Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Iversen
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne:

http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=1026

Skal ha meg et ekkolodd til bruk på moderate dybder i ferskvann. Egentlig kun til å finne dybde, bunnforhold og kunne se stimer med byttefisk.

Beste alternativ, eller er det noen bedre der ute i samme prisklasse?

Skal ikke monteres fast på en spesiell båt, men tas av etter hver fisketur. Hvordan fungerer det i praksis? Har null peil på dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de cuda loddene, dette og den 160 eller hva det heter. Og det er greit for dybde ned til 100m deretter lagger de en del. Nøyaktighet for å finne fisk, nja. Kan ikke si jeg var storfornøyd. Men å bruke de i ferskvann kun for å finne dypet, kanter osv er det greit. Prisen sier nok sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er klart man får hva man betaler for. Men som sagt så er det kun til enkelt bruk, og skal ikke brukes til å finne enkeltfisk, men større stimer med byttefisk. Klarer vel det eller??

Kan nok gå opp til ca 1500 kr hvis man får noe som er betydelig bedre til mitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette selv http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21662637

Dog i fastmontert utgave .. Fungerer overraskende bra , ser dyp ned til nesten 400m før det detter ut. Faktisk veldig nøyaktig opptil 30m. Viser klare kladder for stimer ,og bananer for predatorene. Temperatur måler er det og . Det er så bra at jeg gidder ikke oppgradere det iallefall , med en håndholdt gps i tillegg har du det du trenger for ferskvannsfiske i norge imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt is i magan og vent, sleng deg på finn evt andre salgskanaler og kjøp ett pent brukt lodd med bedre prestanda. Det kommer du garantert ikke til å angre på.

Alle lodd kan enkelt gjøres protable med etpar enkle grep. En kasse med bateri og vendbart lokk, sugekopp for hekkmontering- stang for isfike osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis instrumentet skal være portabelt hovedsakelig, og brukes i ferskvann på moderate dybder, ville jeg personlig gått for f.eks. Cuda 300. Det har ca 1/3 av strømforbruket ift til f.eks. mitt Lowrance LMS 337, og da klarer du deg med et batteri som er 1/3 av størrelsen også (penger og masse vekt spart).

Men drar du ut på havet og på dypet, blir et 'mini-lodd' på 200kHz/20grader fort for kleint....

Her er forøvrig mitt lodd bygget om til portabelt:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=55311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.