Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger HJELP - Haster!


Tequila
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp fort.

Har laget min første video på Pinnacle Studio og den skal gis bort i julegave.

Hva bør jeg lage den til slutt som - hvilken filtype? DVD/PC.

Hvilket program bør jeg bruke når jeg skal brenne den?

Filmen er ferdig, mangler bare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker, eller rettere sagt har brukt Pinnacle endel selv. Men nå vil det vel gå i Vegas Studio Movie HD (Sony).

Du kan jo lagre videosnutten du har laget i formatet AVI f.eks. Hvis du får plass til dette på en DVD. Pleier å ta litt plass AVI-filer. Eller du kan lagre prosjektet ditt i MPEG-2. Men jeg bruker AVI så fremt fila ikke er over kapasiteten på en DVD-plate. Og DVD-plata ikke skal fylles på mere senere. (4,7Gb). Du ser hvor stor fila blir når du velger format.

Lagre en plass på harddisken din. Og så brenne fila på en DVD. Vet ikke hvilke brenneprogram du har ? Nero f.eks. er jo greit å bruke. Men uansett bruker du det du har. Bare å spille av på en DVD, no problem :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort alt rett....

Fila er på over 7 mb så må se om jeg kan finne noe som kan lagre den størrelsen, hvis ikke så får jeg bytte til MPEG. Hva er forskjellen på MPEG 1, 2 og 3?

Brukte Nero tidligere, har ikke den lenger, men har noen andre som sikkert duger, blant annet direkte fra Pinnacle.

Glemte å være høflig - tusen takk for hjelpen Silver!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELG DVD

Pinnacle brenner rett på DVD i DVD-format for deg dersom du har en brenner på maskinen som kan brenne DVD. I Pinnacle har du også menyer slik at du kan lage en meny foran filmen med f.eks "Spill film" - "Bonusmateriale" osv for proffere DVD-resultat om du ønsker...

Alternativt kan du lager som AVI og brenner over på plate etterpå - de fleste nyere DVD-spillere spiller av avi. Men er mye kulere å lage en meny foran od lage som DVD - blir helprofft det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke gjøre det så vanskelig for Tequila nå :)

Men det er nå kjekt med en meny ja. Men 7Mb er nå ikke mange sekundene. Sikker på at det ikke er Gb du mener. Er ikke så glohersk på format sjøl, men tror det er forskjell på komprimeringen disse MPEG-formatene. MPEG2 er vel det mest vanlige som er brukt.(?)

Hvis du legger inn meny så må den som bruker DVD, trykke "MENY" f.eks. på fjernkontrollen til DVD-spilleren for å få fram denne. Så er det bare å velge hvilken snutt man skal se. Kjekt hvis det er snakk om flere snutter. Istedet for ei stor fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut av meny m.m. etter hvert, men har allerede laget en liten innledning for hver snutt, så hopper over det.

Men blir det noe forskjell hvis du lager med meny?

Får bare beskjed om feil filformat når jeg prøver å brenne DVD med automatisk kvalitet.

Skrev også feil - det er selvfølgelig 7 GB - filmen er på 33 minutter.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i gjennom fra ditt ferdige utkast og sjekk alle innstillinger på oppsettet. Bruker Pinnacle selv, og det er viktig at oppsettet er riktig i menyen. Dvs oppsett av brenner, kvalitet mm. Så rendrer du i trinn to, og når den er ferdig med dette så skal den begynne å brenne dvd om du har satt riktig instillinger mm. Om du ikke får det til så lagerer du filmen. Tar ned programmet. Starter pc på nytt og åpner programmet i gjen forfra med å rendre filmen på nytt. Rendringen tar noe tid og du ser den jobber seg i gjennom hele filmen og gjør den klar for riktig formatering.

Selv med en oppegånde pC er det en gangske tung prossess, og det hender at programvaren går i stå på min maskin, og trikset da har vært å restarte og begynne på nytt å produsere for brenning. Særlig om jeg har fiklet litt frem og tilbake pga feil. Nå har jeg ikke programmet her jeg sitter så jeg husker ikke alle detaljer i hodet.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vet ikke hva som er riktig oppsett.

Er rimelig oppegående på PC og det som følger rundt dette, men det er en ting jeg ikke har greie på så er det filformater innen video og musikk - det er nytt for meg.

Derfor sliter jeg nå...........

Får til alt inne i Pinnacle (første gang jeg har brukt det), bare så synd jeg ikke så menyen med en gang, det kunne spart meg for litt arbeid, men..... Det eneste jeg ikke får til nå er å få lagret det riktig. Kunne tenkt meg en versjon som både kan brukes på DVD spiller og på PC (lager en DVD og en stick).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er at du vil slite med å få plass til en fil på 7GB på en vanlig DVD som er 4,7 etterpå - du må derfor senke kvaliteten et hakk eller to dersom du skal lage en fil du bare skal brenne ut etterpå. I Pinnacle studio 14 Ultimate skal det være mange muligheter for å eksportere i ønsket format og du skal også få opp hvor stort sluttproduktet blir når du endrer. I MPEG4 f.eks har du mulighet for å eksportere i HD 720p og 1080p. Men har aldri hatt problemer med å eksportere rett på DVD selv om det overstiger størrelsesmessig - du vil da se at den f.eks reduserer kvaliteten til 70% f.eks slik at du er obs på det - resultatet av reduskjonen blir ikke særlig synlig på f.eks 80% i hvertfall. Jeg mener du i hertfall må ha satt DVD-platen i brenneren før du starter slik at Pinnacle ser hva du har til rådighet. Altså før du velger -lag filmen-. En annen ting jeg kan se for meg er at du har fått en DVD+ og renneren din bare takler DVD- eller omvendt - det pleier i hvertfall lagee solid krøll og gjerne maskinkræsj eller hangup så du må restarte...

Både AVI og de tidligere MPEG-formatene skal kunne spilles av både på en DVD-spiller og en PC - MPEG 4 er såpass "nytt" at det kan hende enkelte maskiner av begge typer ikke vbil spille det av uten i det minste en codek-update...

Kan evt forsøke hjelpe deg via fjernhjelp eller lignende etter 21 om det er aktuelt... Hvilken Pinnacle-versjon kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det har løsnet litt nå - har fått til ihvertfall en versjon og prøve meg på ny med en DVD versjon nå. Har også fått tak i noen nye DVD plater.

Ellers så er det mulig at jeg tar imot tilbudet Espen - kanonflott - men foreløpig så trenger du ikke å bekymre deg for en telefon. Ser ut til at jeg skal få det til.

Jeg kjører Pinnacle versjon 12 (har hatt den liggende i over halvt år, i vent på roligere tider, men nå måtte jeg i gang). Lager en julepresang til niesen til kona - film fra bryllupet hennes i sommer. Ble meget bra, synes jeg selv.... til å være første forsøk på dette.

Ha en flott kveld og takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.