Gå til innhold
Fiskersiden

Har du fine havfiskebilder?


Jolly Roger
 Share

Recommended Posts

Som sagt kommer det av forhold fra de forskjellige stammene. En torsk på 10 er ikke spesielt sjelden i nord, mens i Oslofjorden så kommer det i Aftenposten om det blir tatt en over 10... En del forhold som også spiller inn er hvilken størrelse fisken har når den blir gytemoden - nettopp fordi den skal kunne nå en størrelse hvor den gyter minst en gang.

Tallene er ikke tatt rett ut av lufta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemålet på torsk nord for 62 grader nord tilsvarer omlag lengde ved kjønnsmodning for kysttorsk. Her er det imidlertid relativt stor variasjon fra sør til nord. Kysttorsk i sør blir tidligere kjønnsmoden enn i nord. Siden den også vokser hurtigere i sør, er lengde ved kjønnsmodning ganske lik.

Minstemålet er imidlertid lavere enn alder ved kjønnsmodning for torsken i Barentshavet som gyter første gang som 5-8 åringer (hanfisk tidligst). De er da omlag 55-90 cm, altså godt over minstemålet. Det har derfor ofte vært diskutert om minstemålet burde økes. Det er imidlertid ofte et "problem" å øke minstemålet fordi mange av fangstredskapene må byttes ut eller modifiseres. I tillegg kan det rent biologisk lønne seg å starte beskatningen noe før alder ved kjønnsmodning, forutsatt at fiskepresset ikke er for høyt.

Endret av Gadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er sikkert, Nå har jeg lært :)

Hehehe...

Ja du vart leksa opp skickelig der ja.

Men gutta er ikke så skumle som det høres ut det er vel flere en du som har fådt ein tøff start her på forumet. :P

Håper ikke du ble skremt men som du sier har lært noe som alle bør ta till seg.

Velkommen till forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er sikkert, Nå har jeg lært :lol:

Michael : Velkommen på Forumet. Alltid kjekt med nye fiskevenner som deler sine flotte oplevelser.

Til en del av dere andre : Er det nødvendig å gå så hardt på en person som ikke var klar over regler når det gjelder minstemål ??

Er det noen der ute som er helt perfekt i alt ??? Ta heller imot ungdommen og lær ham hvordan reglene er, istedenfor å prøve å trakke han ned i dritten.

Blir litt provosert av og til her inne. Men det er jo kjekt å få løsnet litt på trykket også.

Dan sa ifra på en fin og diplomatisk måte. Veldig bra Dan. Pedagogisk rett måte å takle den situasjonen på . Michael hadde nok tatt den.

Ønsker alle en fin desember med mange flotte opplevelser på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael : Velkommen på Forumet. Alltid kjekt med nye fiskevenner som deler sine flotte oplevelser.

Til en del av dere andre : Er det nødvendig å gå så hardt på en person som ikke var klar over regler når det gjelder minstemål ??

Er det noen der ute som er helt perfekt i alt ??? Ta heller imot ungdommen og lær ham hvordan reglene er, istedenfor å prøve å trakke han ned i dritten.

Blir litt provosert av og til her inne. Men det er jo kjekt å få løsnet litt på trykket også.

Dan sa ifra på en fin og diplomatisk måte. Veldig bra Dan. Pedagogisk rett måte å takle den situasjonen på . Michael hadde nok tatt den.

Ønsker alle en fin desember med mange flotte opplevelser på sjøen.

Synes igrunn ikke noen gikk spesielt hardt ut mot han her. Han ble jo bare opplyst om at det er minstemål på noen arter. Ingen overhøvling. Mulig postene har blitt endret uten at jeg har sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn ikke noen gikk spesielt hardt ut mot han her. Han ble jo bare opplyst om at det er minstemål på noen arter. Ingen overhøvling. Mulig postene har blitt endret uten at jeg har sett det.

Enig, reagerte selv på den posten og gikk gjennom tråden uten at jeg fikk bakoversveis av noen av kommentarene. Ingen av dem var myntet direkte på trådstarter slik jeg kunne se og det var da en grei og rolig tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael : Velkommen på Forumet. Alltid kjekt med nye fiskevenner som deler sine flotte oplevelser.

Til en del av dere andre : Er det nødvendig å gå så hardt på en person som ikke var klar over regler når det gjelder minstemål ??

Er det noen der ute som er helt perfekt i alt ??? Ta heller imot ungdommen og lær ham hvordan reglene er, istedenfor å prøve å trakke han ned i dritten.

Blir litt provosert av og til her inne. Men det er jo kjekt å få løsnet litt på trykket også.

Dan sa ifra på en fin og diplomatisk måte. Veldig bra Dan. Pedagogisk rett måte å takle den situasjonen på . Michael hadde nok tatt den.

Ønsker alle en fin desember med mange flotte opplevelser på sjøen.

Dette gikk pent for seg, det kan jeg låve deg :)

Ønsker også deg en fin Desember men mere stor fisk, treffes vel i Bergen igjen engang.

Trådstarter : Sendte deg en link så det er bare å bla igjennom å se om du finner noe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :D' timestamp='1291831396' post='633688]

Dette gikk pent for seg, det kan jeg låve deg :)

Ønsker også deg en fin Desember men mere stor fisk, treffes vel i Bergen igjen engang.

Trådstarter : Sendte deg en link så det er bare å bla igjennom å se om du finner noe :)

Hei igjen.

Jeg kan ikke se å ha mottat noen link...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.