Gå til innhold
Fiskersiden

Dårlig behandling av gjedde


Hoika
 Share

Recommended Posts

Var å fiska i Nitelva nedenfor Rælingsbrua i kveld. Etter en times tid kom det en annen kar og begynte å kaste med wobler. Etter noen kast fikk han en liten gjedde, som han tydeligvis var fryktelig redd for, så han slepte den opp langs steinene når han skulle lande den. Når den var på land turte han visst heller ikke ta i den, så han stelte seg oppå den og dro ut wobleren fra kjeften. Dereter SPARKET han gjedda uti igjen. Litt seinere fikk han en litt større gjedde, som han tok livet av. Ikke at det er så farlig hvis han skal bruke den, men han ombestemte seg tydeligvis når han skulle dra. Han sparket litt i gjedda og løftet litt på den med foten, før han så seg litt rundt og gikk mens gjedda lå igjen[ :) !] Blir så provosert når jeg ser sånt!

Men for min del så så ikke gjeddene så skumle ut i dag, og ble landet med skikkelig nakkegrep! Ble desverre ingen med no størelse, men mista flere (14stk!) helt inne ved land. Flere av de lå vel på rundt 6-7kg. Kjeksa også et par brasmer. Fikk meg en god latter da den ene kom opp med kroken godt planta INNI ræva![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til denne, siden vi først snakker om dårlig behandlig av fisk!

Så noen karer i fjor som fikk en stor og fin brasme. Den ble dratt opp på land, fyren skrek til kompisen "hva i ****** er dette?!", kompisen kom og sa "nei dette er en slik en karpe", han rev løs kroken, slapp den i vannet og ga den et kraftig spark. Det resulterte i at fisken skøt ut igjen med krampe aktige bevegelser.[xx(] Akkurat som når man slår en fisk i hue, men ser at den trenger et til..

Når folk gjør sånt, sier det nok om personene [:0][} :D ][ :) !][V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert morro å kroke en brasme i ræva.LoL[ :) ] Ikke fullt så tøft/kult/morro å mishandle/drepe fisk man ikke har noe bruk for. Dessverre er det fortsatt mange som ser på gjedde, brasme og annen hvitfisk som "ufisk".. Et godt spørsmål til de er jo da hvorfor i ****** de står å fisker i dynovika o.l. Såvidt jeg vet er ikke nitelva lakseførende....Finnes sikkert en og annen ørretpinne men[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er desverre et "evigvarende" problem langs Nitelva. Det skjer sikkert andre steder også, men det virker som om det er spesielt ille ved Nitelva og slik har det vært i minst 30 år. Har sett stam på 2,5-3kg bli overkjørt med bil på brua ved Slattum [} :) ]. Har også sett drittunger spille tennis med levende fisk. Har mange skrekkeksempler, desverre. Tror man må prøve å snakke litt forsiktig til de som holder på. Fristende å kjefte dem huden full eller kaste dem i elva, men det spørs om det kommer til å ha den ønskede virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alt for mange folk der ute som ikke skulle ha fått lov til å fiske i det hele tatt!

Jeg skjønner ikke hvorfor sånne folk fisker da det ser ut til at de både forakter fisken de fisker etter, og samtidig er redd for å ta i fisken! Håpløst!

En annen ting som burde blitt stoppet er bruk av klepp på fisk(gjedde) som skal settes ut igjen! Jeg har sett mye stygge skader på fisken rundt om på grunn av det! Sjekk litt ned på den siden her for eksempel: http://www.rimfrost.se/

Selv har jeg ikke kleppa ei eneste gjedde siden 1994, så det går fint an å lande dem med hånda eller med en håv, og ellers støttet http://www.svenskagaddklubben.com/ og http://www.fiskejournalen.se/100/100.htm sitt arbeide for et bedre gjeddefiske og for mer kunnskap om gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting endrer seg visst aldri... På begynnelsen av 90 tallet ble det satt igang næringsfiske i Øyern, med masse spetakkel som resultat. Mange var alvorlig bekymret for gjeddebestanden (bl.a). Samtidig foregikk det et voldsomt fiske etter gjedde i Leira og Nitelva med sportsfiskeredskap. Svært få, om ingen bekymret seg for at gjeddene ble tatt på sportsfiske for så å bli slengt inn i buskene langs vassdraget, men at gjeddene ble tatt i garn og benyttet til mat, ja det var ille det... Jeg er overbevist om at det ble kastet mer gjedde av "sportsfiskerne" enn det som ble fisket av næringsfiskerne i Øyern!

Det jeg vil fram til her er at vi alle må gå i oss selv og tenke på hva vi driver med. Jeg har ingen bekymring for bestanden av gjedde i Øyern, men jeg er alvorlig bekymret for allmenhetens oppfatning av sportsfiske og sportsfiskere. Det er den rene galskap å dra opp massevis av fisk kun for å slenge den inn i et kjærr hvor den bare gleder noen mink, noen kråker og masse fluer. At noen er redde for å ta i gjedda må vi akseptere. Det kanskje til og med har en medisinsk diagnose... Esoxiofobi for eksempel... [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

Bare for å tvinge frem innlegg nr 1001 Hoika :

Synes kanskje det er litt dobbeltmoral når du blir forbanna over behandling av gjedde, og så holder på å le deg i hjel når du får en brasme etter ræva [?][:0][ :) ]

Hadde jeg sett noen som satt å pirka med en krok i ræva på en brasme hadde jeg blitt like forbanna. Men når du kroker en der er det forferdelig vanskelig å ikke trekke på smilebånnet. Siden det skjedde ufrivillig mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var foresten en tur nedom i dag også. Dårlig med gjedder, men et par (obligatoriske) brasmer som ble kjeksa i ryggfinna og en i halefinna. Blir ihvertfall bedre fight i dem da!

Så også en del vak rundt om, og noen lauer som spratt unna da den ene brasma var på vei inn baklengs. Et godt tegn[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hoika

Var foresten en tur nedom i dag også. Dårlig med gjedder, men et par (obligatoriske) brasmer som ble kjeksa i ryggfinna og en i halefinna. Blir ihvertfall bedre fight i dem da!

Så også en del vak rundt om, og noen lauer som spratt unna da den ene brasma var på vei inn baklengs. Et godt tegn[ :) ]

Var ikke vondt ment det innlegget hoika, bare litt sarkastisk. Kan likevel ikke sjønne hvorfor du kjekser så mye brasme. Noe med måten du fisker på ? Har ikke selv fisket brasme, så er på tynn is her [ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Er ikke det å huke Brasme et uungåelig problem enkelte steder under gyting osv da?

Jo, kroppsfasongen sørger for at huking forekommer..., aberet i Nitelva er jo behandlingen fisken få etter å ha kommet på land[xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nedre Nitelva nå om dagen hatt 20 grader hadde vi hatt fiskesuppe for å si det slik. Mengdene med brasme er formidable og de skal alle opp for å gyte. Gjeddene like så. Det fisket som foregår i nedre Nitelva har i mange år vært det reneste slaktehuset og jeg kan ærlig talt ikke skjønne at folk gidder...men jeg om det. Til de av dere som observerer gjeddeslakting kan jeg bare tipse om et par mulige kommentarer dere kan bruke når tullingen trår ihjel gjedda. "Sørg for å drepen skikkelig..vi vil ikke ha sånne her de spiser opp unga våre når de bader" , "hei..den gjedda ligner egentlig litt på deg nå..stygg og flat i hue", "Kjempan bra eller??", "WOW for en fisk..er det greit at jeg tar et bilde av deg og fisken eller..du må være en sånn skikkelig proff du ?? [} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innlegget til trådsstarter kan jo bare trekkes videre til å gjelde behandling av fisk generelt. Størrelsen eller fiskearten har for meg ingen betydning for hvordan jeg behandler fisken, men det virker som om enkelte har en oppfatning som tilsier at jo større "dyret" er (eller jo penere det er)-jo mer humant må det behandles. Dette er selvfølgelig feil, og her har jeg et inntrykk av at mange "sportsfiskere" har en jobb å gjøre med tanke på å rense opp i eget reir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.