Gå til innhold
Fiskersiden

Fisket den siste måneden


Hmelhus
 Share

Recommended Posts

For rundt 3 uker siden henta jeg båten min fra bømla fjorden etter en veldig skuffende sesong der opp ifjor høst/vinter.Jeg fikk besøk av en lokal fisker som hadde fått 10 torsker på 1-3kg og fiske suget ble så stort at jeg bestemte meg for å stenge butikken dagen etter.

Dag 1:

Troa var på topp og jeg begynte å kjøre ut i 10 tida om morgenen. Etter å ha kjørt i 5 min traff jeg på 3 båter som lå og pilket de hadde fått noen småtorsker og en på rundt 3kg så jeg prøvde der i 1 time uten å kjenne antydning til fisk.

så jeg flytta til favoritt grunna jeg alltid må prøve ekkoloddet visste at det var stappfullt med sei men det var også noe som lå nære bunnen. Første driftet fikk jeg en torsk på rundt 6kg og mista en bra fisk på seien. så var det sløvt i 2 timer før jeg fik 2 flotte torsker på 4 og 6 kg. 10 min etter fikk jeg en på 9,5kg og en på 4kg neste nedslipp.

Neste driftet gidde meg en sinnsykt feit fisk som veide 8,6kg. Så fikk jeg to fisker til på resten av tiden jeg var ute på 7,6kg og 5kg.

Dag 2:

Neste tur ble neste dag etter jobb. Slutta klokken 3 på ettermiddagen så vi skulle få noen timer utpå. Det var ikke noe fint utpå og vi lå der jeg hadde fått bra me fisk dagen før. Når klokka var 5 og vi hadde kun fått små sei og sola holdt på og gå ned bestemte vi for å peke snuten hjemover. Mens vi kjørte innover tenkte jeg at vi kunne se om det var noe på loddet nærmere land på rundt 35m dybde. Jeg så noen små prikker på loddet som var klistret til bunnen og jeg ba kameraten om å prøve og han fikk rastkt en på 3kg så begynte det vi fikk rundt 60kg torsk på 20min.

Jeg tok noen telefoner på kvelden og T J Skeie som jobber på Baardsen ble enig om å møte meg i 9 tia neste morgen.

Dag 3:

Tore Jan møtet opp i 9 tiå og etter å ha kjøpt noe mat og fyllt bensin var vi klare. Etter å ha kjørt i noen minutter var vi ute på feltet og vi fullte opp en balje med flott matfisk på 1 time. Så ble det helt dødt i flere timer så vi bestemte oss for å legge oss på grunna der jeg hadde fått så bra første dagen. Vi lå der noen timer og endte opp med 4-5 fisker på 5-11kg og vi mista masse fisk på seien. Selvsagt var det Tore Jan som skulle få den over 10kg. Sist gang jeg fikk en over 10kg på karmøy var i 2006 på 13,5kg men det var i karmsundet og persen her ute i skudenes har vært på 11,5kg den fikk jeg i en alder av 11år å det er snart 11år siden.

Dag 4:

Var usikker på om jeg skulle stikke ut denne dagen men etter å ha snakka me folk som ville kjøpe fisk var jeg ikke i tvil. Så jeg beklager til de som ville kjøpe fiskeutstyr denne dagen for de ble mødt av en lapp som det sto "stengt pga fiskesyke". Den heldige personen som skulle på være med idag var Odd Arve Gunderstad vestlandets kveitekonge. Vi begynte litt lengre sør en der vi hadde fått fisk tidligere pga rykter om at tosken hadde trukken lengre inn men etter 2 timer med kun noen få torsker flytta vi oss der vi hadde fått den dagen før. Det tok ikke lange tiden før set tok helt av og vi fikk ofte 2 flotte fisker i slengen det ble fort fyllt oppi baljene. Vi hadde tengt å ta kvelden i halv 5 tiden men vi var så slitne etter å ha fått rundt 150kg på så kort tid i de høye dønningeneså vi gidde opp i 3 tia. Største denne dagen var 9kg men nesten alt fisken var 4kg+.

Så ble det drittvær å storm i flere dager og det tok nesten 1 uke før neste tur. Denne gangen tok jeg med en "junior" i klubben. han skreiv rapport denne dagen så jeg legger ut den istedenfor å skrive selv:

Ekstremfiske i Skudnes :D

Etter en tur på Basen på lørdagen, var jeg klar får tur på søndagen. Ble enige om at vi skulle møtes på Basen i 9 tiden. Etter en liten avstikker hos Odd Arve på søndagen, gikk turen videre til Skudnes. Ankom Basen kl 09.01, og etter en liten tur på bensin stasjonen pakket vi klart utstyre i båten og kjørte utover til fiskefeltet. Jeg kjørte blå gummimakk å grønn/sølv sølvpilk, mens Helge kjørte standar med rød gummimakk å svenskepilk. Allerede på første nedslepp fikk Helge an, rett etter satt an hos meg og, Helge får en på ca.5 og etter det tok det slutt. Etter noen telefonsamtaler begynnte det å bite igjen, balja ble fyllt raskt og vi satte kursen en annen plass. Dette var mer min plass og jeg fikk en på 7,5. Etter noe krabbeforing og sett på at Helge sveivte småtorsk/lange opp var det min tur til å bløgge, før jeg fikk satt kniven på strupa var an på pilken. Opp kommer en flott torsk på 10 blank som ble dagens. Jeg fikk enda en som jeg veidde til 7,850 på digital vekt hjemme. Helge klarte også å lure opp en fin torsk på 9,5kg, mens han lagte nytt oppheng. Jeg har fortsatt gullflaks å får en torsk som ikke henger i noen krok men har sena tvinnet ett par ganger rundt snuten.

Det ble en del krabbeforing denne dagen, men gjett om det var verdt det.

Det viste seg at dønningene gjore pilke jobben for enkelte.

Så den 9 februar brakte det løst ijenn og vi stakk ut i halv 10 tiden. Jeg fikk raskt fisk men matrosen Josten hadde store problemer å få fisk. etter noen drift leda jeg 7-0 og josten gikk i panikk modus og prøvde nye pilker hvert 5min mens jeg hadde den trofaste 400gram deco pilken. Så satte jeg pilken i ett beist av en fisk som slapp etter 20 sekunder og jeg trodde jeg sparka hull i båten :thumbsup: . Men jeg fikk en trøste fisk på rundt 9kg 1 min etterpå og Jostein fulgte med en på 8,5kg. Så ringte Gunderstad som var langt ute på havet at vi måtte komme ut me en gang. Så vi kjørte bånngass ut og så alle de lokale fiskerne halte stor torsk. Første nedslippet fikk jeg en på 9kg. Så ble den ene etter den andre mista og det kom opp sei som så ut som de hadde fått skambank. Men så fikk jeg på en fisk som var helt dau og jeg tenkte det var en fin fisk på 7-8kg men så kom en flott fisk på 13,4 (veid på¨land) oppi båten. ENDELIG fikk jeg en skikkelig torsk her ute :thumbsup:

Så fulgte det en på 10,5kg raskt etter og masse mindre torsk. Jeg endte opp med 18 fine fisker denne dagen og jostein fikk kun 4 eller 5stk.

Tok masse bilder med mobilen men siden jeg er en idiot så klarer jeg ikke å legge disse på pcen så legger ut noen så andre har tatt

Meg med de 2 største 13,4 og 10,5

114043_s.jpg

"junior" med sin på 10kg blank

114044_s.jpg

Endret av Hmelhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.