Gå til innhold
Fiskersiden

TFT's utstyrståd


Ami GRan
 Share

Recommended Posts

Nå har Hafnor og Gran kappet tre Antareser, to av dem 12-20 lbs, kappet dem ned til 193cm og stengene ble helt rå. Den siste Antaresen var en 30-50, det var en langt større oprasjon, den kappet vi i enden og måtte derfor gjøre skjøten trangere, det gjorde vi ved å stikke den tidligere enden inn, deretter slipte skjøten fra 8mm til 13mm. Dremelen var mildt sagt en frelser og gjorde alt mye enklere. Til slutt ble vi ferdig med slipingen, men det viste seg at hullet var en smule stort, litt epoxy i hullet og vips, nok en modifisert Antares. På denne fjernet vi også nedre del av grippen. Kappet også den nye Penn Torquen, utrolig myk stang i utganspunktet, men litt kapping gjorde susen, den er fortsatt myk, men tuppen er langt mer aktiv og kan nå faktisk bruke jigger opp til 400 gr.

Her er noen bilder fra siste finishen på Antares 30-50lb, kappet til 6,3ft(193cm)thorantares.jpgantaresferdig.jpgantares5.jpgantares2.jpgantares4.jpg

Torquen markløftet 10 kg penn1.jpg

Antares 10kgantares10.jpg

Beastmaster stand up 30-50, 20 kg beast20.jpg Beastmaster stand up 30-50, 30 kgbeast30.jpg

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke studerer enda så må man jo bruke tiden til fornuft! Poenget med tråden er egentlig å få folk litt vekk fra den tradisjonelle heavy pilkeutstyret folk bruker. Er ingen poeng i å ha en beastmaster stand up til kveite og torskefiske. du klarer virkelig ikke å holde igjen 30 kilo over tid, du stopper vel det meste med 10 kilo (dette er også tungt) Denne haspelversjonen av torque imponerte oss virkelig. Den er tynn som en blyant på det tykkeste og likevel tar den 10 kilo pluss i mark! Eneste som er synd med en standardversjon av disse er at jeg ikke ville brukt mer enn 200gr pilker/jigger ettersom tuppen er veldig myk... da hjelper det å kutte ned litt i lengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke heng dere for mye opp i disse dødvekt testene det er ein utrolig forskjell på om de der 10kg begynner og riste med hodet hvis dere skjønner vad jeg mener. Og så er det noe med og lyfte 10kg sakte og rolig ifra bakken for og siden sette det ned igen.

Men hvis du rigger opp ein stang og lar loddet henge i ein times tid, det er da du virkelig får se vad som holder mål. Dette gjelder fremforallt stenger med høyt carbon inhold. Belastning over tid svekker blanken mye og det er en av tingene man har jobbet mere med på de dyrere stengen. Disse kan jo selvsagt brekke dem også men holder ut litt lenger forutsatt dem blir brukt på riktig måte.

Ellers ett kult prosjekt. Er vel snart på tide og kjøpe blanks og begynne og bygge sjøl. Da får dere virkelig ein stang etter egne ønskemål.

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende info Gotland. dette visste ikke jeg. Men det gir jo en indikasjon på hvor mye brems som er forsvarlig å bruke hvis du f.eks er på kveitefiske og kan sette opp bremsen innenfor trygge grenser. Alle markløftene utenom 30 kilosløftet ble testet med litt "bounce" Ja det neste blir stangbygging. Peter i teamet har begynt litt men det var en vanskelig operasjon ettersom vi tok en brukt stang og smeltet av ringer etc. Vet du om blankene tar mye skade av varme? Vi titter mye på synit venom, acid og litt annet, så vi skal nok mekke oss noe til sommeren. Ting som jeg ikke liker i stangbyggingens verden er dette med dimensjoner... blir grønn av alle tall og komponenter som det ikke er oppgitt tall fra. kjedelig å brenne seg på feil dimensjoner når ting er bestilt. Forresten hvordan var JM stangen din på tunaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stang bygging er vel ikke noen enkel sak bare som plassering av ringer er jo ein vitenskap i seg sjøl. Varme er vel sikkert ikke noen fordel regner jeg med. Her kan sikkert Mr. Lopez utdype litt. Ett tips er vel og ikke starte med for eksempel en Synit blank till 250 dollar pluss frakt. Men heller ein rimeligere OTI, Hopper eller noe i den stilen. Har egentlig litt trua på Xzoga blanks ta ein titt på Minstor tackle på E-bay dem har masse blanks.. Jeg har ein 8" Xsoga mastery 100g till seifisket som jeg har brukt i tre sesonger og er veldi fornøyd med. Litt trist og ha brukt ein "super" blank for og så finne ut att du ikke er nøjd med resultatet.

Jeg er veldi fornøyd med JM stanga (400g) den ble aldri "tom" for kraft som derimot Seeker Hercules 60H stengene gjorde ved noe tillfeller hvor ein faktiskt brakk. Jeg skall tillbake till Cape Cod i oktober igjen og da ska ihvertfall JM stanga med det er helt sikkert.

Dere må oppdatere oss når dere begynner og bygge da.

takk for utfyllende info Gotland. dette visste ikke jeg. Men det gir jo en indikasjon på hvor mye brems som er forsvarlig å bruke hvis du f.eks er på kveitefiske og kan sette opp bremsen innenfor trygge grenser. Alle markløftene utenom 30 kilosløftet ble testet med litt "bounce" Ja det neste blir stangbygging. Peter i teamet har begynt litt men det var en vanskelig operasjon ettersom vi tok en brukt stang og smeltet av ringer etc. Vet du om blankene tar mye skade av varme? Vi titter mye på synit venom, acid og litt annet, så vi skal nok mekke oss noe til sommeren. Ting som jeg ikke liker i stangbyggingens verden er dette med dimensjoner... blir grønn av alle tall og komponenter som det ikke er oppgitt tall fra. kjedelig å brenne seg på feil dimensjoner når ting er bestilt. Forresten hvordan var JM stangen din på tunaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info dette Gotland! Tror jeg skal bestille en blank nå ganske snart. Det er alt for slitsomt å skrape en gammel stang for så å bygge over, men fin trening. Har du noen byggestativer å anbefale? Og er det et must med stativer som har motor?

Det med kraftige stenger er utrolig interessant. Å pumpe 30 kg er bort i mot håpløst, dere kan selv knyte 30 kg i enden av stanga og prøve å løfte, det er grisetungt! Tross all den vekten flater fortsatt ikke ryggen ut. Nå er det jo sant det Gotland sier om løfting, og at resultatet hadde nok vært helt anderledes om man hadde hengt 30 kg i enden av snøret i e times tid, men her er jo poenget at dette ikke er en stang som passer seg til kveitefiske Samtidig er det VELDIG få sneller med 30kg brukbar brems, enda færre med 30 kg brems som faktik kan brukes en hel dag(tenker på vekt og størrelse). Det dreper en del av gleden når man bruker alt for stive stenger.. Ut med stive beist og inn med mykere stenger:D

Så ved å ha tatt noen sjanser har vi fått modifisert stengene våre, utrolig morsomt og det ser ut til at dette er starten på en stangbyggingskarriere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vare enig her att mange bruker alltfor tungt utstyr idag når ein ser till vad dem egentlig fisker etter.

Eneste bruket for standup stenger i Norge (ihvertfall fra 30lb og oppover) som jeg ser det er håkjerring fiske. Men der og er det sjelden vi bruker over 15kg brems. Og da bruker vi seletøy.

Du ska vel heller ikke stille underdimensionert ved for eksempel kveitefiske for du vet jo aldrig men her gjelder det og finne ein middelvei. Trur att mange er fristet og ta i litt ekstra når dem ska køpe stang for som sagt og vare på den "sikkre" siden. Pluss att veldig få tenker over aktionen i stanga (hvordan den bøyer seg)under belastning. Mange ser seg blind på klassingen i pounds.

"vanlige" båtstenger runt 50lb er det mange går for. Noen er forholdsvis lange 7-8" og har den da i tilegg en toppaction så sliter det utrolig mye på fiskeren og ikke på fisken. Ein go stang meiner jeg bør vare ca 6" og bøye seg mye, gjerne med ein heilaktion så stanga får ein jevn bue fra tupp till håndtak. Dette gør hevarmen mye kortere og overfører mer stress på fisken en på den som fisker.

Du blir mindre sliten og hele opplevelsen blir mye bedre. Med mye av den utrustningen som finnes idag med små lette sneller som tåler nesten vad som helst og ikke minst braid som ikke tar noen plass. Så ser jeg ikke bruken for sneller i 6/0 størrellse og 50lb båtstenger. Det blir bare tungt og unødvendigt. For "vanlig" fiske inklusive kveitefiske på grunt vann så behøver ikke ein utrustning veie stort meir enn 1kg idag gerne mindre.

Ska du på dypet så gelder det samme for stanga men du behøver litt mer snørekapacitet men neppe over 4/0 størrelse. Eneste untaket er kjerringa.

Stativer for stangbygging har jeg ingen erfaring med men ein med motor minker jo risken for dråpe dannelse avsevert.

Dette er selvfølgelig ingen lov bare mine meninger og erfaringer det finnes sikkert dem som mener noe annet.

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.