Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang #6 til Laksefiske?


Snorre
 Share

Recommended Posts

Med tykk fortom og god snelle KAN det holde, men det blir i spinkleste laget etter min smak... Det vil trolig også begrense deg kastemessig så snart det ikke er de mindre og lettere fluene som er i bruk... Det vil også gi deg begrensninger med tanke på å evt sette ut fisk - du trøtter de iikke akkurat fort ut med lett utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ikke noe er som å gå i trange plasser med en lett to hånds. Der du ikke får fisket med annet, om du ikke er en reser på å speye med en hånds. Og hva er da vitsen. Speye med enhånds er ikke noe forskjell fra en to hånds. Fisker like gjerne med en hånds som to hånds, men på laks har jeg gått motsatt vei. Etter mitt syn mer effektivt med en 2 hånds, flua mer i vannet, og mindre belastene fisketeknikk. En lett to hånds i klasse 7-8, eller 8-9 syntes jeg i tillegg presentere penere. Klarer ikke se poenget med flere luftsleng med en en hånds. En tohånds er ett opptrekk og rett ut. Må jo ikke speykaste med to hånds, men du slipper masse blindkasting, og det er lettere å speye med når du har behov etter mitt syn.

Jeg har flere jeg kjenner som liker å gå med enhånds, men det er mest for de er vant til dette. Og hadde jeg kun hatt en tung 2 hånds ville jeg valgt en letter enhånds til lett sommerfiske og lavvann mm. Jeg unngår alltid å speye der det ikke er nødvendig, men ved behov så gir det muligheter på plasser der du ikke ville fått fisket effektivt uten å speye.

Så dette er smak og behag. Og det er nå en gang slik at du ikke behøve å være noen god en håndskaster for å fiske bra med en to hånds og visa versa. Selv om de fleste fisker greit begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.