Gå til innhold
Fiskersiden

Vak? Ikke napP? Hva skjer i havet?


 Share

Recommended Posts

Heisann,

Jeg er realtift ny til fisken i sjøen... etter SØ osv...

I går fisket jeg og en kamerat fra ca 8:30 til 24:30, la oss i en båt litt fra land i ei vik hvor jeg vet det er fisk..

Fikk noe torsk... Men ingen SØ, det vaket derimot veldig mye rundt omkring, ganske stille på vannet.. er det stort sett SØ som driver og vaker eller kan det være noe sild eller noe slikt?

Fisket med Møresild, blå/blank og litt annet (flue som oppheng)

Vet det finnes en del som sikkert har mye mere peil på SØ fiske en meg her, fint om noe kunne komme med en kjapp analyse... Skal ut en tur igjen i kveld og må få meg en fin SØ, før jeg begynner med fiske etter Øretten innover i landet...

Takker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et råd å komme med til deg, og det er å prøve dupp egnet med sildebiter...

jeg fikk 11 sjøørreter for to dager siden på det, det er sinnsykt effektivt. Mens duppen lå ute sto jeg å kastet med sluk,men ikke et napp, den ville bare ha sild [ :) ]

Var ute en tur i går også å fikk 2 sjøørreter på sild og dupp[8D]

Håper tipset vil hjelpe deg i din søken etter sjøørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme inatt. Det var massiv vaking i en bukt stor grunn bukt som er ett par 100 meter dyp og bred. Det var mange tusen små sild som vaket fra kl 1700 og utover i natten. Det var masse torsk som gikk og beitet på disse og jeg tor torsken fortrenger ørretten under slike forhold. Det blir akkurat som en massiv børstemark sverming.

Spørsmålet er således: hva er sportsfiskerns mottrekk? Silda vaker er klart mest og er mest aktiv etter solnedgang frem til ca 2300. Det samme gjelder torsken. Således er det vel tidlig morgensfiske og dagtidfiske som er best? Tenkete jeg skulle sjekke dette ut i praksis søndag morgen, etter å ha opplevd sviktene skumringsfiske 2 ganger under akkurat disse forholdene. Første gangen det skjedde hadde jeg godt dagtidfiske på sjøørett, før sola gikk ned. I går kom jeg meg senere ut og fikk ikke fisket på dagtid. Rapport følger imorgen.

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er relativt store fluer. Angrip på 2 måter. Beste er å finne ytterkantene på sildestimene, der går sjøørreten og snapper i seg syk og skadet fisk som er et vesentlig lettere bytte. Andre måten er å angripe under stimen. Ofte går det fisk og jager silda fra undersiden. Stort sett torsk, sei, lyr... så dette kan bli en plagsom bifangst, men en sjøørret nå og da kan også bite på [ :) ] Synke snøre for å komme under er en selvfølge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å fiske under stimen har jeg ikke tenkt på. Skal ta med fast sink snøret imorgen og se hvilket resultat det gir.

Forøvrig er det kanske morsomt å se hvor rovfisken velger å slå til. Den silda som forviller seg nære land, over ett undervannskjær eller inn i den grunne stømmen mellom øyene innerst i bukta, lever rimlig farlig. Men det er sikkert mange som blir spist på dypet også, uten at det er mulig å se dette fra land. Jeg er litt fristet til å kaste ut en dupp med sild på lang fortom også, men det er egentlig ikke min greie å meite.

[ :) ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Mitt beste tips er relativt store fluer. Angrip på 2 måter. Beste er å finne ytterkantene på sildestimene, der går sjøørreten og snapper i seg syk og skadet fisk som er et vesentlig lettere bytte. Andre måten er å angripe under stimen. Ofte går det fisk og jager silda fra undersiden. Stort sett torsk, sei, lyr... så dette kan bli en plagsom bifangst, men en sjøørret nå og da kan også bite på [ :) ] Synke snøre for å komme under er en selvfølge!

Jeg syns dette virker litt for enkelt:) Oppskriften Remy gir her er vel ganske generell for å fange all fisk som lever av annen fisk.

Edit: Jeg må vel legge til litt da. Hvis du vil ha en av de større ørretene så tror jeg ikke dette er måten å fiske på. I tilfellet over så må "småfisken" krangle om maten, og småfisk er det du sannsynligvis vil få. De største og de lureste får du gjerne utenom megastimer av småfisk, og det er antageligvis derfor de har vokst seg størst også B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibe: Helt korrekt, men gjerne litt senere på året, hvis vi begge tenker på småseien!

Vibe: Nå ble det ikke spurt hvordan man får den store sjøørreten, spørsmålet lød hva gjør man under de rådene forhold. Skal du absolutt ha de største ørretene så skal du lete lenge får å nå de med fluestanga, med unntak av et par steder i landet da fisken er mer opptatt av å jage pelagisk etter fisk på dypere vann enn å snaske i seg småbytter på grunnere vann (dog kan det jo skje). Hvis vi tar selve diskusjonen her litt lenger. Grunnen til at sjøørreten ofte er å finne i utkanten er to (vesentlige). Syk, skadet fisk klarer ikke å holde tritt med formasjonen silda har og detter ut av mølja og blir et enkelt bytte. Sjøørreten går som regel i ytterkantene, mens som nevnt tidligere annen fiske da spesielt torsk, sei, lyr angriper unnenfra. Disse skadebiter og skadeslår fisk som igjen kan bli plukket opp av sjøørreten. Grunn nummer to til at den er på siden er at sjøørreten ikke liker alt styret og bråket. Dette har sikkert mange opplevd under børstemarksverminger. På en kveld eller natt med en massiv sverming, mpker som stuper, torsk i tusentallet som spiser børstisser så det bobler, mens sjøørreten er ofte å finne 50 meter lenger bort. Der spiser den på færre børstemark, eller børstemark som har kommet seg vekk fra etegildet rett borte i gata.

Marvin: Hvor i landet fisker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker og fisker, blir vel mest vasking av slukene i saltvann :)

Kysten Rundt Horten/Holmestrand er der jeg har fisket nå, for å prøve å få meg en SØ, Gått dårlig så langt.

Føler på en måte at havet er så stort, letter og finne fisken i et ferskvann, men er kanskje alt etter hva man har peil på, finner jo Torsken lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Marvin

Fisker og fisker, blir vel mest vasking av slukene i saltvann :)

Kysten Rundt Horten/Holmestrand er der jeg har fisket nå, for å prøve å få meg en SØ, Gått dårlig så langt.

Føler på en måte at havet er så stort, letter og finne fisken i et ferskvann, men er kanskje alt etter hva man har peil på, finner jo Torsken lol

Det skal ikke være lett vet du [ B) ]

men hvis du prøver å fiske i viker der vannet blir oppvarmet av sola og det er "leopardbunn" dvs litt steiner,tangflekker osv eller i trange sund der det dannes tidevanns strømmer så skal sjansene for å få en sjøørret være gode.

også steder der det kommer ut små elver eller bekker er plasser du kan treffe på sjøørreten.

Har du prøvdt med sild og dupp da?

håper dette kan hjelpe deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var det rapporten. Kom meg opp i 0500 tiden søndag morgen, noe som er grytidlig for meg. Det var fine forhold, men småfisken som lagde vakfest var søkk vekk. Jeg åpnet en stor torsk og fikk konstatert at det ikke var sild, men brisling. Alle sammen ca 4-8 cm.

Siden det ikke var noe stim å se fikk jeg naturligvis ikke prøvd å fiske under stimen med synkesnøre. Etter noen timer hadde jeg bare fått en sjøørett og den var på ca 500 gr og tynn. Begynte å dorge med store wobblere og fluestang med intermediate snøre istedenfor. Fikk en ørrett på dorget wb, men også den var liten. En kompis mønstret på i 1300 tiden og han fikk torsk på både wobbleren og oppehengsflua samtidig. Motoren gikk foresten knirkefritt hele dagen uten at det har fått tilsyn av noe slag.

Klarte altså ikke å knekke koden mht brislingstimen. Skal ta en ny runde med min svoger i kveld. Uansett så var det ingen nedtur som ikke oppturen på Ullevål kunne reparere samme kveld!

[ :) ][ B) ]

Edit; forsøkte på å få revansj tirsdag. Stimen kom seint inn og det begynte ikke å vake før kl 2130. Det var merkbart mindre torsk og det er alltid ett godt tegn (for dem som vet hva jeg mener...). Tidligere har jeg prøv allt under disse forholdene, til og med rappala wobbler kastet med fluestang.

Etterhvert fikk jeg peilet med inn på kanten av stimen og bang, der satt det en ørrett på 1,2. Den tok en dynamitt str 8.Men akkurat da jeg trodde jeg hadde blitt litt klokere på brisling hel`vete, ble det selvfølgelig en sild på neste kastet.

Det er forøvrig helt rått mht bytte dyr i sjøen. Igår fisket jeg midt i en slidestim samtidig som nerisen svermet. Vanskelige forhold!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.