Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag - Sportsfiskedatabase


 Share

Recommended Posts

Forslag:

Jeg savner et oppslagsverk hvor jeg kjapt og enkelt kan søke opp informasjon om ulike norske fiskevann, fiskeslag, fiskemetoder osv.

For all del, forumet her på fiskersiden er strålende når det kommer til informasjon om enkeltturer o.l., men det er tungvint å hele tiden måtte søke seg gal gjennom de ulike trådene. Fiskipedia er også genialt når det kommer til de ulike artenes særpreg og kjennetegn, men gir liten hjelp angående fiskemetoder og utbredelse i enkeltvann.

Hva med å starte opp en Wikipedia-side dedikert til sportsfiske i Norge, hvor ulike vann, norske arter, fangstmetoder, lokale og nasjonale rekorder står i sentrum?

En wiki har enorme fortrinn når det kommer til det enkle brukergrensesnittet som gjør at "alle" kan bidra. Enkle kategoriseringer kan gjøre informasjonen oversiktlig og fin. Med kun få tastetrykk kunne en f.eks få opp en liste over innsjøer i Hedmark som inneholder brasme. En side som Fiskipedia er fin den, men lider av at det kun er noen få som oppdaterer den. En fiskersiden-wiki bør f.eks være åpen for alle som er registrert her på siden :)

Enten dette blir startet opp i regi av Fiskersiden eller utenom, så har jeg tro på at dette kan bli en suksess. Det finnes mange der ute med enorm lokalkunnskap som nok gjerne deler noe av sin informasjon med omverdenen :wacko:

Hva tror dere? Kunne dette ha blitt noe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig stilig og anvendelig ut men noen må vel lage den også:cigar: er vel ikke barebare. men om nødvendig melder jeg meg som skribent. min kunnskap derimot dreier vel seg mest om saltvannsfiske vet ikke om det er dette du sikter til? :) sportsfiskepedia :wacko:

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er mange som ønsker go'vannet for seg selv, men det er da heller ingen som har bedt dem om å avsløre de virkelige gullplassene sine :)

Ulike fiskemetoder, artsmangfold osv er informasjon det ville være enkelt å dele. Jeg vet at mange verner grundig om sine yrkeshemmeligheter, men tenk hvor spennende det ville vært med en database med hundrevis av norske innsjøer og fisketips i.

En grunnmoment i et slikt arbeid måtte selvfølgelig være at "alle" kan bidra, for å få en stor informasjonsbase, samt mindre arbeid på hvert enkelt individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oracel på forumet har allerede satt i gang med et prosjekt som passer rimelig godt med det du spør etter.

http://www.fiskevatn.no/

Her kan man legge inn info om de innsjøene og plassene man liker og man kan skrive alt hva man ønsker, samt spørre de forskjellige bidragsyterne om tips og triks :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.