Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur i lofothavet (Kveite)


Jolly Roger
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på å planlegger en tur til lofoten/værøy. Er det noen her på forumet som har fisket rundt øya og kan gi meg noen tips? Først og fremst blir det flatfiskjakt, men hvis noen kjenner til vrak eller annet hvor det er fin fisk, vil jeg være veldig takknemmelig for det. Kanskje det er noen som vil ta en fellessatsning der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg holder på å planlegger en tur til lofoten/værøy. Er det noen her på forumet som har fisket rundt øya og kan gi meg noen tips? Først og fremst blir det flatfiskjakt, men hvis noen kjenner til vrak eller annet hvor det er fin fisk, vil jeg være veldig takknemmelig for det. Kanskje det er noen som vil ta en fellessatsning der oppe?

;) Det er flere som har vært der og kjenner plasser. Bedre enn meg. Jeg var der i våres. Og skal en tur i gjen til våren. Men det er ikke bare å dra opp fisk her heller. Det er blitt mindre Kveite siste 2 årene. Jeg tror ikke det er så lett å satse på egenhånd på Værøy. Der tror jeg Wildwater holder kortene tett til brystet. Men muligheter er det, også på annen fisk. Utfordringen er vær, og komme utaskjærs om en må.

Noen vrak er det i område. Særlig innenfor moskenes straumen ett stykke. Der ligger det i hvertfall 2 vrak. Og mange flere i straumen, men disse tror jeg ikke det er noe i gjen av. Men det er å bruke sjøkartet og finne grunner og topper og strømsatte sund(det er det mange av).

Har du tilgang på bluechart fra Garmin så finner du vrakene om du tar det opp på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Det er flere som har vært der og kjenner plasser. Bedre enn meg. Jeg var der i våres. Og skal en tur i gjen til våren. Men det er ikke bare å dra opp fisk her heller. Det er blitt mindre Kveite siste 2 årene. Jeg tror ikke det er så lett å satse på egenhånd på Værøy. Der tror jeg Wildwater holder kortene tett til brystet. Men muligheter er det, også på annen fisk. Utfordringen er vær, og komme utaskjærs om en må.

Noen vrak er det i område. Særlig innenfor moskenes straumen ett stykke. Der ligger det i hvertfall 2 vrak. Og mange flere i straumen, men disse tror jeg ikke det er noe i gjen av. Men det er å bruke sjøkartet og finne grunner og topper og strømsatte sund(det er det mange av).

Har du tilgang på bluechart fra Garmin så finner du vrakene om du tar det opp på PC.

Jeg tror jeg har noen gode kort på hånda der oppe i og med at flere generasjoner på min fars side har drevet fiske på værøy og kanskje kjenner til både vrak og fine/gode plasser. Har desverre ikke hatt så mye kontakt med de grunnet skilsmisse i barndommen, men jeg håper på å få tatt opp kontakten. Har visjon g2 kart over området, men har ikke sjekket om det er avmerker vrak der oppe på det kartet. Svensker får være svensker, jeg skal satse på slekta og med lofotblod i årene må det vel gå bra :)

Uansett så blir det nok en fantastisk opplevelse i vakker natur så får en håpe på at værgudene er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke noe problem å reise til Værøy på egenhand.

Kjempebra kveitefiske, mere en nok til alle.

Ta direkte kontakt med Værøy brygge(Pål Arnesen), de er behjelplig med overnatting, båtplass (hvis du har med egen båt) og fisketips.

Wildwater har på ingen måte holdt kortene tett til brystet, de har vilig delt ut gode tips om plasser. Spesielt Kristian Keskitalo var til uvurdelig hjelp da vi var der første gangen. (er usikker på Wilwater i 2011)

Er du kun ute etter kveite er Norlandsflaket (mellom nordenden og Mosken),en kjempeplass. Det er et flak på 8-12m dypde, med mange fine renner. Drift fiske/trolling er det som gir best resultater. Kanten lengst øst er meget "hot" på vending. Det fine her er at du stort sett bare får kveite.

Ønsker du noe mere blandet fiske, -stor sei, torsk, men også muligheter for kveite, er det noen meget fine topper mellom Værøy og Røst.

Har hatt flott fiske lengst Øst på disse toppene.

Været er selvfølgelig en utfordring, men Norlandsflaget ligger forholdsvis godt i le, og er ikke noe problem i 10 sm.

Utfordringen kan være å komme frem og tilbake til havna.

Ville vært litt mere skeptisk til Moskenesstraumen. Nordeuropas kraftigste havstrøm. Ikke noe for ukjente i liten båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke noe problem å reise til Værøy på egenhand.

Kjempebra kveitefiske, mere en nok til alle.

Ta direkte kontakt med Værøy brygge(Pål Arnesen), de er behjelplig med overnatting, båtplass (hvis du har med egen båt) og fisketips.

Wildwater har på ingen måte holdt kortene tett til brystet, de har vilig delt ut gode tips om plasser. Spesielt Kristian Keskitalo var til uvurdelig hjelp da vi var der første gangen. (er usikker på Wilwater i 2011)

Er du kun ute etter kveite er Norlandsflaket (mellom nordenden og Mosken),en kjempeplass. Det er et flak på 8-12m dypde, med mange fine renner. Drift fiske/trolling er det som gir best resultater. Kanten lengst øst er meget "hot" på vending. Det fine her er at du stort sett bare får kveite.

Ønsker du noe mere blandet fiske, -stor sei, torsk, men også muligheter for kveite, er det noen meget fine topper mellom Værøy og Røst.

Har hatt flott fiske lengst Øst på disse toppene.

Været er selvfølgelig en utfordring, men Norlandsflaget ligger forholdsvis godt i le, og er ikke noe problem i 10 sm.

Utfordringen kan være å komme frem og tilbake til havna.

Ville vært litt mere skeptisk til Moskenesstraumen. Nordeuropas kraftigste havstrøm. Ikke noe for ukjente i liten båt.

Hei og takk for svar.

Jeg har sett litt på nordlandsflaket og det ser fint ut der. Har en 17fots Rana med vindskjerm og kalesje, men den tror jeg får være hjemme. Onkel har en sjark på øya så jeg håper på å få låne båten. Kanskje han blir med som guide i alle fall den første dagen. Hadde jo vært gøy å prøvd mosken... Sikkert fin sei og mye annet også B) Ellers hadde det jo vært gøy med en fin rødspette, stor steinbit og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har sett litt på nordlandsflaket og det ser fint ut der. Har en 17fots Rana med vindskjerm og kalesje, men den tror jeg får være hjemme. Onkel har en sjark på øya så jeg håper på å få låne båten. Kanskje han blir med som guide i alle fall den første dagen. Hadde jo vært gøy å prøvd mosken... Sikkert fin sei og mye annet også :) Ellers hadde det jo vært gøy med en fin rødspette, stor steinbit og annet.

:) Ingenting er bedre enn lokalkunnskap. Keskitalo er ute av opplegget på Værøy. Og mulightetene er der, men vet at kveitefiske har falt siste 2 år. Uten at dette sier at det ikke er fisk å få. Men en skal være varsom med å ta for mye stor fisk. Dette praktiserer/prøver også wildwater å holde på ganske hardt for tiden. Utfordringen er om været ikke er på din side. Slik er det jo mange steder. Men kanskje litt mer her pga mye kraftige strømmer pga grunt områder/øyer etc i samspill med flo og fjære. Og får du da vinden som jobber mot så kan det bli rimelig røfft i strømpartiene. Det merket vi godt i april 2010. På 4 dager kom vi ikke utenfor Mosken/Lofotodden eller annet. Det var rett og slett for tøfft. Vi hadde i tillegg en rekke trålere som drev på innersiden mellom Å og Mosken/Værøy og sopte opp. Fiske falt merkbart etter de hadde holdt på. Men et flott område, vakkert og mange muligheter, men det skal klaffe. Selvfølgelig lettere om man er der i vår/sommer halvåret da været kan være mer stabilt. Skal selv opp i gjen i mars mnd 2011. Dette for å prøve torsken. men da har vi stor båt som alt for å komme ut.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.