Gå til innhold
Fiskersiden

Multisnører og spinner?


-lund
 Share

Recommended Posts

Nytt for meg i år er multifilament snøre.

Har hittil blitt mest kyst fiske, og har vært fornøyd

med snøret etter jeg lærte å bruke det. (laaange kast[ :P ])

Nå er det snart på tide med abbor og ørret, og da blir det spinnere

som gjelder. (bruker samma snella -bytter stang)

Vil jeg få problemer med att snøret tvinner seg som jeg får med mono sene etter en dag med kun spinner?

Hvor lett er det å få en myk multi sene till å rulle/sno seg ut igjen?

Noen som har erfaring med dette?

HAPPY FOR SVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Berkeley Power Pro-snøre. Har ikke opplevd tvinn, men vil uansett anbefale en liten stump av litt tykkere Fluorkarbon.

Dette for å avlaste stangen ved tilslag, bunnkontakt, samt at monoen tåler mere mekanisk slitasje.

JEG er i tillegg hellig overbevist om at fisken ved enkelte anledninger ser multisnøret (fisket flere ganger på ørret jeg har kunnet se, der den har ignorert sluken totalt. Har festet en monospiss og....zzzzzzzzzzzrrrrrrrrrrrrrrr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Lars M... berkeley power pro? skyt meg om jeg tar feil, men er ikke power pro et eget merke som blir produsert av innovative textiles inc?

Beklager glippen. Du har nok rett.

Har fisket med fireline siden den kom på markedet i norge, men byttet i fjor, noe jeg ikke angrer på. Rå sene. Må prøves,...for den som er tilhenger av multi.

Forøvrig bruker jeg også Iron Silk som er utmerket (som alt. til vanlig mono) til åpen haspel.

Tåler mye mekanisk slitasje, men har et inntrykk av at den bør byttes regelmessig da den ikke tåler lang lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Helt klart min erfaring også, Vilhelm! Den grønne Firelinen holder noe bedre, dog ikke så bra som PP.

Men den grønne skremmer jo vannet av fisken...eller var det omvent?

Bruker meget tynn PP og kan ikke se noe slitasje etter en sesong, men Fireline så ut som et hjemspunnet garn-nøste etter tilsvarende bruk.

Etter at jeg byttet til PP med fluorkarbon spiss har krokings-/landingsprosenten vært helt vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

JEG er i tillegg hellig overbevist om at fisken ved enkelte anledninger ser multisnøret (fisket flere ganger på ørret jeg har kunnet se, der den har ignorert sluken totalt. Har festet en monospiss og....zzzzzzzzzzzrrrrrrrrrrrrrrr!!

Det du sier der er noe som jeg ved flere tillfeller har fundert over!

Både med farget mono og multi. Kult at du er overbevist!

Fluocarbon finnes både som multi og mono, hvis jeg husker riktig er multi varianten for å være ekstra synkende. Er det det samme egenskap med mono?

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Helt klart min erfaring også, Vilhelm! Den grønne Firelinen holder noe bedre, dog ikke så bra som PP.

Men den grønne skremmer jo vannet av fisken...eller var det omvent?

Bruker meget tynn PP og kan ikke se noe slitasje etter en sesong, men Fireline så ut som et hjemspunnet garn-nøste etter tilsvarende bruk.

Etter at jeg byttet til PP med fluorkarbon spiss har krokings-/landingsprosenten vært helt vanvittig.

Den grønne synes nok ikke sååå godt under vann som du tror...

Har faktisk ikke merket noen spesiell forskjell mellom grå og grønn FL generelt. Der hvor vannet er så klart eller fisken er så sky at jeg mistenker at det kan bli et problem bruker jeg mono. Enten som hovedsnøre eller som fortom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker multi på de fleste snellene mine uten problem.

Eneste er at jeg har en mono fortom på ca 3-4 meter.

Jeg bruker både FL og Leidland sitt snøre, men kun det grønne.

Det fliser seg ikke så lett opp som den grå.

Ser du at det grå snøret har begynt å flise seg opp litt må du kappe noen meter, hvis ikke sliter du snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Lars M... berkeley power pro? skyt meg om jeg tar feil, men er ikke power pro et eget merke som blir produsert av innovative textiles inc?

Beklager glippen. Du har nok rett.

Har fisket med fireline siden den kom på markedet i norge, men byttet i fjor, noe jeg ikke angrer på. Rå sene. Må prøves,...for den som er tilhenger av multi.

Forøvrig bruker jeg også Iron Silk som er utmerket (som alt. til vanlig mono) til åpen haspel.

Tåler mye mekanisk slitasje, men har et inntrykk av at den bør byttes regelmessig da den ikke tåler lang lagring.

Med "multi", mener du multiplikator? Ser etter nytt snøre, men har haspelsnelle. Fungerer "Power Pro" dårlig med åpen haspel, eller har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor: PowerPro, Leidlands og Fireline funker med åpen haspel. Fordelen er vesentlig tynnere sene, med en enorm bruddstyrke. Det finnes grunner til ikke å bruke multifilament sene også, men det kommer vel ettervært :P

Men som du ser her, anbefaller de fleste å bruke god mono sene som fortom. For å skjøte sene er det flere knuter å velge mellom, jeg bruker "dobbel" uniknute, da det var denne jeg lærte meg først. Blodknute skal visst være en annen knute som er god å bruke her. Du finner beskrivelse av knutene under "artikler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.