Gå til innhold
Fiskersiden

Surfmeiteutstyr


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Sysler med tanken på å kjøpe surfmeiteutstyr for tungt havfiske. Når vi fisker fra båt fisker vi ofte helt nært land og jeg er sikker på at det går an å få stor kveite fra land. Det kan også være greit å ha alternativ på dager med for mye vind til å fiske fra båt. Tenker da på turistene som kommer til sommeren.

Jeg regner med å kjøpe ei Penn Slammer 560 eller 760. Er det noen som har erfaringer med denne snella?

Hvilken stang bør jeg satse på? Stanga bør takle kastevekter på 200 gram +

Ellers har jeg lest meg opp på guiden til KIS mtp oppsett av tackler. Blir å fiske mest med store agn som hel sei eller sild, men satser også på å kaste med mellomstore jiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at komplett fritid har tilbud på nettopp baitrunner versjonen av Slammer?

http://komplettfritid.no/product/penn-slammer-haspelsnelle

Etter å ha testfisket etter kveite med Slammer 560, og åpnet den opp for status i etterkant, kan jeg uten å nøle anbefale denne snella. Spesielt til den prisen over. Meget robust sak, som med riktig vedlikehold bør holde lenge. Den er veldig grei å skru på, så vedlikehold er en meget kurant sak. En ting jeg fant ut som var helt nødvendig fra børjan er å pakke kulelageret i snøreføreren med fett. Dette lageret er forseglet, men med en låsering som kan tas av med en sylskarp krok og godt arbeidslys. Det er for lite fett i det fra fabrikken, og etter bare en ukes fiske var det nok salt i det til at det begynte å gå tregt. Det er gjort på 10 minutter å åpne den og stappe inn et kurant marinefett, og forsegle det igjen. De andre lagrene bør også pakkes med fett, men det kan antageligvis vente til første ordinære service.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger tenkte du å legge i stanga?

Et par storlakser (1000lapper) pluss minus.. vurderer ei beastmaster 425BX hos Baardsen.

Du er klar over at komplett fritid har tilbud på nettopp baitrunner versjonen av Slammer?

http://komplettfritid.no/product/penn-slammer-haspelsnelle

Etter å ha testfisket etter kveite med Slammer 560, og åpnet den opp for status i etterkant, kan jeg uten å nøle anbefale denne snella. Spesielt til den prisen over. Meget robust sak, som med riktig vedlikehold bør holde lenge. Den er veldig grei å skru på, så vedlikehold er en meget kurant sak. En ting jeg fant ut som var helt nødvendig fra børjan er å pakke kulelageret i snøreføreren med fett. Dette lageret er forseglet, men med en låsering som kan tas av med en sylskarp krok og godt arbeidslys. Det er for lite fett i det fra fabrikken, og etter bare en ukes fiske var det nok salt i det til at det begynte å gå tregt. Det er gjort på 10 minutter å åpne den og stappe inn et kurant marinefett, og forsegle det igjen. De andre lagrene bør også pakkes med fett, men det kan antageligvis vente til første ordinære service.

Takk for tips. Ja, så at komplettfritid har tilbud på 560, er litt usikker på om denne er stor nok. Fant ei 760 på FINN til tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par storlakser (1000lapper) pluss minus.. vurderer ei beastmaster 425BX hos Baardsen.

Takk for tips. Ja, så at komplettfritid har tilbud på 560, er litt usikker på om denne er stor nok. Fant ei 760 på FINN til tusenlappen.

Det er heller ingen ufin pris. Du er vant med kveiter av en annen kaliber enn meg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.