer setter seg fast..

- Eg vil sei minst 30 cm foran slukan bør flua henge, og tampen fra løkka til flua bør være overkant av 5 cm.

- Agnete kroker er sikkert bra, men det får nåken andre svare på...

Eg bruker Mickey Finn til opphengsflua, og får fra torsk til makrell på den..

Og sålenge eg har den flua som oppheng, får eg ALLTID mest fisk av dei eg fiske med, NO KIDDING!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av waybck

Hei.

Har lest masse fisketips i det siste, må jo prøve å øke fangstmulighetene :D

Et tips jeg har lyst til å prøve er å bruke oppheng foran sluken. Jeg har tenkt til å bruke oppheng ved pilking og vanlig fiske langs bunnen. Så får vi se om jeg får noen nye fiskesorter i fangstbøtta!

Har noen spørsmål angående det :

- Har funnet en knute som heter opphengsløkke, som, hold dere fast, lager en løkke på hovedsena. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feste kroker etc. til denne løkka. Bruker jeg en sene-stump og fester den i løkka med en slukknute ? Og kanskje en Palomar-knute for å feste kroken ?

- Hvor mange opphengere bør man bruke ?

- Hvor hvor lang avstand bør det være fra sluk til oppheng, mellom oppheng og fra opphengsløkka til kroken ?

- Har man størst sjanse på resultat med agnete kroker, eller kan man bruke andre typer sluke som oppheng ?

Kjempefint hvis noen kan ta seg tid til å svare på alle/noen av mine spørsmål !

Skitt fiske :D

Eirik

Gjelder dette kaste slukfiske i fra land begrenser det seg med antall opphenger etter hvor lang stang du har.

Selv har jeg klart å kaste ut med 40 gram pilk og 6 meter med opphengere etter makrell.

Til vanlig sluk fiske holder det lenge med to opphengere.

Opphengsløkka kan du bruke til å feste kroken direkte i... lag løkka stor nok til det, eventuellt kan du kutte det ene "beinet" til løkka inne ved knuten og har da en senestump som stikker ut fra hovedsenen.

Selve opphengsfortommen velger du lengde på selv utifra lengde på stang... Hvor lang fortom klarer du å kaste med stangen din?

Avstanden mellom opphengerene bør være akkurat så lang at de ikke henger seg opp i hverandre eller i sluken.

Hva du velger å bruke som oppheng er litt avhenig av hva du er ute etter... Jeg bruker sjelden/aldri agn på slukfiske, men alltid agn på havfiske(fra båt).

Plastikk blekkspruter er min favoritt som opphengere... ellers finnes det en mengde av variasjoner av jigger og fluer som kan brukes. Det er bare fantasien som setter grenser.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Og tusen takk for innspill :D

Nå skal jeg både prøve å bruke flue og plastikk blekkspruter som oppheng. Spennende! Det er skikkelig ruskevær her på sørlandet (Grimstad) for tida, så da skulle det vel egne seg godt til fisking...

Må dessverre si at når det gjelder opphengsknute så er jeg enda mer forvirra enn jeg var. Skjønte ikke helt svarene deres, men det skyldes nok at jeg ikke hadde forstått den opphengsløkka på forhånd.

For å forklare hva jeg trodde først :

På hovedsenen har jeg en hvirvel i enden, og på den en sluk. Jeg forstod opphengsløkka slik at man en viss avstand (Fiskematre sier minst 30 cm) foran sluken lager en løkke. Til denne løkka kan man da feste en senestump med en krok, flue eller f.eks. en plastikk blekksprut.

Dette var tydeligvis ikke helt riktig oppfattet ? Rådene jeg får fra dere er å :

Kutte løkka eller senen nedenfor.

- Det skjønner jeg ikke helt, ihvertfall ikke hvis løkka er laget på hovedsenen. Da vil jeg jo kutte hovedsenen, og da kan jeg jo ikke bruke sluken nedenfor ??

Opphengsløkka kan du bruke til å feste kroken direkte i...

- Hvordan fester man en krok til en løkke ? Må man ikke bruke sene eller noe for å feste den, eller går det an å bruke en Palomar-knute og liksom lure løkka over det man bruker som oppheng ?

Beklager at jeg roter fælt, men sånn er det med nybegynnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITAT :

- Hvordan fester man en krok til en løkke ? Må man ikke bruke sene eller noe for å feste den, eller går det an å bruke en Palomar-knute og liksom lure løkka over det man bruker som oppheng ?

Dra løkka igjennom krokøyet. Løft flua igjennom løkka som er dratt igjennom krokøyet . Stram forsiktig til, og du låser flua til løkka.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe...

Vi har alle vært nye.

Det du skal gjøre under opphengs fiske er følgende :

Ta en sene som du skal lage opphengs fortommer med, fest en svirvel i ene enden og en svirvel m/hempe i andre enden. Lengden på denne fortommen bør være sånn ca. 2 meter (ettersom endel lengde forsviner i knuter og slikt)

På denne fortommen lager du opphengsløkkene dine...

Da har du en sene med løkker på.

Disse løkkene kan du tre gjennom øyet på opphengerene dine og så la opphengeren gå gjennom løkken igjen. Da festes opphengeren [ :D ]

Når fortommen er klar henger du den på hovedsenen og en sluk i andre enden... Lag flere fortommer så du kan variere både med sluker og fortommer/opphengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo ! NÅ skjønte jeg det...

Fisken kommer til å leve farlig i helga :D

Kjempetips fra Trym, det var jo genialt å lage flere fortommer med forskjellige opphengere, så kan man få testa ut litt uten å måtte knytte av/på hovedsena hele tiden...

Har tatt til meg plastikk-blekkspruter (noe bestemt merke ?) og Mickey Finn flue (finnes disse i "sjø"-utgave, eller i størrelse for sjø ?) tipsene deres. Er det noen andre ting som anbefales ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så kommer vi tilbake til hva du fisker etter da...

Flue opphenger er best om det er SØ du er ute etter, blekkspruter og jigger er bra etter lyr, sei, torsk og lange...

Videre vil jeg nevne at Mustad har produsert noen opphengsfortommer som er ferdig knytt med noen brisling imitasjoner. Disse er VIRKELIG bra etter makrell, lyr og sei.

Tilpass strl. på blekksprutene og krokene etter hva du fisker etter... 5-7 cm lange blekkspruter er det jeg har brukt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr, sei, torsk, pir, hvitting, sjøørret... ja takk !

Jeg er på et nivå der jeg blir kjempeglad for å få fisk, nesten uansett hva det er : ) Får mest torsk da, er ikke mye annet som biter på, selv om jeg har dratt opp en og annen sei.

Hadde vært morsomt å få andre ting på kroken etterhvert, torsk er jo en fin fisk, men det er jo litt spennende med noe nytt..

Har noen fiskegale kompiser som bare er ute etter sjøørret, og de får kanskje fisk på hver sjette tur eller noe. Sikkert spennende å få SØ, men som nybegynner er jeg mest opptatt av å få fisk... Er det forresten mulig å få SØ på denne tiden av året på sørlandet ?

Kan ikke vente med å komme meg ned i fiskeutstyrsbutikken og ut på sjøen! Har satt opp en lang liste med sluker jeg tenkte å kjøpe, etter tips her og surfing på solvkroken.no. Kom gjerne med innspill dersom det er noe jeg ikke trenger, eller mangler på lista :

Mickey Finn flue og plastikk blekkspruter til oppheng.

Sluker til saltvann:

Gamba

assorterte Jensen Coast

ass. Jensen pirken

kastepilk

slukhals

torskejigg

tobis blå + sølv

kinetic salty

morild seatrout

Eirik, som teller sekundene til jobben er ferdig for idag, og jeg kan ut på sjøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Mickey Finn flue og plastikk blekkspruter til oppheng.

Sluker til saltvann:

Gamba

assorterte Jensen Coast

ass. Jensen pirken

kastepilk

slukhals

torskejigg

tobis blå + sølv

kinetic salty

morild seatrout

Jeg ville tatt med møresilda også... [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av waybck

Jepp.

Det er en av de få jeg har. I tillegg til noen billig-sluker fra europris. Er svært fornøyd med den.

Nå har feriepengene kommet, og da skal de sure gamle slukene byttes ut med noen fine nye :D

hehehe kjenner igjen det ja.... Ferie pengene forsvinner raskt.

Sure gamle sluker kan forøverig brukes som søkke under meite i sjøen.

[^][^][^][^][^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meite som i mark ? agne på krok da eller ?

trodde det var en ferskvannsting.. men jeg gjør alt for å få fisk ; )

...og Richard, tror du de gamle fisker best når det ikke er mye farge igjen på dem ? billig-sluker fra europris som har flasset av all lakken etter å ha blitt slept langs bunnen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av waybck

meite som i mark ? agne på krok da eller ?

trodde det var en ferskvannsting.. men jeg gjør alt for å få fisk ; )

...og Richard, tror du de gamle fisker best når det ikke er mye farge igjen på dem ? billig-sluker fra europris som har flasset av all lakken etter å ha blitt slept langs bunnen ?

Meite som i krok med agn ja.... fiskebiter, reker, akkar, snegler eller skjell eller mark om du vil....

Gamle sluker eller nye sluker.... prøv uansett å variere innsveivingen slik at sluken ser skadet/syk ut.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.