Gå til innhold
Fiskersiden

Noen generelle spørsmål ang. Fluefiske...


Snorre
 Share

Recommended Posts

Så nå har jeg tenkt å starte for fullt med fluefiske, og da må jeg kjøpe inn en del...

Har også endel spørsmål angående andre ting.

Åssen fungerer løkkesystemet? (Fortom - Snøret)

Hvilken skjøteknute bør jeg bruke når jeg skal bytte ut lina, og feste den til backingen...?

Skal kjøpe en rull med fortommatriell, hvilken tykkelse bør den være? Nå på året skal den brukes mest til sjøørret, men også noe lyr og torsk... Trenger neppe tåle noe mer en 2 - 3 kg...

Saktesynkende, synkende eller hurtigsynkende til sjøørreten?

Fluer til saltvannfisken? Fluer til sjøørreten kan jeg...

Eventuelt andre tips? Har fiska sjøørret med flue før, men aldri satsa rent på fluestanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det du spør om om snørerelatertee ting finner du svar på her: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/laks/687-snammensetning

Til sjøørret, torsk osv bruker jeg gjerne fra 0,25-0,30 og jeg foretrekker fluorcarbon fremfor ordinær monosene. Fortom lager du egentlig best selv - ta utgangspunkt i tre tykkelser hvor den tykkeste er klart lengst, står antakelig noen ord også om dette i artikkelen.

Saltvannsfluer generellt: https://www.fiskersiden.no/index.php/fluebinding-mainmenu-27/saltvannsfluer-sfs-mainmenu-69

Normalfisket mitt til sjøørret foregår med intermediate (altså saktesynk), kun til fisket i mørket bruker jeg flyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg ei WF Skyneline klasse 5 siden jeg har ei stang i klassen 5? Og var noe jeg ikke fikk svar på fra den skjøtesiden... Dette burde jeg nok vite, men må jeg ha skyteline samt WF lina, Eller gjelder det bare for de som bruker klump?

Og en ting til: Kan jeg bare skjøte på fortomsmatriell på en ferdigkjøpt polyleaderfortom på 0.40mm, sålenge det ytterste er tynnest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg ei WF Skyneline klasse 5 siden jeg har ei stang i klassen 5? JA, hel wf-line, men du vil fort oppleve at klasse 5 blir litt lett i vind og større fluer i sjøen. 7-9 er vel det jeg oftest benytter til sjøørret/sjøfiske. MEn klassen på snøret skal normalt matche klassen på stengen. Noen stenger tåler greit en klasse opp på snøret, men følger du klassen er du safe

Og var noe jeg ikke fikk svar på fra den skjøtesiden... Dette burde jeg nok vite, men må jeg ha skyteline samt WF lina, Eller gjelder det bare for de som bruker klump? Gjelder for klump

Og en ting til: Kan jeg bare skjøte på fortomsmatriell på en ferdigkjøpt polyleaderfortom på 0.40mm, sålenge det ytterste er tynnest? JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen spørsmål iogmed at jeg fortsatt føler meg ganske fersk.

Titter stadig vekk rundt på utstyr og finner hele tiden ting jeg lurer på. Som f.eks dette med valg av fluesnøre. Jeg bruker bare hele WF snører for det er kun dette jeg kjenner noe til, men hvordan funker dette sånn egentlig hvis det er en kort måte å forklare det på :). Er det så enkelt som at når folk snakker om klump og skyteliner så har de i praksis en fast skyteline med en løkke på slutten som de da kan bytte forskjellige klumper på avhengig av ønsket tapering etc?

Hvem bruker dette, er det f.eks innenfor en spesiell sjanger av fluefiske? eller rett og slett smaksak?

Jeg driver også og vurderer å bytte stang. Hvordan er det lurt å angripe denne situasjonen iogmed at det er så sykt mye å velge mellom. Jeg leser om 3/4 aksjon, medium eller kanskje tilogmed superfast :). Dette er jo hvordan stanga oppfører seg i kastet går jeg ut ifra. Om den er myk eller stiv og hvordan den lader snøre?

Problemet om vi kan si det er jo at jeg ikke har peiling på hva jeg selv har. Jeg har fått rota meg til endel utstyr nå, men vet egentlig ikke hva slags egenskaper noe av det har. Hvordan bør man tenke og vurdere i forhold til dette med aksjon og hvordan funker det egentlig. Jeg tror nok jeg har godt av å gå til en forhandler der de har litt peiling og kan vise og fortelle meg litt. Kanskje tilogmed få prøve noe. Skal ikke kjøpe noe riktig enda, men driver jo å titter endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen spørsmål iogmed at jeg fortsatt føler meg ganske fersk.

Titter stadig vekk rundt på utstyr og finner hele tiden ting jeg lurer på. Som f.eks dette med valg av fluesnøre. Jeg bruker bare hele WF snører for det er kun dette jeg kjenner noe til, men hvordan funker dette sånn egentlig hvis det er en kort måte å forklare det på :hailfs:. Er det så enkelt som at når folk snakker om klump og skyteliner så har de i praksis en fast skyteline med en løkke på slutten som de da kan bytte forskjellige klumper på avhengig av ønsket tapering etc?JA, men hovedsaklig byttes det synkegrad. Klump har sine fordeler til f.eksstrange plasser, underhånds (spey) kasting osv. Du får også klumpsnører som er helsveiset med skytelinen, og det er også mulig lage skjøter selv som glir meget pent i

stangringene, men da mister du igjen fordelen av å bare kunne bytte klumpen. På enhåds bruker jeg selv stort sett bare klump til laksefiske

Hvem bruker dette, er det f.eks innenfor en spesiell sjanger av fluefiske? eller rett og slett smaksak? Det meste svart på i forrige avsnitt. Det er gjerne en smakssak. Jeg er ikke glad i løkkeskjøter som skal ut og inn av ringene, så jeg bruker det til laksefiske og da med helsveiset skjøt.

Jeg driver også og vurderer å bytte stang. Hvordan er det lurt å angripe denne situasjonen iogmed at det er så sykt mye å velge mellom. Jeg leser om 3/4 aksjon, medium eller kanskje tilogmed superfast :). Dette er jo hvordan stanga oppfører seg i kastet går jeg ut ifra. Om den er myk eller stiv og hvordan den lader snøre? JA, det er enklere å anbefale nr man vet hva du skal benytte den til. Jeg foretrekker aggressive progressive stenger (som spennes opp lengre og lengre ned etter hvor hardt man belaster dem) til sjøfiske osv der det gjerne er litt størrelse på fluene og man gjerne har litt vindt. Roligere stenger gir penere presentasjoner av fluene

Problemet om vi kan si det er jo at jeg ikke har peiling på hva jeg selv har. Jeg har fått rota meg til endel utstyr nå, men vet egentlig ikke hva slags egenskaper noe av det har. Hvordan bør man tenke og vurdere i forhold til dette med aksjon og hvordan funker det egentlig. Jeg tror nok jeg har godt av å gå til en forhandler der de har litt peiling og kan vise og fortelle meg litt. Kanskje tilogmed få prøve noe. Skal ikke kjøpe noe riktig enda, men driver jo å titter endel. Normalt vil du kunne søke opp modellen du har hos produsenten og det vil gjerne stå noe om aksjonen der for å gi deg en pekepinn...

Jeg vil riktignok påstå at du ikke får særlig ut av de forskjellige aksjonene osv før du har lært skikkelig kasteteknikk. Du skal ha litt erfaring før du kjenner og mestrer forskjellene på stenger. Ofte vil du kaste bedre og penere med en stang som ligner på det du har fra før enn en med helt annen aksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Det var litt som jeg trodde.

Det er jo som du sier det at man merker detaljer bedre etterhvert som man blir mer dreven i spillet. Det har jeg faktisk begynt å merke på visse ting selv. Man lærer noe nytt hele tiden og det er morro.

Det er i hovedsak mest sjøfiske jeg driver med etter HA og SØ. Jeg har sitti i tanker om å knaskje prøve å opparbeide meg to gode stenger nå. En i klasse #8 kanskje som er relativt stiv og rask, som tåler vær og fin og større fluer(kanskje mest aktuelt til HA fiske)

Så vurderer jeg å kanskje ha en #6 til lettere sjøfiske, dager med mindre vind og til bruk på mindre fluer.

Nå har jeg en #7 som blir litt midt i mellom. Fungerer igrunn greit det, men den andre tanken slo meg litt. En klasse #7 er jo veldig greit som en allrounder, men kanskje enda lettere å kaste ut de store fluene med en #8 stang.

Skal jo innrømme at etterhvert som man blir gira så får man jo bare lyst på mer og mer utstyr og :).

Tror jeg skal prøve å høre med en forretning som har litt peiling på det jeg når jeg skal gå til innkjøp. Er en ikke så langt unna som man kan høre litt med og få lov til å teste litt.

Skal også se og få rotet meg til å melde meg på noe kastekurs. Tror jeg kan ha endel utbytte av det. Vet man litt hva som kan være lurt å øve på og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier røff tapering, mener du en line som skyter lett ut da eller? ala dette: http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/mastery-series-striped-bass-slow-sinking.html. Hvis jeg har forstått noe av det :P

Ja det kan nok godt hende jeg bare innbiller meg ting om at sånn og sånn er så mye bedre. Saken er vel at man gjør seg erfaringer etterhvert som tiden går og man blir mer rutinert og vet hva man vil ha. For min del merker jeg at jeg føler at noen av de større fluene kan bli litt vanskelige å kaste med, blir da spesielt utsatt hvis det blåser litt i tillegg.

Men dette tror jeg nok kan skyldes at jeg har masse å gå på når det gjelder å bli en bedre fluekaster, derfor står fluekastekurs kanskje høyt på lista over ting jeg skal få gjort etterhvert :dribble: .

Nye vadebukser og jakke står uansett høyest på lista så får prioritere det. Gleder meg til en bukse som puster. Den jeg har nå blir jo badstu etter å ha gått litt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.