Gå til innhold
Fiskersiden

Et Hemlig Sted, Mandal 15.04


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Fredag var den dagen som skulle gi meg årets første laks. Min bror og jeg tok en liten kvelds tur til et lokal vann hvor jeg hadde hatt mye ørret fra i siste turer, men denne kvelden skulle være veldig annerledes.

Etter en time med bare et par napp fikk min bror et napp og etter et par minutt dro i noe som så ut som en fin SØ. Etter den var hentet ut av vannet, så jeg med ei gang at den var faktisk en hann laks på 1.5kg. Den beit på en sølv og rød prikket toby.

Da gikk det en time med bare noe middels brunørret og da fikk jeg en kraftig hugg. Da var det min tur å få en laks. Denne gangen var den en hun laks på samme størrelse som hadde beit på nesten samme type toby.

Dette synes jeg er så veldig spesielt for å få laks i et vann. Hvor vi fikk dem var ikke så langt fra en utløp som etterhvert gå ut til sjøen.

Vel, både meg og min bror var kjempe fornøyd og han resite tilbake til England med tanken av hans sin første laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vet hvor du fikk fiskene(JBV?), det er jo ikke et lakseførende vassdrag, men tipper feilvandring fra elva er en stor mulighet, tror nok dette er støinger som har befunnet seg i vannet eller i bekken/elva på oppsiden siden ifjor, og de er på vei ut igjen i sjøen nå.

Dette er fisk som er uspiselige og skal settes ut igjen uten unntak.

Støinger kjennetegnes av sin glupske appetitt på våren.

støingene er ofte helt sølvblanke ,men med en stor hale i forhold til kroppstykkelsen.

En annen mulighet er jo at de er nygått fisk , men det høres veldig rart ut i midten av april..

elva opp til vannet er ikke mer enn 50 meter med et fall på 1,5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wiggy ville ikke si til meg hvor dette var:)men det er nok jbv. ikke sikkert dette er støinger. er jo tatt blank og fin sjøørret bla. den siste tiden etter det jeg kjenner til.

men skulle det vise seg å være støing så bør de jo slippes ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks i et vann i april? Kan skjønne det er støinger, dette finnes jo overalt-og de er bitevillige. I Vatsvannet i Vindafjord et det et problem at folk fisker "blank fin laks" i mars-april...

Det er uansett IKKE lov å fiske laks eller sjøørret i ferskvann nå. For alle vann/vassdrag som ikke har egne fisketider gjeløder de generelle fisketidene for iske etter anadrom laksefisk satt av Fylkesmannen. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har et poeng karl inge. jeg tror nok også at det er støinger det er snakk om. i manflåvannet i marnardal er det ofte at garna er fulle av støinger når folk kaster garna i mai. de synes dog de smaker helt fortreffelig;)

vil gjerne se fisken selv wiggy om mulig, engang vi treffes:)satser på en tur denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fisken var nok en støing, den hadde et stort hode i forhold til kroppen og halen, men hun fisken var nok så fin i form, så jeg er ikke så overbevist med den.

Vannet var JBV, og jeg hadde ikke peiling at laks dro til vannene til å spise etter gyting. Jeg har fått støinger i engelske elv men aldri i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Wiggy

Han fisken var nok en støing, den hadde et stort hode i forhold til kroppen og halen, men hun fisken var nok så fin i form, så jeg er ikke så overbevist med den.

Vannet var JBV, og jeg hadde ikke peiling at laks dro til vannene til å spise etter gyting. Jeg har fått støinger i engelske elv men aldri i vann.

laksen drar ikke til vannet, annet enn at den slipper seg ned fra bekken/elva på oversiden av vannet, der den har opphold seg i vinter etter gytingen.

Når det så går mot vår forandrer den utseendet igjen og går fra brun/svart til å innta den sølvfargede jaktdrakten den bruker i

sjøen. den totale mangelen på appetitt den hadde da den gikk opp ielva er nå glemt, alt som rører seg er mat, derfor er disse meget lette å få til å bite på kroken, disse fiskene bør(skal) settes skånsomt tilbake så fort som mulig. De har ingen matverdi overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.