Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbitthjelp !!!


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Hei caddis, har du ennå ikke fått noen steinbitt på de plassene jeg fortalte deg om? Eller har du ikke prøvd der ennå? De pleier å være "bankers" nå på våren! Lag en mixtur av seifilet og blåskjell og agn pilken med det, det er en dødelig mixtur! Ja, for steinbitten altså... [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Vi har vel vært på stedet i mitten av feb.

Men har ikke prøvd der sener prøver vel i helgen.

Vet ikke helt om vi har fisket riktig. Men det står en stake like ved de skjærene og så går det utrolig rett ned fra ca 6-8 meter ned til 50 og da liksom innover mot land.

Altså når vi kommer fra Borrøya. Og staken står til høyre for øyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde etter steinbit på torsdag. Fikk massevis (10-15 stk).

Fredagsmorgen var det samme kjøret. Kompisen min klarte det kunststykke å få to 2,5 kilos steinbiter samtidig på én 700 gr. stingsild egnet med steinbitfilét!!

Dette representerte snittvekta på fangsten.

Han stilte opp med havfiskestang, mens jeg derimot måtte ta til takke med et sarvet sjøfiskesett. Haspelsnella hadde skjeiv aksling og gammelt 0,35 mm nylon.

Pilk hadde jeg ikke, så løsninga ble og bruke en sjakkel til lodd, og gummimakk (fjærnet gummien, og egnet med steinbit).

Bare for å ha det sagt: MITT utstyr var suverent overlegent...

Skal prøve å laste opp noen bilder så snart jeg er på jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når steinbit e det eneste æ har førr hainna, så må æ bare bruke det.

Å får å si det sånn, så e han på straks angne træff botn. Du e heldi når nåkka ainna et sæ på først.

Fikk imidlertid nån andre feska. Har bare fått dæm på den hær plassen. Ser ut som en mellomting mellom torsk og hysa ("blank med svake marmoreringe)...hvitting?? Nån som har et godt bilde av en, så æ kainn sammenligne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadde, du får bli med meg på "god-plassen" i ytre osf, så skal jeg guide deg[ :) ] Tok jo en på 5.3kg der forige tur(i vinter). Riktig nok var det ikke jeg som tok den, men kompisen som stod en meter fra meg og fiska med samma tackel.[V]

Riktig plass er nok hyper viktig, hør med yrkesfiskere, dykkere, dykk selv, ta imot tipps fra andre sportsfiskere og bruk hue!!!

Stenbitt fiske her i Syd-Øst kontra Nord, er to forskjellige verdner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Kan skrive under på det. I nord går man bare ut og henter dem, i sør må man kjempe mye for steinbit.

Dette stemmer generelt dårlig, men det er noen plasser steinbiten er bevart, hvor den kan treffes i stort antall.

Forøvrig virker det som at både steinbit og kveitebestanden øker jevnt og det er jo positivt.

Det neste blir nå å anskaffe skikkelig havfiskeutstyr.

Har veldig lyst til å prøve meg på skate og håkjerring etc..

Disse har det alltid vært gode forekomster av, bare man treffer på dem.

Hva anbefaler dere som agn, utstyr og teknikker til fx skatefeiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

sitat:Opprinnelig postet av cb

Kan skrive under på det. I nord går man bare ut og henter dem, i sør må man kjempe mye for steinbit.

Dette stemmer generelt dårlig, men det er noen plasser steinbiten er bevart, hvor den kan treffes i stort antall.

Forøvrig virker det som at både steinbit og kveitebestanden øker jevnt og det er jo positivt.

Det neste blir nå å anskaffe skikkelig havfiskeutstyr.

Har veldig lyst til å prøve meg på skate og håkjerring etc..

Disse har det alltid vært gode forekomster av, bare man treffer på dem.

Hva anbefaler dere som agn, utstyr og teknikker til fx skatefeiske?

Snakker du pigg- og kloskate tror jeg agnet er temmelig likegyldig. Dine store fiender heter uansett svarthå, hågjel og ikke minst slimål. Slipper du unna disse og får mengder med skate har du funnet gull! Skatefiske er et statisk bånnmeite med glidetackle der agnet får ligge i ro på bånn. Dregg er en forutsetning!

Når det gjelder steinbit er det nesten bare å hente de når man er på rette plassen, dvs. plasser som ikke er tømt på forhånd. 57 steinbit på en dag på Vanna taler om det. Dessverre er det litt for mange som ikke kjenner sin begrensning og klubber alt som kommer ombord. Da blir det fort tomt. At det blir mer kveite sees på som positivt med tanke på at jeg skal nordover i slutten av mai[8D], men foreløpig er kveite bare en diffus drøm. Har fått flere før, men storfisken må man nok fiske lenge og målrettet etter før man kan regne med å kroke en. Alt tilsier at pilk ikke er rette metoden. Jig, dorging og agn er nok mer i gata. Derfra og ut har det kun med utstyret å gjøre, men det er kun en formalitet. Man bør lande ei kveite på 100 kilo+ greit på dagens 30-punds utstyr om man bare har tackle som holder. Ellers er det ganske artig å merke seg at mange store kveiter ryker i landingsøyeblikket. Har selv sett en video av en 50+-kilos som noen kompiser mistet ved båtsida. Vanlig klepp er i hvert fall ikke rette måten å lande ei bordplate på!!

Håkjerring er et såpass spesielt fiske at det ikke kan sammenliknes med noe annet her hjemme, men holder du til nordpå skal det i hvert fall ikke stå på mulighetene. Uansett holder det lenge med 50-punds utstyr for å lande fiske på et halvt tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på opprinnelig spørsmål:

Ja den trekker inn på grunne områder, gjerne med sand. Helt opp på 1,5 meter har jeg sett dem. De er ikke serlig bitevillige, men slipp en pilk i hodet på dem, og de blit provosert og biter. Må bare lete etter dem i sol på sandbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.