Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter kveite


Fersk_fisker
 Share

Recommended Posts

Har lyst til å prøve dorging etter kveite. Er det store wobblere dere bruker da? Bruker dere downrigger. Har hørt om en som brukte rigg der oppe i nord med stort hell/god fangst. Det mest vanlige er vel kanskje driftfiske, men hvorfor ikke prøve noe nytt. I alle fall hvis det gir mere fangst.

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å prøve dorging etter kveite. Er det store wobblere dere bruker da? Bruker dere downrigger. Har hørt om en som brukte rigg der oppe i nord med stort hell/god fangst. Det mest vanlige er vel kanskje driftfiske, men hvorfor ikke prøve noe nytt. I alle fall hvis det gir mere fangst.

Noen som har gode råd?

Hei

Du ska absolut prøve att dorge efter kveita...min største på trolling i sommer var på 39kg og den tok en rapala 18cm og eg brukte rigg....eg har prøvd å dorge med hel sej og det gav mej

en fisk på 38kg den tok og på rigg .....har og fanget en hel drøs med fisk fra 5-25 kg så det er effektivt :)

// Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du ska absolut prøve att dorge efter kveita...min største på trolling i sommer var på 39kg og den tok en rapala 18cm og eg brukte rigg....eg har prøvd å dorge med hel sej og det gav mej

en fisk på 38kg den tok og på rigg .....har og fanget en hel drøs med fisk fra 5-25 kg så det er effektivt :)

// Christer

Spennende!

Hvilken rapala brukte du? Farge? Hva bruker du ellers av utstyr? Stang, snelle, line, kroker, rigg, vekt på riggloddet etc? Hvor dypt og fort dorger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Hvilken rapala brukte du? Farge? Hva bruker du ellers av utstyr? Stang, snelle, line, kroker, rigg, vekt på riggloddet etc? Hvor dypt og fort dorger du?

Jeg bruker mest 18cm rapalan men 22cm har og gitt meg noen fisker... Helst i fargen SM og GM men begge har fungert bra

Jeg fisker med Accurate BX 400 og kinetic goodspeed stenger 30/50lbs og 60lbs braid..krokerne på wobblerne skifter jeg ut mot Owner 3/0

Jeg har brukt Scotty propack 1116 i år men til neste år blir det Mag 20 med bottom tracking...rigglodden jeg har brukt har veid 6,5 kg og det har gått greit ned til 25meter men med lite

strøm så blir det litt efterslep på vairern så litt tyngre lodd er å foredra...

Farta på wobblerne varierer litt på strømmen men man ser på stangtuppen når de fisker (ca 2.5-3.0) knop og fordelen med litt høiere fart er att man slipper torsk og sei.

Dypet varierer litt men i hovedsak så går det mellom 13- 28 meter med wobblerne og gjerne dybere nå du har hel agnfisk på da farta er litt saktere ca 1,3 - 1,8 knop

Send en PM til Stegg her på forumet så får du svar ...han er flink på dette med trolling

Håper du blev noe klokere av dette :)

// Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det funker utmerket - du kan godt dorge den på rigg også f.eks...

Jeg kommer også til å teste ut noen Sebile-woblere i år da de skal tåle kveitebehandling i og med gjennomgående stålstreng gjennom korkfestene og frontfestet + at de skal trekke ned mot 20 meter+ under normal dorging.

Har også laget til et par andre dyptgående woblere uten stålstreng, men disse har jeg rigget glidende (som jeg rigger jiggene) slik at wobleren i praksis kun henger i en hurtigkobling på snøret, mens kroken hender i enden av snøret på denne måten: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151339457035194&l=b583c7dffb

Kroken henger da på plasseringen sin i halen via en liten gummislange som "løser ut" og frigjør krok fra wobler ved fisk på....


Lite testet ut foreløpig i år da vi har hatt kurant driftefart. Dette kommer i hovedsak til å bli benyttet når drift er dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs bunn er kanskje å overdrive, men "i tilknytning til bunn" vil jeg nok si, ja. Ofte langs kanten av platåer eller lignende eller over fine frittliggende grunner osv. I prakis de samme plasser jeg ville driftet over/langs dersom ddriftehastigheten var kurant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på fart og tyngde. Ikke umulig det i en del tilfeller vil hjelpe med lodd via f.eks strikk noen meter foran...
Når det er sagt så begynner kveitene komme såpass grunt fremover at man skal kunne fiske en del plasser uten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det mulig å få tak i her på vestlandet, hmm, eg så ett veldig stort breiflabb kadaver i fjæresteinene her en dag, tragisk at de bare har kastet den eller noe? Men lurer på om eg ska prøve å få breiflabb, er ikke så veldig dypt her i fjorden, men var en som fikk en på 80 kg, men kanskje var det ikke i årdalsfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

breiflabben strander ofte i fjære, så trenger ikke å være noen som har kastet den. kveite er mulig på vestlandet om du treffer plassene, men breiflabb vil jeg ha satset på som en posetiv bifangst om du fikk den. du må treffe den så og si i hode før den tar, da den ligger i ro og venter på at bytte kommer til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.