Gå til innhold
Fiskersiden

stor sei på flue


ryland
 Share

Recommended Posts

Vel, for de som holder til i oslo området er det ett fint årskull i oslofjorden om dagen. Det var disse kara som veide 3,5 - 4,5kg i fjord og er vel her på siste året før de stikker til havs. Flere fisk rundt 5kg så det er bare å komme seg ut i båten til seiplassene og lade opp med synk 4 - 5 og store decivere, surfcandys, jiggy, eller clousers!! Til uka har jeg den nye båten på vannet igjen og da blir det et par turer ned i drøbaksundet, hadde en tur her for et par uker siden som ga mersmak for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sei er helt rått på flue, denne fisken er kansje noe av det sterkeste som finnes i Norge i forhold til sizen(+ Lyr da) Personlig vil jeg heller har en 10kgs Sei på flue enn en 10kgs Laks, sånn er jeg[ :) ]

Selv om min pers på fluefiska sei er på ynklige 2kg(skal gjøre noe med det i år[ :) ]), så er det noe av den råest fighten jeg har hatt på "lett" utstyr!

ThorEH, du får be oss på sei-kalas fra land da!?

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ryland

har tenkt å fiske litt etter stor seien, men den må fiskes med flue så jeg lurte på om noen har noen gode tips til meg. har fått en fin sei på flue før, men det var mer flaks[ :) !]

Spørs litt hvor du skal fiske da? Som nevnt i artikkelen så finnes de største seien på vestlandet og nordover!

Skal man ha stor sei på flue må man fiske der storseien er! Kjente steder og malstrømmer i nord trekker til seg stor sei når, størmforhold, næringsorhold er riktige. Seien jager også i hele vannsjiktet så de tunge synke snørene er å annbefale, også kraftig stang til stor fluer og sneller med plass til mye backing!

Å bruke båt er også en fordel da seien flytter seg raskt, og at man lettere kan fiske av større områder. Fra land må man være spessilellt kjent på steder(strømmer) som seien samler seg!

God Luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt er som Flemms skriver:

Du må vite hvor storseien holder seg.

Taper mye fisketid på å forflytte deg rundt om kring i håp om at storseien befinner seg der du står hvis du ikke har et stalltips.

Selv bruker jeg #7 Synk3, men kunne med fordel brukt et tyngre snøre og gjerne #8 i tillegg.

Flust med backing er også et must.

Fluer er vel mer etter hva man har tro på.

Jeg bruker 5-7 cm lange streamere med mye hvit farge(Kvitebjørn).

For min del blir det bare fisket fra land så det kan gå mange timer uten fisk, men når stimen kommer kan du få flere på kort tid.

Og mer spennende fisk på flue skal du lete lenge etter.

Her er det fart og styrke så det holder[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.