Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til god crimpetang


Gjest raphaug
 Share

Recommended Posts

Gjest raphaug

Var på byen idag og kjøpte meg mustad sin crimpetang. Da jeg kom hjem skulle jeg crimpe noen assisthooks til shads, både nylon og wire/brass og alu crimps.

På brasscrimpsene gikk det unna, og klemmingene ble fine og solide.

114766_s.jpg

Da jeg skulle prøve å crimpe noen alucrimps med mono 1.4mm så gikk tanga rett av og smalt i veggen... Hallo, det er aluminium, et av de svakeste metallene som er å crimpe.

114767_s.jpg

114768_s.jpg

114769_s.jpg

Crimpen ble selvfølgelig ikke så fin, men dette var kun en test for å sjekke hvordan det ble.

114770_s.jpg

Big game, my ass.. forbanna drit..

Så jeg lurer på; noen tips til ny tang? Gjerne fra utlandet.

Mvh

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på byen idag og kjøpte meg mustad sin crimpetang. Da jeg kom hjem skulle jeg crimpe noen assisthooks til shads, både nylon og wire/brass og alu crimps.

På brasscrimpsene gikk det unna, og klemmingene ble fine og solide.

114766_s.jpg

Da jeg skulle prøve å crimpe noen alucrimps med mono 1.4mm så gikk tanga rett av og smalt i veggen... Hallo, det er aluminium, et av de svakeste metallene som er å crimpe.

114767_s.jpg

114768_s.jpg

114769_s.jpg

Crimpen ble selvfølgelig ikke så fin, men dette var kun en test for å sjekke hvordan det ble.

114770_s.jpg

Big game, my ass.. forbanna drit..

Så jeg lurer på; noen tips til ny tang? Gjerne fra utlandet.

Mvh

Carl

Jinkai skal være det beste sier de... har selv den du har ødelagt hmmmmmmm kina greier...

http://search.tackledirect.com/?query=jinkai+crimping+tools

har selv to jinkai også en sc-2c og en sc-3c men den sc-2c er kun for små ting.... sc-3c er nok den vi her i norge bør gå for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knekt en stk avbiter og ei nebbtang fra mustad, det smalt godt begge ganger.

Begge under normalt bruk (klippe en splittring og crimpse vanlig 23kg wire med messing crimps...)

Men ikke klart å ta den tanga der, brukt den på Håkjerring crimpsene også uten nevneverdig problemer.

Virker vel som om kvalitetskontrollen ikke har vært den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja grei pris og virker som bra stål.... men har selv ikke brukt de mye enda.....Ifølge mange forum i usa skal det være bra greier..

Har også SC-3C tangen - leste endel på forhånd og forhørte meg litt... Da sjefen skulle på juleferie i Texas fikk jeg ham til å kjøpe to stk (Palkr har den andre).

Virker på meg som veldig solid utstyr - det har ikke slått meg at Crimping er risikosport for å si det slik. Jeg Crimper mest på 1,4 mm Mono slik som Raphaug skulle gjøre da tanga knakk. Drar til skikkelig på hylsene og det hele foregår veldig udramatisk. Tror ikke jeg begynner med Vernebriller og Tannbeskytter pga dette her... :unsure:

Ser på bildet av Mustad tanga... ser jo ut som en billig tang. Tynt billig (forniklet?) metall.

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.