Gå til innhold
Fiskersiden

Sørv og Stam


stein
 Share

Recommended Posts

På lørdag ettermiddag åpnet det seg en mulighet til å dra ned til Bjørkelangen. Det ble kun snakk om 2-3 timers tur og jeg hadde med de 2 yngste jentene. En research tur, når de minste er med da blir det ikke mye fisking på far.

Vel etter å bommet litt på så fant vi frem. Vi stod nok ikke på den enkleste plassen, men heller ikke på den verste. Jentene var ikke interesserte i å finne bedre plass, og tiden gikk, så jeg valge 5m toppknyttstanga, og lot de fiske annenhver gang. Det fungerte bra. Løsforet med mais, og det var fisk med engang. Noe jeg tror var en hybrid, sørv-mort. Så fikk største jenta (Karen Sofie) en sørv. 390g. Vakker fisk! Neste kast er det minste jenta (Ida) sin tur: sørv 405g. Neste kast sørv 500g. Nå ble far ivrig, og ville også prøve. Sørv/Mort på 200g som jeg løfter inn samtidig som en gjedde kaster seg etter fisken uten å treffe. Så roer fisket seg. Det går litt tid før vi får noen mort og hybrider.

Siste forsøket har jeg og idet duppen dras ned gir jeg tilslag og kjenner at den sitter. Så skjer alt på engang, jeg drar fisken mot land samtidig hogger en 2-3 kg gjedde i fisken, og stanga med 5 meter

står i spenn, men jeg kjenner at det er ikke den som kommer til å ryke. Jentungene er helt fra seg, og roper. Jeg hadde ikke så mange valg så jeg valgte å presse fisken inn, og klarte det delvis, det plasker noe helt vilt, og en meter fra land ryker sena. Vel det var jo litt av en avslutning. Jentene fikk sørv, jeg fikk hybrider og mort, og nesten gjedde. Vi fikk en annen fisk som jeg ikke vet helt hva var, har bilde av den, men det ligger på kamera ennå.

Spørsmål om hybrider : Blir hybridene kjønnsmodne ?

Søndagskvelden er jeg, og to av jentene i Glomma. Pølsemeite.

Vi fisker i ca 2 timer. Jeg fikk 6 stam. Perset to ganger i løpet av kvelden. Først 840g og så 870g. Thea fikk 2 mort og en stam.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fine turer og perser på både deg og jentene.

Hybridene blir kjønnsmodne, men rogn/melke skal vistnok være sterile slik at vidre formering ikke skal forekomme. Når det gjelder flire x brasme-hybrider vet vi at disse kan reprodusere seg videre. Dette skal ikke skje med mort x sørv, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.