Gå til innhold
Fiskersiden

Stang-jungelen, hjelp...


torjoe
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

har vært medlem her lenge og er ofte innom, men i dag tenkte jeg at jeg skulle stille et spørsmål til dere glupinger der ute :).

Jeg skal ut og fiske bonefish til høsten. I den forbindelse har jeg oppe til vurdering å kjøpe meg en ny fluestang, 9' 8#. Kanskje til og med to komplette for å ha en i reserve dersom noe skulle skje (blir gjeldsslave ut 2015). Jeg er glad i Redington stengene mine, har en 5'er og en 7'er (CPX). Tenker kanskje å ta med meg 7'ern, men lurer på om dette kan bli litt for lett. Tenker på kasting i vind og sånn. Derfor vurdere jeg nå en eller 2 8'ere i steden. Jeg har søkt endel på nett og kjenner jeg blir svimmel av utstyrsjungelen der ute. Så, hvilken stangtype anbefaler dere? Fra hvilket merke? Skal jeg velge Loomis, Guideline, Loop, Sage, Hardy, Redington, Orvis ... Noen som har noen tips om hva som kan funke optimalt i tropene på jakt etter the ghost? Og, snelle?? Hvilket merke bør jeg velge her?

Håper dere har noen tips å komme med!!! Genialt om de ikke ruinerer meg :).

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med CPX skal du holde deg til den. Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med mine Redingtonstenger. Mye stang for pengene. Klasse 7 eller 8? Du vil i de alller aller fleste tilfeller klare deg med 7 til bonefish. Det vil følgelig spare deg for en del kroner i og med at du har en fra før og begrense tiden som gjeldsslave til utgangen av 2012. Forskjellen i vind på en 7 og 8 er minimal slik sett.. Og i mye vind er ikke bonefish-fiske det aller mest aktuelle heller...

Det jeg vil anbefale deg (i tillegg til en ekstra stang til en slik tur - det er ekstremt kjipt om noe ryker på tur) er ekstra snører. Det er for gjort å få raspet et snøre når slik fisk stikker av på grunt vann. Snøret rundt en stein og du er i gang. Har du en snill forhandler du handler mye med kan du kanskje overtale han til å låne deg noen snører og evt få levere inn noen etter tur som du ikke trenger. Og ekstra snelle. ELLER sjekke ut hvor enkelt det er få få tak i en god erstatningssnelle på kort tid på destinasjonen. Jeg synes det er viktigere med ekstra stang enn snelle slik sett. Fordi du kan bli tvunget til å handle en stang med helt ukjent aksjon osv dersom du må erstatte en ødelagt stang. Sneller fungerer stort sett likt. Det er mindre sjanse for å ødelegge en snelle enn et snøre....

Der har du noen vurderinger å tygge på...

Ellers - du presenterer penere med en 7er enn en 9er og dette kan være viktig om bonefishen er i det rette hjørnet...

Så type snelle - du bare må ha en Tibor! "The Everglades" er kurant størrelse til bones (Mer seriøst - du bør spørre en annen om snelle dersom du ikke vil tilbake til 2015/16 som gjeldsslave...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Tusen takk for utfyllende og godt svar! Da føler jeg at løsningen for meg blir å kjøpe en ny CPX i klasse 7 sånn at jeg har med meg to stenger, som jeg kjenner godt også!

Ser på Nordisk at de ikke har pris på Tibor snellene engang :goodjob:. Så det er vel en måte å bli ruinert på du foreslår der. Jeg har en Redington Rise på stanga mi idag, holder den til bonefish? Eller vil den bli dratt i filler dersom jeg får på en? Foruten Tibor, hva annet bør jeg velge dersom Rise'n ikke holder mål?

God helg til dere kloke hoder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.