Gå til innhold
Fiskersiden

Sesongen har startet i Danmark


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Den tuben ( 02:32 uti videoen) der vil garantert bli laget før sommeren ;) Har meget stor tro på denne på styggstore hannlakser uti sesongen. Ser ut som en variant av "ullsokken", har endel laks på samvittigheten akkurat den i Mörrum etc. ;) Fantastisk tube, og litt reke over seg i stjerten. Sommeren er reddet.

Interessant link jeg nettopp fikk fra Dk for de som ikke har den fra før:

http://www.hof-storaa.dk/

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ikke den største laksen fra Storåen i år: 4. april ble det tatt en på 19,5 kg/123 cm. Laksen ble tatt på spinner.

http://www.fiskogfri.dk/Forside/Nyheder/19-5-kilos-rekordlaks-

Største laks fra Storåen 2009: 2. april 20,1 kg/121 cm. Tatt på flue.

http://dagbladet-holstebro-struer.dk/ulfborg-vemb/kaempe-landet-ved-storaaen

I Varde Å ble det tatt grov laks i 2010:

5. april ble det tatt laks på 17 kg, 18 kg og 18,7 kg.

http://sportsfiskeren.dk/laksesensation-ved-varde-aa

17. april: 20,4 kg/121 cm. Tatt på spinner.

http://www.sportsfiskeren.dk/ny-laksesensation-ved-rekordernes-aa

Kanskje på tide å prøve megalaksen i Danmark?

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ikke den største laksen fra Storåen i år: 4. april ble det tatt en på 19,5 kg/123 cm. Laksen ble tatt på spinner.

http://www.fiskogfri...los-rekordlaks-

Største laks fra Storåen 2009: 2. april 20,1 kg/121 cm. Tatt på flue.

http://dagbladet-hol...et-ved-storaaen

I Varde Å ble det tatt grov laks i 2010:

5. april ble det tatt laks på 17 kg, 18 kg og 18,7 kg.

http://sportsfiskere...on-ved-varde-aa

17. april: 20,4 kg/121 cm. Tatt på spinner.

http://www.sportsfis...-rekordernes-aa

Kanskje på tide å prøve megalaksen i Danmark?

Jaja, hadde noen fortalt meg for tjue år siden at jeg skulle måtte forlate vestlandet og reise til DANMARK for å fiske stor laks, hadde jeg nok ledd på meg brokk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at Danskene har klart å få laksen tilbake i elvene sine:) Men sånn fiske-messig så ser elvene deres heller kjedelige ut. Stilleflytende åer som sikkert ligger der døde og helt uten drag det meste av sommeren.

Men uansett et bevis på at lokale kultiveringstiltak nytter. Etter min mening et neglisjert område her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at Danskene har klart å få laksen tilbake i elvene sine:) Men sånn fiske-messig så ser elvene deres heller kjedelige ut. Stilleflytende åer som sikkert ligger der døde og helt uten drag det meste av sommeren.

Men uansett et bevis på at lokale kultiveringstiltak nytter. Etter min mening et neglisjert område her på berget.

Like :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større kontrast enn de danske åer og Gaula er ganske så stor vil jeg si. Og jeg har spurt danskene mang en gang hvordan de fisker med mark der. Gaula, der vi ofte bruker søkker opp til 120 gram og får problemer med bunnkontakt. Når vi skal fiske på godplassene der ofte laks stopper :thumbsu: Kan ikke forestille meg selv stå på bredden i en dansk å liksom, å rakle med mark. En bekk som det såvidt er drag i. Himmelbjerget, største kulen i Dk, er ikke den rundt 165m da ? :D Og disse åene renner heller ikke fra denne "fjellkulen", så mye fres i strømmen kan det umulig være he he.

Men det er vel en helt annen verden å fiske der nede. Har forstått at de må dra inn redskapen mere under selve avfisking der. (Spinner, flue og mark) Og kulesøkker er vel kanskje mere brukt.

Uansett, det hadde vært moro å prøvd dette fisket også, både etter laks og stor sjøørret ! Og det mangler ikke på invitasjoner fra snille dansker :)

Men jeg tror jeg foreløpig holder meg til stryk og seige strømmer. Det liksom blir litt mere fres i avfiskinga. Og for ikke å snakke om når laksen velter seg nedstrøms og bruker strømmen for alt den er verdt :thumbsup: Er vel derfor danskene kommer hit også. Det er forskjell på Lada og Formel 1 :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større kontrast enn de danske åer og Gaula er ganske så stor vil jeg si. Og jeg har spurt danskene mang en gang hvordan de fisker med mark der. Gaula, der vi ofte bruker søkker opp til 120 gram og får problemer med bunnkontakt. Når vi skal fiske på godplassene der ofte laks stopper :D Kan ikke forestille meg selv stå på bredden i en dansk å liksom, å rakle med mark. En bekk som det såvidt er drag i. Himmelbjerget, største kulen i Dk, er ikke den rundt 165m da ? :D Og disse åene renner heller ikke fra denne "fjellkulen", så mye fres i strømmen kan det umulig være he he.

Men det er vel en helt annen verden å fiske der nede. Har forstått at de må dra inn redskapen mere under selve avfisking der. (Spinner, flue og mark) Og kulesøkker er vel kanskje mere brukt.

Uansett, det hadde vært moro å prøvd dette fisket også, både etter laks og stor sjøørret ! Og det mangler ikke på invitasjoner fra snille dansker :)

Men jeg tror jeg foreløpig holder meg til stryk og seige strømmer. Det liksom blir litt mere fres i avfiskinga. Og for ikke å snakke om når laksen velter seg nedstrøms og bruker strømmen for alt den er verdt :hot: Er vel derfor danskene kommer hit også. Det er forskjell på Lada og Formel 1 :D

Tag du bare til Danmark (Storåen eller Skjern å) i juni måned... :) Så tager vi dine Gaula-bamser i ro og fred på sluk B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Tag du bare til Danmark (Storåen eller Skjern å) i juni måned... :rolleyes: Så tager vi dine Gaula-bamser i ro og fred på sluk B)

Åh jasså ! Så det er derfor de vil ha meg nedover :thumbsu:

Det måtte bli i april ja, ikkje juni nei. For akkurat da skal jeg være hjemme og vaske hus og henge opp gardiner etc. etc. De er noen luringer disse danskene :D

Og "reven lusker over isen" har blitt lurt en gang. EN gang for mye ! Da jeg fikk spandert bayer ! Der hensikten var å holde meg inne på elveøra og nyte dansk bayer. Så han dansken kunne ta en ny runde uti elva :o Og selvsagt tok dansken en mellomlaks mens jeg satt der og nøt finværet med noe leskende. :lolu: Men jeg tok en litt større en etterpå, så jeg fikk både i pose og sekk (laksen i sekk altså, og vomma mi var posen).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Åh jasså ! Så det er derfor de vil ha meg nedover :thumbsu:

Det måtte bli i april ja, ikkje juni nei. For akkurat da skal jeg være hjemme og vaske hus og henge opp gardiner etc. etc. De er noen luringer disse danskene B)

Og "reven lusker over isen" har blitt lurt en gang. EN gang for mye ! Da jeg fikk spandert bayer ! Der hensikten var å holde meg inne på elveøra og nyte dansk bayer. Så han dansken kunne ta en ny runde uti elva :o Og selvsagt tok dansken en mellomlaks mens jeg satt der og nøt finværet med noe leskende. :lolu: Men jeg tok en litt større en etterpå, så jeg fikk både i pose og sekk (laksen i sekk altså, og vomma mi var posen).

Hvis vi kan holde dig væk fra elven med øl så må vi tage ekstra forsyninger med i år til Gaula :D Så kan du jo også sidde og fortælle os lidt detaljer om alle dine hot spots... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo meget glad i danskøl ja, og spesielt konjakk :thumbsu: Så sender jeg alle på den andre siden, som jeg pleier :lolu: For der er det alltid best.

Nå må du ikke si alt da vi må da ha noen plasser igjen aleine :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke si alt da vi må da ha noen plasser igjen aleine :rolleyes:

Knepet er å si sannheten, for da tror alle at man lyver. For hvem forteller vel sannheten ? :thumbsu:

Så tror alle på det stikk motsatte, og fisker der det er dårligere, he he. Jeg forteller jo alltid sannheten, men det er så rart med det, de aller fleste sier at jeg er en luring og fisker derfor andre plasser. Men det blir mange bayer av det. Men største "problemet" mitt nå er at det har kommet en annen rev på valdet. Han kalles visst "Mot Alle Odds". :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knepet er å si sannheten, for da tror alle at man lyver. For hvem forteller vel sannheten ? :rolleyes:

Så tror alle på det stikk motsatte, og fisker der det er dårligere, he he. Jeg forteller jo alltid sannheten, men det er så rart med det, de aller fleste sier at jeg er en luring og fisker derfor andre plasser. Men det blir mange bayer av det. Men største "problemet" mitt nå er at det har kommet en annen rev på valdet. Han kalles visst "Mot Alle Odds". :thumbsu:

Det gode er at have forskellige 'hotspots'. For mig er et hotspot et sted hvor man har taget storlaks og hvor der ikke er 'abebjergstilstande' og sure mennesker med klippekort :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gode er at have forskellige 'hotspots'. For mig er et hotspot et sted hvor man har taget storlaks og hvor der ikke er 'abebjergstilstande' og sure mennesker med klippekort B)

ape berget ja der er det vilt ja :P der passer det best og ta en øl og se på fisket.der er det mye og se ja haahha

Knepet er å si sannheten, for da tror alle at man lyver. For hvem forteller vel sannheten ? :thumbsup:

Så tror alle på det stikk motsatte, og fisker der det er dårligere, he he. Jeg forteller jo alltid sannheten, men det er så rart med det, de aller fleste sier at jeg er en luring og fisker derfor andre plasser. Men det blir mange bayer av det. Men største "problemet" mitt nå er at det har kommet en annen rev på valdet. Han kalles visst "Mot Alle Odds". :D

Mot Alle Odds ja mon tro hva det blir i år.....døde katter,bever,rådyr, søppel dunker,flate mus,nei det er ikke godt og si men noe blir det,en 18kg på 1 hands fluestanga uten får måke steinen, med en ulldott fra løten :)

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeres forestilling om de danske åer (elver) er nu kun delvis rigtige, vi har stræk hvor man kan vente op til et par minutter før flua er ved egen bred - fx varde å hvor jeg fisker er den helt galt på nogle af de ydre stræk, men vi har også mange pladser hvor der er fint strøm i vandet enkelte pladser med norsklignende tilstande - skjern å har fint fluevand på det meste når man kommer 10 km øst skjern også ellers hele vejen opstrøms til den ikke er lakseførende mere. gudenåen kan man vel nå 10 gange på en dag at kaste hvis man fisker kastet helt til egne bred - ej overdrevet, men den er død syg for fluefiske.

men vi har jo kvoter hernede - i varde fx må vi tage 130 laks på en sæssong - vil anslå, at der er 2000 til 2500 medlemmer tilknyttet de foreninger der har fiskeret i åen + dagkortfiskere - så selv om hvert medlem kun må tage 1 stk om året er det kun 1/20 del af medlemmmerne der har mulighed for at tage en fisk med hjem.(gældende for laks, sjøørret er fri dog en maks antal pr døgn) men snitvægten slår mangen en norsk elv - godt hjulpet af kvoten, som afføder at folk generelt sætter mindre fisk fri igen, og kun tager større fisk med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi savner regn i Danmark men der bliver stadig fanget laks. Vi er også nogle stykker som ser frem til igen at skulle gense smukke Norge og Gaula i år , bare 18 dage igen. Altid en fornøjelse at møde norske 'kollegaer' og den norske natur. Dejligt at føle sig velkommen ved elven selvom man er turist. I er velkomne i DK - specielt i uge 23 ;-) hehe...

De vestvendte åer i DK har fisket godt med storlaks i år med over 10stk over 15kg. Specielt storåen har overrasket positivt hvor Skjern å har skuffet lidt med hensyn til storlaks dog største pt på 18kg. Hvis nogen er interesserede i hvad der foregår sydpå så kan i følge med på: http://www.laksefangster.dk/ Den giver et fint overblik over top 10.

Vi ses ved elven

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.