Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret Trondheim


 Share

Recommended Posts

Noen som har prøvd seg på sjøørreten i Trondheim nå som vinteren har kommet? 14 timer med fisking nå i helga og fikk ikke en dritt, prøvde både rundt leangen/rotvoll og korsvika. Forholdene var jo gode også :/ noen som har fått noe og evt hvor?

Ikke overraskende.

Gode forhold? Mulig værfoholdene var gode, men resten er ikka bra.

Du må være klar over at det ikke finnes en eneste sjøørretbekk i dette området som virker i dag; de er daue alle som en, og Nidelva`s sjøørretbestand er på et lavmål.

I tillegg er ikke årstiden her kjent for å være prime-time akkurat for området Trondheim/omegn, med mindre man fisker uforsvarlig nære fredningssoner med mye brakkvann her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Tja, jeg så alltid sjøørret langs Rotvoll og Ringvebukta når jeg bodde i Trondheim; de pleide å stå noen få meter fra land i strømmen. Ikke store greiene, tipper rundt kiloen sånn ca. Men det var mye aktivitet der, skjønt jeg fisket ikke etter de i og med at jeg var ute etter annen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende.

Gode forhold? Mulig værfoholdene var gode, men resten er ikka bra.

Du må være klar over at det ikke finnes en eneste sjøørretbekk i dette området som virker i dag; de er daue alle som en, og Nidelva`s sjøørretbestand er på et lavmål.

I tillegg er ikke årstiden her kjent for å være prime-time akkurat for området Trondheim/omegn, med mindre man fisker uforsvarlig nære fredningssoner med mye brakkvann her og der.

Hvordan er tilstanden i Ilabekken forresten? Var det ikke oppgang der i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg så alltid sjøørret langs Rotvoll og Ringvebukta når jeg bodde i Trondheim; de pleide å stå noen få meter fra land i strømmen. Ikke store greiene, tipper rundt kiloen sånn ca. Men det var mye aktivitet der, skjønt jeg fisket ikke etter de i og med at jeg var ute etter annen fisk.

Du vil finne sjøøret i området ja, og mesteparten er Nidelvørret, men forsvinnende lite i forhold til hva som skulle vært der. Per i dag er det kun en bekk i ormådet fra Nidelva til Malvik som kan tenkes å produsere noe fisk, men det er mange år siden jeg var på besøk med elfiskeapparatet i denne.

Det er verdt å ofre en tanke på at hvis Nidelva og de skarve 5 sjøørretbekkene på overnevnte strekning hadde produsert fisk tilsvarende naturtilstand, så ville det nok vært mang en artig sjøørretrapport på FS fra dette området, og alex--- ville nok hatte n pers på godt over 2 kg :-)

Det blir spennende å se om "friskmeldinga" av Vikelva fører til en oppsving i sjøørretfangstene med tid og stunder, men det vil nok gå noen år til den er oppe og går igjen.

Hvordan er tilstanden i Ilabekken forresten? Var det ikke oppgang der i fjor?

Ilabekken er i full sving ja, og det er registrert oppgang av gytefisk av sjøørret, sannsynligvis fra nidelvstamme, som har gyta med den stasjonære ørreten som slapp seg ned fra øvre områder etter restaureringen. Her produseres det nå sjøørret som bare rakkern nå, og enkelte laksunger fra Nidelva er oppe og snuser på bekken også.. bare så synd at bekken har så kort naturlig anadrom strekning ;)

110796_s.jpg

Figuren viser hvordan det plutselig økte i rekrutteringen etter at det ble pøst ut gytegrus og vi registrerte den første skikkelige gytegropa og en oppvandrende gytehunnfisk på ca 35 cm (bildet under). I 2007 registrerte vi kun enkeltfisk som du ser av figuren, som hadde sluppet seg ned fra øvre bekkeavsnitt. I 2008 begynte derimot morroa...:)

110797_s.jpg

Den første registrerte sjøørreten i Ilabekken på (tja) over 100 år.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

har hatt to fine dorgeturer med båt i fjorden nå. Skulle tro at 12 timer med dorging skulle gi resultat, men NEI. Rigor har nok rett. Bestanden av sjøørret i fjorden er på et lavmål. Jeg ser faktisk mer fisk fra land enn fra båt.

På neste tur skal jeg hile etter torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt to fine dorgeturer med båt i fjorden nå. Skulle tro at 12 timer med dorging skulle gi resultat, men NEI. Rigor har nok rett. Bestanden av sjøørret i fjorden er på et lavmål. Jeg ser faktisk mer fisk fra land enn fra båt.

På neste tur skal jeg hile etter torsk.

Fortsatt litt tidlig tenker jeg :thumbsup: Angående torsk har jeg hørt rykter om store mengder gytetorsk inne i fjorden nå :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.