Gå til innhold
Fiskersiden

custom jigger


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Høres bra ut. Morro om du hadde lagt ut bilde dog, spennende å se på flere løsninger. litt off topic: Hvis det er av interesse så kan du kjøpe et flott digitalkamera av meg et strøkent sony dsc T 700, 10.1 MP, samt 1080 p Hd stillbilde. Se link, kjøpt ny for 2700 kroner jula 2009

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&productId=8198552921665491098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres bra ut. Morro om du hadde lagt ut bilde dog, spennende å se på flere løsninger. litt off topic: Hvis det er av interesse så kan du kjøpe et flott digitalkamera av meg et strøkent sony dsc T 700, 10.1 MP, samt 1080 p Hd stillbilde. Se link, kjøpt ny for 2700 kroner jula 2009

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&productId=8198552921665491098

Er litt lat å legge sånne bilder ut. Takk for tilbudet angående kamera, men jeg har et allerede som bare må en kjapp tur innom et verksted :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for gode tips Pål, men fester du svivlen til splittringen som går til hovedsnøret? får ikke plass til to splittringer inni øyet på jiggen

Ja, riktig. Evt splittringen til assistkroken i splittringen til hovedlina. Tar det litt på sparket, avhengig av hvordan ting ser ut når jeg er i båten, f.eks. hvis jiggen allerede henger på stanga, og assistkroken allerede har en splittring :rolleyes:

Som regel henger fisken på assistkroken. Men det er mulig jeg er i overkant kjapp med tilslaget :thumbsup:

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe overdimensjonert utstyr til et femsifret beløp er tydeligvis et absolutt must, men å spare 40kr på en jigg-kropp er viktig? Der dere sparer inn kronene?

for det første lurer jeg på hva i f... du har med hvor mye penger jeg bruker på mitt utstyr? du må ha en bra idiotisk innstilling vist du mener at alle må forsvare sine innkjøpt? folk bruker det de er komfortabel med.

For det andre er ikke dette femsirfra utstyre som du sier kjøpt for og drive kveitefiske med, men for at vi har planer om og starte med håkjerringfiske, og jeg ønsker og prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Noe av gleden med denne hobbyen er jo å mekke og modifisere utstyr. Og jeg bruker også en god del tid på dette. Jeg har fjernet enkeltkrokene på Stormjigene og SavaGear. Vi bruker heller ikke originaloppsettet til Royber, men monterer treblekrokene selv. Tidligere crimpet jeg krokoppsettet og dette fungerer godt, men jeg har opplevd at kveita har klipt av monoen som ligger oppå ryggen til shaden. Jeg bruker imidlertid 2 monotafser mot dreggen så jeg berget fisken.

moddajig.jpg

Nå gjør jeg det så enkelt at jeg bruker svivler og splittringer mellom jighode og treblekrok. Det synes ikke som at kveita skyr jigen av den grunn. Og dermed har jeg eliminert en potensiell svakhet med oppsettet. (monotafsen). Videre trer jeg ene krokspissen inn i gummishaden og bryr meg ikke om at shaden blir såret av det. Shader er forbruksvare - det viktigste er å få fisken til å ta jigen :o På Storm- og Savagear kan dette imidlertid hemme gangen på shaden ettersom disse er relativt stive i forhold til f.eks Royber.

moddajig-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og se på en leke butikk eller noe slikt, kan jo kanskje selges til barn? eller prøv notabene eller noe slikt.

Jeg er veldig interessert i å vite hvor man får tak i store shad-kropper til 40kr...

:closedeyes:

Våpenandresen i byen=) er jo shader til jigheaden da, 35kr=)=)

jeg har tenkt litt om og kanskje bruke owner sin oterswivel neders på topshotten, for og ha fastmontert en fast assisthook som du kan bytte mellom på alle jiggene, kan jo spare litt på det, med og ikke bruke en pr. krok. Men igjen kan dette være vanskelig med variert lengde på jiggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og se på en leke butikk eller noe slikt, kan jo kanskje selges til barn? eller prøv notabene eller noe slikt.

Våpenandresen i byen=) er jo shader til jigheaden da, 35kr=)=)

jeg har tenkt litt om og kanskje bruke owner sin oterswivel neders på topshotten, for og ha fastmontert en fast assisthook som du kan bytte mellom på alle jiggene, kan jo spare litt på det, med og ikke bruke en pr. krok. Men igjen kan dette være vanskelig med variert lengde på jiggene.

Bruk Lopez lysslange på mono-stubben, da får du ekstra beskyttelse og lys.

Lag opp noen monostubber i passende lengder (til de forskjellige jiggene: kroken i ene enden og en svivel i andre enden. Festes med splittring til oter (crane-) svivelen din, Sjarkarn :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Interessant tråd. Noe av gleden med denne hobbyen er jo å mekke og modifisere utstyr. Og jeg bruker også en god del tid på dette. Jeg har fjernet enkeltkrokene på Stormjigene og SavaGear. Vi bruker heller ikke originaloppsettet til Royber, men monterer treblekrokene selv. Tidligere crimpet jeg krokoppsettet og dette fungerer godt, men jeg har opplevd at kveita har klipt av monoen som ligger oppå ryggen til shaden. Jeg bruker imidlertid 2 monotafser mot dreggen så jeg berget fisken.

moddajig.jpg

Nå gjør jeg det så enkelt at jeg bruker svivler og splittringer mellom jighode og treblekrok. Det synes ikke som at kveita skyr jigen av den grunn. Og dermed har jeg eliminert en potensiell svakhet med oppsettet. (monotafsen). Videre trer jeg ene krokspissen inn i gummishaden og bryr meg ikke om at shaden blir såret av det. Shader er forbruksvare - det viktigste er å få fisken til å ta jigen :unsure: På Storm- og Savagear kan dette imidlertid hemme gangen på shaden ettersom disse er relativt stive i forhold til f.eks Royber.

moddajig-1.jpg

Hei Nicolaisen! Den nederste riggen med splittringer og svivler ser hinsides bra ut! Hva er dine erfaringer med to splittringer i krokøyet på jiggen? Har testa litt og syntes det ble litt overfylt og trangt... Med dette oppsettet, kan man ikke bare binde monofortommen rett i krokøyet?

Når du fjerner orginalkroken på jigghodet, kapper du av i krokbøyen slik at jiggkroppen blir forankret godt eller kapper du den før krokbøyen (slik at du kun har en rett stang du trer kroppen inn på)? Grubla litt på å fjerne mesteparten av krokbøyen slik at bevegeligheten til jiggen ble mer livlig... Synes jiggen blir litt livløs når man fester assisthooken langt bak.

Nå fikk jeg jaggu lyst å dra på havet igjen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Stormjig og SG binder jeg fortommen rett i øyet på jighodet. På Royber er øyet på jighodet for skarp i kantene så der bruker jeg to splittringer pluss svivel. Det blir trangt, men det går greit.

Jeg har kappet kroken rett av slik at det blir ei rett stang som jeg trer shaden på. Shaden holdes på plass av krokoppsettet. Men jeg synes spesielt Stormjigen har blitt litt mer livløs med denne modifikasjonen. Bruker derfor Royber ved driftjiging. Stormjigen får straks liv når man jigtroller og er en god kveitefanger :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En modifisert Giant Jighead 450g Olive Oil med owner 9\0 enkel kroker.....

Er litt usikker på stripsa men følte krokene ble litt feil uten...

Den skal brukes\ prøves på havfiske i thailand... Kom gjerne med innspill og tips..:thumbsup:

100_0010.jpg

Endret av TORMOD74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut men tror muligens det kan bli litt vanskelig og kroke med sirkelkroker, vist du fisker veldig aktivt. Ville heller ha prøvd j-kroker i stedet=)

Ja så også det etter montering..... hmmm tror jeg skal skaffe noen andre og se hvordan det ser ut....

Skal brukes til trolling ca 8-10 knops fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En modifisert Giant Jighead 450g Olive Oil med owner 9\0 enkel kroker.....

Er litt usikker på stripsa men følte krokene ble litt feil uten...

Den skal brukes\ prøver på havfiske i thailand... Kom gjerne med innspill og tips..:)

100_0010.jpg

Kan bare si at sirkelkrok montert på redskap som skal brukes aktivt : Ikke heldig kombinasjon....Ellers er det noen tips i denne tråden

IMG_4720.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.