Gå til innhold
Fiskersiden

HJelp


roysen
 Share

Recommended Posts

Vær villig til å bla opp noen høvdinger, velge ei bra elv og et bra vald. Da har du et brukandes grunnlag som øker sjansen for laks betraktelig :thumbsup:

Resten går nok ikke an å få skrevet ned med noen ord :blush: Men du kan jo lese deg gjennom det meste bl.a. her på Fiskersiden.

Du strøk bort STOR laks, og da er det jo store muligheter f.eks. for å få en smålaks iallefall hvis du prøver deg i småelvene på Fosen for å ta ett eksempel. Nordelva i Råkvåg, der startet nå jeg mitt laksefiske, og slo til med 4 smålaks på første døgnet (mine aller første laks). Så der har du store muligheter til å få laks vil jeg si. Jeg brukte mark dengang.

Er nesten vanskeligere å gå derfra uten en laks enn å få en hvis man fisker sånn noenlunde riktig. Og vil du ha STOR laks så er jo Orkla eller Gaula ikke så dumt da. Og da får du STOR laks, særlig i juni da snittvekta godt kan ligge på rundt 7-9 kg. Men det koster PÆNG !

Velkommen i de glade (eller gale, spørs hvordan man ser det) gutters klubb forresten :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nybegynner i laksefisking.

noen tips jeg trenger når jeg skal få STOR laks?

Studer og lær av folk med fartstid som f.eks Sølvreven. Han er av den sjeldne typen som lærer bort sine teknikker.

Godt utstyr er viktig, men man får ikke laks av å hamstre high-end utstyr, men ved å være ydmyk og prøve å lære av dem som får laks.

Og så er det viktig å være på rett plass til rett tid. Og bruke mye tid ved elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær villig til å bla opp noen høvdinger, velge ei bra elv og et bra vald. Da har du et brukandes grunnlag som øker sjansen for laks betraktelig :D

Resten går nok ikke an å få skrevet ned med noen ord :blush: Men du kan jo lese deg gjennom det meste bl.a. her på Fiskersiden.

Du strøk bort STOR laks, og da er det jo store muligheter f.eks. for å få en smålaks iallefall hvis du prøver deg i småelvene på Fosen for å ta ett eksempel. Nordelva i Råkvåg, der startet nå jeg mitt laksefiske, og slo til med 4 smålaks på første døgnet (mine aller første laks). Så der har du store muligheter til å få laks vil jeg si. Jeg brukte mark dengang.

Er nesten vanskeligere å gå derfra uten en laks enn å få en hvis man fisker sånn noenlunde riktig. Og vil du ha STOR laks så er jo Orkla eller Gaula ikke så dumt da. Og da får du STOR laks, særlig i juni da snittvekta godt kan ligge på rundt 7-9 kg. Men det koster PÆNG !

Velkommen i de glade (eller gale, spørs hvordan man ser det) gutters klubb forresten :D

når kan jeg og Veg komme opp? :thumbsup::blush: hehe

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56683

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=20862

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=55123

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=54903

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=54353

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=51743

les igjennom dette og du kan myemye mer! :thumbsup:

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når kan jeg og Veg komme opp? :thumbsup::blush: hehe

Kommer nå an på dere det da :D

Jeg er nå der (oppi elva) for det meste av sommeren regner jeg med. Men dere er på skolen, he he. Men dere kan sikkert fiske så mye dere orker på fritiden. Helger f.eks. Blir kanskje litt stressende å dra oppover etter skoletid og stressfiske om kveldene. Skal ikke ha skylda for at dere ikke gjør lekser, eller sover på skolebenken ! Trodde nå Veg fikk stallsjokk oppi elva i sommer, men jeg så da ikke noe mere til ham :blush: Ferie og annet "tull". Så alle helger i juni til å begynne med er helt greit for meg, med unntak av hver 3dje helg da jeg "dessverre" må jobbe (synd på mæ).

Vet ikke alder på kommende laksefisker Roysen som er ny her, men har han evt. ikke fyllt 16 år, kan jo han bli med i samme slengen. De er greie sånn grunneierene på valdet med å rekruttere nye fiskere (gratis) :thumbsup: Og Silver går nå og suller oppi elva etter endt kvote og ikke riktig vet hva han skal finne på læll ! Kvoter kan ha noe godt for seg det også, he he. Så får sesongkailla gjort noe fornuftig også. Men rolig nå Sigve, det er enda fryktelig lenge igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ut ifra mine beregninger vil Gaula få 500 kubikk i snitt døgnet rundt i 7 dager ekstra i juni pga. all snøen som har lavet ned de siste 10 døger :blush: Så man må se det positive i det.

Håper bare at den ikke kommer opp i 1400 kubikk igjen da, for da er det absolutt over og ut for revehiet. Den tåler ikke flere 50-årsflommer nå :thumbsup:

Men ingen flom kan hindre oss stabeiser. En plass må laksen gjøre av seg da også :D Så jo en storlaks på veien ifjor som hadde søkt ly. Bare å slenge uti feitmarsken egentlig.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg skal fiske i surna noen tips????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Hei på deg, finn deg en kar som du ser kan dette med fiske, og snik på han hvor han fisker,hvordan han fisker,hva han bruker, og spør han om råd, da lærer du dette etter vært.men husk at man aldri blir utlært på dette lærer noe nytt vært år

så skal du se at det blir laks.

dette har har jeg drevet med i noen år og :)

lykke til

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være årets kommentar fra gaulas største markfisker! :thumbsup:

Hva er det du bruker nå da :rolleyes: ????

:D Svar skyldig :blush:

Tenkte å skrive at jeg endelig har blitt såkalt sportsfisker. Og konvertert til 100% fluefiske !

Men det er så innmari kjedelig å stå der og denge med fluestanga i ukesvis på stor og iskald grumsete elv. Fisker jo på et vald som normalt ikke innbyder til fluefiske de første ukene iallefall. Ro ro til fiskeskjær, lite laks får man der (på flue) :lolu:

Men for all del, marken til sin tid, og flua til sin tid. Den dagen jeg evt. slutter med mark, snør det vel oppover.

Blir vel forbanna nå eller dypt vonbroten de som tar laksen på flua/tuben de første dagene i Gaula, også der jeg fisker. For det er jo fullt mulig, hvis forholdene er tilstede. Så absolutt.

Men jeg skal nå ha 2-håndsen innen rekkevidde hvis elva og de evt. gode flueplassene blir godt fiskbare før St.Hans. Og da helst med en SS fisket om natta når det er ro på elva, og laksen går innpå "grunna" og roer ned på iselva :D

Så jeg har da noen planer for året, som er i fare som alle andre år da jeg trodde jeg skulle ta en sværing på flua når det størtse toget går. Det er liksom noe med den marken fisket på bunnen. Akkurat det hogget man kjenner nede på bunnen, eller når det trekker i agnet er noe spesielt, he he. Ja jeg vil si større enn når laksen tar på flua. Det er bare kjøringen som er morsommere på ei fluestang. Og selve hugget er jo det største, akkurat idet når noe skjer.

Ble nesten litt overbevist sjøl nå, og fornøyd med meg sjøl med en fornuftig forklaring på min psyke :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør seriøst vurdere å ta en tur til Finnmark. Her er det plenty med laksefiskemuligheter til alle, og det til en langt rimeligere penge enn hva man må ut med lengre sør i landet. I Finnmark går også det meste salget av laksefiske på fiskekort, og da har man betydelig flere valgmuligheter enn hvis man forplikter seg til 600 meter i en elv. Ta Porsanger kommune, der som jeg holder til, her er det Lakselva som er en utprega storlakselv, stabburselva som også har mye storlaks, men regnes mer som en små-/mellomlakselv, også har man i tillegg Børselva som er mer utprega smålakselv, dog med sine kjemper også her. Tar du i tillegg med Vestre Jakobselv, Laggo og Komagelva har du tre andre fantastiske og lett tilgjengelige lakseelver. Og, det er maaaaaaaaange flere oppi her.

En oppfatning er at det er så vanskelig å komme seg til Finnmark, men det går jo stadig vekk Wideröefly, samt at Norwegian flyr til både Alta, Lakselv og Kirkenes i sommer. SAS trafikkerer førstnevnte og sistnevnte i tillegg. Dog, bør man ha, evt. om man begir seg ut på en lengre kjøretur sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med en metode du behersker, ikke velg tohånds fluefiske hvis du aldri har drevet med det. Vanlig slukfiske er kanskje det enkleste, det synes nå i alle fall jeg. Da søker du fort over store deler av valdet/elva og er laksen i humør så tar den. Jeg er ikke så godt kjent i den elva jeg fisker, så når jeg ikke har med noen kjentmann fisker jeg av alle høler, brekk, svinger osv. jeg tror kan holde laks. De gangene jeg har fått laks har det vært på steder der de lokale aldri fisker, så vær ikke redd for å lese elva selv og bry deg mindre om hva alle andre skal mene. Skal du fiske på kjente "standplasser" så stå tidlig opp og vær først i elva. Ta ofte pauser fra fiskingen og se etter laks, ikke bombader elva i blinde, vil laksen ta gjør den det på de første kastene(så vær våken!).

Det var mine små tips, skitt fiske :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noen tips til agn,sluk osv?

:rolleyes:

Sluk - bare for å ta det. Det spørs litt hvor du har tenkt å fiske ? Møresilda i kobber med svart eller rød rand, eller i sølv med svart eller rød rand er jo mye brukt i forskjellige størrelser. Laksesluker finnes det flere av. Men tyngden på sluken bør jo tilpasses til elva. Tidlig stor og kald elv, da bør man ned og nære bunnen. Og sluken fiskes rolig f.eks. Hvor har du tenkt å fiske laks ? Blir kanskje litt enklere å gi råd da. Sluk skal generelt kastes nesten vinkelrett ut i elva, litt avhengig av hvor sterk strømmen er ! Og sluken skal som oftest ikke sveives inn før den når grunna på din side. Sluken skal seile rolig over elva og jobbe selv. Bare det er jo en bra begynnelse :thumbsup:

Det er stor forskjell på gangen på sluker, og det er ganske så lurt å bruke riktig sluk i forhold til strømdrag vil jeg si. Pluss fargen på vannet i elva. Og temp. på elva også.

Noen sluker på laksefiske som er endel brukt er:

Møresilda

Trønderskeia

Buch Spesial

Hammersluken

Pirat

Kleppesluken

Herring

Atomsilda

Salamander

Toby (er visst noen fra Karmøy som bruker den :blush: )

Markfiske vil ikke jeg anbefale at du starter med, det er markfiske langs bunn som kan være det mest trøblete hvis man ikke behersker det. Slit, slit, slit ! Så jeg også vil anbefale at du starter med sluk. Får du lærvet en sluk uti elva på noenlunde måte, og lar sluken gjøre resten selv. Og beveger deg nedover valdet og fisker over, da har du brukbar sjanse for laks. Så kan jo mark eller flue komme etter hvert.

Edit: Men en ting er hyperviktig med tanke på valg av sluk ! Det er iallefall min erfaring. Det er svært liten sjanse for laks hvis du slenger en sluk uti ei elv som er grumsete ! Sluken kommer mest til sin rett når elva har klarnet endel. Den trenger ikke være helt klar, men sikten bør være ganske god. Er sikten i elva litt dårlig funker marken best, eller gjerne en tubeflue f.eks. fisket rolig innmed land. Og er elva iskald eller under 7-8 grader må du servere agnet (sluk, flue eller mark)meget rolig.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk sølvreven du har vært til stor Hjelp, så takk :thumbsup:

Og alle andre også, dere har vært til stor hjelp dere og det er bare og sende flere tips jeg trenger, som sølvreven om dere har noe:)

,

takktakktakktakktakktakk ffffoooorrr ALT :hailfs:

Nåh, det var nå ikke så mye da :blush:

Men jeg tror du lærer mere på en time ved å titte på og høre på laksefiskere oppi elva enn å lese deg til ting i mange bøker. Men det er greit å ha endel litteratur i hodet, som surrer i hjernebarken. Være nysgjerrig og spørre og grave, og oppleve det i praksis er lærerikt.

Vet ikke hvor du skal fiske, men det kan av og til være en høyst "skremmende" overraskelse i enkelte elver når man møter en stor flod og lurer på hvor man skal fiske ? Og hvor i huleste laksen er ?

Så lokal kunnskap om fiskeplassen er grei å ha, og den får du av de som fisker der (forhåpentligvis) :rolleyes:

Gaula der jeg fisker kan være litt skremmende eller komme overrumplende på mang en fisker når den går stor og ligner mere på Amazonas ! Er jo aldri så lite flaks og dette med laksefiske, mtp. hvilke forhold man får den tiden man evt. har booket seg inn. Hvis man må bestille flere dager eller uker i forveien. Så bare spør og grav, så holder du liv i oss gammelkaillan også :thumbsup:

Det absolutt aller største rådet mitt er at når du skal fiske på et vald eller strekk: Bruk valdet for det det er verdt ! Bevegelse. Ikke stå på en stein og vent på at laksen skal komme til deg, men fisk deg meter for meter gjennom valdet. Og bli kjent med det. Og du finner raskt ut hvor de beste plassene er. Og ikke bruk mange kast på samme plass. Ett godt kast, gå 2 meter, nytt kast. Da fisker du over effektivt. Det kan stå 1,2 eller flere lakser nedenfor deg som bare venter på en sluk, mark eller flue. Men ikke gå 2-3 små skritt før du vet at du har fisket over perfekt akkurat der du stod. Kjenner du evt. et kakk på sluken, eller at det drar litt i marken og laksen ikke sitter, da går man ikke lenger ned og fisker. Jeg begynner da igjen 5-6 meter ovenfor og fisker meg ned til laksen igjen. For ofte siger laksen litt lenger opp igjen. Hvis det ikke er folk ovenfor meg da ! Kjappere runder, og flere runder histen og pisten på gode fiskeplasser er det beste på sikt. Overraskelsesmomentet, de fleste laks tar på det første kastet :D Litt klønat sagt, men du skjønner, he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye med spinnere, helst mepps agila long i størrelse 2 og 3. Fisker de som Sølvreven fisker med sluk, blade på spinneren drar den godt ned mot bunnen slik at den alltid fisker effektivt. Sakte er nesten alltid riktig, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sveivet for fort, bare for å se laksen snu i siste øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye med spinnere, helst mepps agila long i størrelse 2 og 3. Fisker de som Sølvreven fisker med sluk, blade på spinneren drar den godt ned mot bunnen slik at den alltid fisker effektivt. Sakte er nesten alltid riktig, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sveivet for fort, bare for å se laksen snu i siste øyeblikk.

Ja det med at laksen snur er ganske så vanlig. Faktisk mye oftere enn de fleste klarer å registrere. Det kan være så mye laks der nede under ytan av og til, og så mange lekre lakser som er oppe og sjekker eller snuser på flua eller hva det kan være. Og som mister interessen og seiler ned til presist samme kvadratmeter hvor den kom fra. Uten at fiskeren klarer å ane noe. For laks som står, den har tydeligvis funnet sin plass. Enten på siden av et skval (steiner), bak eller ovenfor. Eller ved en liten forandring i bunnforholdene nede på en brekkant, et eller annet småtteri som skiller seg ut nede ved bunnen. Kan faktisk være en stein som er litt større enn den ensartete bunnen rundt. Mange plasser laksen kan stå. Laks søker jo alltid mot de beste standplassene. Er plassene meget gode, er det virkelig kamp om plassen, der som regel de største bestemmer.

Det som kan være fortærende for oss ofte utpå sommeren er når en laks i brukbar størrelse har funnet godplassen sin. Som igjen pleier å være et hot punkt for oss. Men når denne "lakseidioten" er vrangere enn vrangest, ødelegger den for plassen totalt så lenge den står der. For ingen andre slipper til ! Hvis selve bamsefar er i dårlig bett, noe de som regel er. :) Hvis den går videre, eller blir fisket opp så tar det ikke lang tid før en annen tar plassen. Og da kan det bli liv igjen. Særlig hvis det er noenlunde fersk laks på elva. Og typisk for slike plasser er også at det godt kan stå både en hann og hunn der. Hannene pleier å godta hunnfisken mye bedre. Like grisete som oss mennesker er den tydeligvis :thumbsup: Og like typisk er det at evt. hannen er den som tar redskapen først. Og det er slettes ikke dumt å prøve samme plass etterpå, for det kan godt stå en hunne der ! Og den blir jo helt forvillet når hannen forsvinner med noe i kjeften). Og hunnen tar ofte redskapen etterpå.

Litt dirty kanskje, men slik er livets sanne realitet. Det går jo an å slippe de uti igjen da :)

Men som jeg har sagt så mange ganger, det er lurere enn lurest å leke litt med laksen :D Det er jo et dyr det også, og den liker å bli terget opp.

Vippepunktet fra den mister interesse eller at den skyter mot agnet i forakt kan være svært så interessant. Bare litt mere fart på redskapen, eller at redskapen går i en helt annen vinkel mot laksen kan ofte være avgjørende. Vel og merke på laks som MÅ terges opp ekstra. Ett meget godt tips eller eksempel er jo når man f.eks. fisker med flue. Og fisker forbi en laks man vet står der.

Variasjon. En kar jeg kjenner hadde det alltid som vane å trekke voldsomt inn 2 meter flueline like etter at flua kom like under vannflata. For å sjokke laks i evt. nærhet momentant !

Og det ble suksess titt og ofte. Og dette funker spesielt bra på varm og klar elv. Eller når man har flua ett par meter nedenfor der man vet laksen står, dra flua rykkvis i bra hastighet oppstrøms igjen rett forbi laksen. Yes, yes, yes, gjett om laksen vet at flua er bak den. Og den manøvrerer litt på sideflesket og vrenger på øynene. Og ser den forbaska irriterende flua komme i en faderlig fart mot gapet på den igjen (bakfra). Og da kan den gå bananas og skyte mot flua og glefse skikkelig til :D Små triks for å terge opp dyret. Jeg tror nok at svært så mange egentlig fisker litt for ansartet, eller med for lite fart i redskapen. Når man har kommet litt utpå sommeren, og elva har blitt endel varmere. Og laksene har blitt mye tregere.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Studer og lær av folk med fartstid som f.eks Sølvreven. Han er av den sjeldne typen som lærer bort sine teknikker.

Godt utstyr er viktig, men man får ikke laks av å hamstre high-end utstyr, men ved å være ydmyk og prøve å lære av dem som får laks.

Og så er det viktig å være på rett plass til rett tid. Og bruke mye tid ved elva.

De store går opp tidlig, noen tips ang wobbler som vekt form farge og evt søkke til å tynge sena ned...Andre året mitt...Skitt fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær villig til å bla opp noen høvdinger, velge ei bra elv og et bra vald. Da har du et brukandes grunnlag som øker sjansen for laks betraktelig :)

Resten går nok ikke an å få skrevet ned med noen ord :thumbsup: Men du kan jo lese deg gjennom det meste bl.a. her på Fiskersiden.

Du strøk bort STOR laks, og da er det jo store muligheter f.eks. for å få en smålaks iallefall hvis du prøver deg i småelvene på Fosen for å ta ett eksempel. Nordelva i Råkvåg, der startet nå jeg mitt laksefiske, og slo til med 4 smålaks på første døgnet (mine aller første laks). Så der har du store muligheter til å få laks vil jeg si. Jeg brukte mark dengang.

Er nesten vanskeligere å gå derfra uten en laks enn å få en hvis man fisker sånn noenlunde riktig. Og vil du ha STOR laks så er jo Orkla eller Gaula ikke så dumt da. Og da får du STOR laks, særlig i juni da snittvekta godt kan ligge på rundt 7-9 kg. Men det koster PÆNG !

Velkommen i de glade (eller gale, spørs hvordan man ser det) gutters klubb forresten :)

Hei og takk for mange gode tips. Var ikke meningen å stryke bort storlaksen......Jeg fisker i Nidelva som har endel stor fisk. I år vil jeg bruke wobbler og trenger noen gode råd ang tyngning av sena foran wobber`n. Fiska m sluk i fjor og i år er det wobbler.Skal den også serveres så langt mot bånn som med sluk?

Trenger så mange gode tips som det lar seg gjøre. På forhånd takk. Ps: dro opp en laks på 6 kg i fjor. Ikke stor men Laks.

Endret av YngveLund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, det var nå ikke så mye da :)

Men jeg tror du lærer mere på en time ved å titte på og høre på laksefiskere oppi elva enn å lese deg til ting i mange bøker. Men det er greit å ha endel litteratur i hodet, som surrer i hjernebarken. Være nysgjerrig og spørre og grave, og oppleve det i praksis er lærerikt.

Vet ikke hvor du skal fiske, men det kan av og til være en høyst "skremmende" overraskelse i enkelte elver når man møter en stor flod og lurer på hvor man skal fiske ? Og hvor i huleste laksen er ?

Så lokal kunnskap om fiskeplassen er grei å ha, og den får du av de som fisker der (forhåpentligvis) :)

Gaula der jeg fisker kan være litt skremmende eller komme overrumplende på mang en fisker når den går stor og ligner mere på Amazonas ! Er jo aldri så lite flaks og dette med laksefiske, mtp. hvilke forhold man får den tiden man evt. har booket seg inn. Hvis man må bestille flere dager eller uker i forveien. Så bare spør og grav, så holder du liv i oss gammelkaillan også :thumbsup:

Det absolutt aller største rådet mitt er at når du skal fiske på et vald eller strekk: Bruk valdet for det det er verdt ! Bevegelse. Ikke stå på en stein og vent på at laksen skal komme til deg, men fisk deg meter for meter gjennom valdet. Og bli kjent med det. Og du finner raskt ut hvor de beste plassene er. Og ikke bruk mange kast på samme plass. Ett godt kast, gå 2 meter, nytt kast. Da fisker du over effektivt. Det kan stå 1,2 eller flere lakser nedenfor deg som bare venter på en sluk, mark eller flue. Men ikke gå 2-3 små skritt før du vet at du har fisket over perfekt akkurat der du stod. Kjenner du evt. et kakk på sluken, eller at det drar litt i marken og laksen ikke sitter, da går man ikke lenger ned og fisker. Jeg begynner da igjen 5-6 meter ovenfor og fisker meg ned til laksen igjen. For ofte siger laksen litt lenger opp igjen. Hvis det ikke er folk ovenfor meg da ! Kjappere runder, og flere runder histen og pisten på gode fiskeplasser er det beste på sikt. Overraskelsesmomentet, de fleste laks tar på det første kastet :D Litt klønat sagt, men du skjønner, he he.

Hei!

Takker for alle gode tips fra dere alle. Skitt fiske.... 11 døgn igjen

Er du Roysen (trådstarter), eller hur ? Greit å vite hvem som spør. Har du byttet navn ?

Hø nei; jeg er ikke trådstarter. Svarte feil, sorry. Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskern roy

Hei!

Takker for alle gode tips fra dere alle. Skitt fiske.... 11 døgn igjen

Hø nei; jeg er ikke trådstarter. Svarte feil, sorry. Yngve

Hvorfor takker du? d var jeg som startet da :) Mvh roysen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.