Gå til innhold
Fiskersiden

ambassadeur 2500c eller Mørrum ZX


EKA
 Share

Recommended Posts

Hei jeg skal skaffe meg en ny ambassadeur i løpet av vinteren til sjøørret fiske Jeg bruker idag 2-3 forskjelige ambassadeurer av 1500c og 5500 cs . men det er 2500c jeg har lyst på .men det har jo kommet noe nye greier som heter mørrum zx 1600 å 3600. ER det noen her som har eller har prøvd Mørrum snellene og hva med korrosjon i saltvann..?? takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere 2500C og også den nye Mörrumen, og er ikke i tvil om at jeg foretrekker 2500C. Synkronisert snørefører er en stor fordel. Du bør prøve å få tak i utgaven med IAR, denne har 5,3:1 i utveksling orginalt. Snellene som ble produsert for et par år siden har ikke IAR, og de har 4,7:1 i utveksling som er alt for lavt. IAR snellene finnes i rød, blå, sølv og gull. Uten IAR finnes sneller i sølv, sort, burgunder og orange. IAR Snellene kalles noen ganger for 2500CI. Hvis du finner ei snelle med krommet stativ er det også en stor fordel, disses stativene er mer stabile og gir mindre vibrasjoner og badre kastelengder enn stativene med aluminium sider.

Har ikke brukt Môrrumen min i sjøen, men kjenner andre som har gjort det. Den svarte og blå som er tilgjengelig i Norden er saltvannsbestandig, den sorte og røde er det ikke.

Finnes et bra alternativ til 2500C til sjøørretfiske, det er å utstyre ei 5500C med UT Reel Technology Seat Trout Performance trimsett. Snella kaster helt rått, eneste ulempe er tyngden og størrelsen sammenlignet med 2500C. Ei 5500C krever ei litt kraftigere stang for å oppnå god balanse. De blå 5500C snellene som fra tid til annen senlges på eBay av en svensk selger er det jeg vil anbefale å benytte til trimmingen, en Rocket gjør samme nytten men blir ikke like stilig.

UT Sea Trout Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere 2500C og også den nye Mörrumen, og er ikke i tvil om at jeg foretrekker 2500C. Synkronisert snørefører er en stor fordel. Du bør prøve å få tak i utgaven med IAR, denne har 5,3:1 i utveksling orginalt. Snellene som ble produsert for et par år siden har ikke IAR, og de har 4,7:1 i utveksling som er alt for lavt. IAR snellene finnes i rød, blå, sølv og gull. Uten IAR finnes sneller i sølv, sort, burgunder og orange. IAR Snellene kalles noen ganger for 2500CI. Hvis du finner ei snelle med krommet stativ er det også en stor fordel, disses stativene er mer stabile og gir mindre vibrasjoner og badre kastelengder enn stativene med aluminium sider.

Har ikke brukt Môrrumen min i sjøen, men kjenner andre som har gjort det. Den svarte og blå som er tilgjengelig i Norden er saltvannsbestandig, den sorte og røde er det ikke.

Finnes et bra alternativ til 2500C til sjøørretfiske, det er å utstyre ei 5500C med UT Reel Technology Seat Trout Performance trimsett. Snella kaster helt rått, eneste ulempe er tyngden og størrelsen sammenlignet med 2500C. Ei 5500C krever ei litt kraftigere stang for å oppnå god balanse. De blå 5500C snellene som fra tid til annen senlges på eBay av en svensk selger er det jeg vil anbefale å benytte til trimmingen, en Rocket gjør samme nytten men blir ikke like stilig.

UT Sea Trout Performance

hei ja jeg har en 5500cs Rocket som jeg har ut sea trout performance på.er veldig fornøyd med det .kjøpte det hos Lundgrens i stockholm de har et par sneller av 2500c til salgs jeg tror de er produsert for Japan til salgs er det sneller og stole på.? tengte jeg kunne bytte ut kulelager med keramiske har fått litt imfomarsjon av Ulf eriksson han kan hjelpe meg med lager av div størelser..? Har fisket med ambassadeurer side 1983/84 og kan ikke tenke meg og bruke noe annet på sjøørret. det er vell ingen her i landet som selger Keramiske lager eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500C snellene på Lundgrens er uten IAR og med 4,7:1 i utveksling. Jeg har ei sort snelle av denne typen som jeg kjøpte ferdig trimmet av UT, men har byttet utveksling og stativ. Tror ikke hverken stativ eller 5,3:1 drev er tilgjengelig fra ABU, jeg fikk tak i fra UT.

Nå skal det innrømmes at jeg aldri har fisket med ei orginal 2500C, men etter det jeg har hørt fra andre entusiaster kaster de rimelig bra. Alle mine sneller har mer eller mindre UT trimming, de fleste mer, har 9 kjeramiske lagre + IAR i flere av snellene.

Kjenner ikke til noen kilde for kjeramsike lagre i Norge, jeg kjøper fra UT han har overlegenet de beste lagrene. Du kan kjøpe gode kjeramiske lagre fra Boca Bearings, enten direkte eller i via eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500C snellene på Lundgrens er uten IAR og med 4,7:1 i utveksling. Jeg har ei sort snelle av denne typen som jeg kjøpte ferdig trimmet av UT, men har byttet utveksling og stativ. Tror ikke hverken stativ eller 5,3:1 drev er tilgjengelig fra ABU, jeg fikk tak i fra UT.

Nå skal det innrømmes at jeg aldri har fisket med ei orginal 2500C, men etter det jeg har hørt fra andre entusiaster kaster de rimelig bra. Alle mine sneller har mer eller mindre UT trimming, de fleste mer, har 9 kjeramiske lagre + IAR i flere av snellene.

Kjenner ikke til noen kilde for kjeramsike lagre i Norge, jeg kjøper fra UT han har overlegenet de beste lagrene. Du kan kjøpe gode kjeramiske lagre fra Boca Bearings, enten direkte eller i via eBay.

Takk da blir det UT reels for meg også .du har ikke hatt noe problemmer med bestilinger fra dem eller. ULF virker veldig interisert i det han dem driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella under på eBay har IAR og 5,3:1 utveksling. Synes den er litt dyr, men er jo rimeligere enn hos Lundgrens.

2500 CI Gold på eBay

Har betalt så mye for ei snelle en gang, men det var ei blå snelle i mint condition, og de er sjeldne.

ABU har ikke trimsett til 2500C. Du må sende inn snella til ABU for trimming. Har ikke hørt mye om ABU sin trimming i det siste så jeg er ikke sikker på om de fortsatt driver med dette. Uansett er ABU sin trimløsning ikke i nærheten av Seatrout Performance trimsettet du har.

Hvis du ikke trenger 1500C snella di er en løsning å bygge om denne til 2500C. Jeg har stativer og snøreførere liggende, trimspole kjøper du fra UT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella under på eBay har IAR og 5,3:1 utveksling. Synes den er litt dyr, men er jo rimeligere enn hos Lundgrens.

2500 CI Gold på eBay

Har betalt så mye for ei snelle en gang, men det var ei blå snelle i mint condition, og de er sjeldne.

ABU har ikke trimsett til 2500C. Du må sende inn snella til ABU for trimming. Har ikke hørt mye om ABU sin trimming i det siste så jeg er ikke sikker på om de fortsatt driver med dette. Uansett er ABU sin trimløsning ikke i nærheten av Seatrout Performance trimsettet du har.

Hvis du ikke trenger 1500C snella di er en løsning å bygge om denne til 2500C. Jeg har stativer og snøreførere liggende, trimspole kjøper du fra UT.

Takk for det men 1500c Snella vil jeg gjøre mnst mulig med blir kansje nye lager men ikke noe mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1501 og 2501 ble introdusert på det japanske markedet i fjor, 1601 og 2601 med tommeltangent i stedet for vanlig utløserkanpp på gavlen er litt lettere å få tak i.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Abbor jeg lurer bare på og bytte sveivhåndtake på 1500 og 5500 snellene mine ser at ut har forskjellige dimensjoner på dem er det 35mm som er best for mine sneller .spør deg for det virker som du har mye greie på disse Ambassadeurene. TAKK på forhånd hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter ikke helt hva du spør om, men jeg kan jo skrive litt om sveiver.

Abu har enkeltsveiver med lengde 35, 40mm og dobbeltsveiver med lengde 70, 80 og 90mm. Disse sveivene passer til alle klassiske sneller i fra størrelse 1500 til og med 6500. Sveivlengden bør tilpasses utveksling, spolediameter og hastigheten agnet skal tas inn med slik at sveivekraft og sveivefrekvens kjennes bra.

Jeg har 35mm på 1500 og 2500 og 40 eller 80mm på 5000/6000 størrelse sneller med 4,7:1 og 5,3:1 utveksling. På 5000/6000 størrelse sneller med 6,3:1 utveksling bruker jeg 90mm eller UT 45mm sveiver. 35mm fungerer også på 4,7:1 utveksling sneller, men jeg synes det blir for liten kraft på 5,3:1. På 60 og 70 talls sneller med 4:3:1 utveksling er selvsagt 35mm sveiv det eneste riktige. Stort sett alle mine sveiver har nå sveivknotter i gummi med 2 kulelagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kjøpte du den svarte snella fra UT?

nei den var ikke svart og det var ikke UT Reel som hadde snella .en misforståelse fra min side men men Ulf Tingstrøm fra ut reels Hjalp meg i kontakt med sjøbergs fiske i malmø som visstnok hadde en snelle til salgs .det var en UT Tunnet Orange 2500c .Så jeg tok en tur til malmø og kjøpe den det var en liten butikk med veldig god service. Har bare prøvd snella 2 ganger den første turen ble jeg litt skuffet over lengden på kastene så hjem og rense de 3 keramiske lagre å fant fort ut feilen det enne lageret var veldig trå..Tur 2 snella er bedre en jeg hadde håpet på. har prøvd sluker mellom 10 å 25 gram å jeg kaster like langt med en toby 10g som med en 16g pirken sildesluk. Topp snelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en del folk i Sverige som fisker med Ambassadeur 2500C, men ingen i Norge. Har fundert litt på å prøve å organisere ei samling av Ambassadeur 2500C fantanstene på Østlandet, hvis det finnes fler enn oss da :) . Ikke noe stort opplegg, bare treffes for litt sjøørretfiske og snelleprat en eller annen plass langs Oslofjorden når det blir sesong for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en del folk i Sverige som fisker med Ambassadeur 2500C, men ingen i Norge. Har fundert litt på å prøve å organisere ei samling av Ambassadeur 2500C fantanstene på Østlandet, hvis det finnes fler enn oss da B) . Ikke noe stort opplegg, bare treffes for litt sjøørretfiske og snelleprat en eller annen plass langs Oslofjorden når det blir sesong for slikt.

Det hadde jo vært veldig moro det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Kjenner en del folk i Sverige som fisker med Ambassadeur 2500C, men ingen i Norge. Har fundert litt på å prøve å organisere ei samling av Ambassadeur 2500C fantanstene på Østlandet, hvis det finnes fler enn oss da ;) . Ikke noe stort opplegg, bare treffes for litt sjøørretfiske og snelleprat en eller annen plass langs Oslofjorden når det blir sesong for slikt.

Både jeg å fattern fisker med 2500c (østlandet). Den har ligget på hylla en stund.. Men skal nå være med ut Igjen :) har brukt en revo stx i det siste. Har tenkt å oppgradere den med deler fra ut.

Noen erfaringer med line på 2500c? Power pro/fireline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk min første 2500c af fatter i julegave da jeg var 12 år.... rundt 1985. Den var ny i fra butikken. Siden den gang har jeg skaffet meg to til. Alle er orginale. De kaster langt, men kunne tenkt meg å trimme en av de for å se hva det utgjør. Hvor mye koster en slik operasjon, og hvem utfører noe slikt? Hvor mange % vil dette utgjøre i kastelengde?

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UT Reel Technology trimmer 2500C sneller.

http://www.utreel.com/se/

Vil anta at full trimpakke fort kommer på 2500 SEK, men vet ikke prisene eksakt.

Har aldri kastet med orginale sneller så jeg vet ikke hvor mye du vinner på kastelengde, antar en vinner mye på lettere sluker og mindre på tyngre. Kjøpte min første 2500C snelle ferdigtrimmet fra UT og de 2 neste ble sendt direkte til UT for trimming uten at jeg testet dem først. Har en snelle liggende som er delevis trimmet og en utrimmet men har aldri prøvd disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

2500Ci på eBay nå. Det har vært få IAR sneller til salgs i det siste. Auksjonen går ut om litt over et døgn.

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270912925811&ssPageName=ADME:B:FSEL:US:1123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.