Gå til innhold
Fiskersiden

Diverse spørsmål fra fersking.


Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet.

Jeg begynte med jerk-fiske på sensommeren i fjor og fikk nesten umiddelbart teken på Buster Jerk Shallow (15 cm, 85 gr). Jeg klarte å lage nøyaktig den gangen jeg hadde sett fra utallige video-snutter på nettet. Glidin Rap fra Rapala likeså. Disse baby-utgavene fra Buster derimot (12 cm, 35 gr), har jeg større vankeligheter med hva gange angår. Jeg burde kanskje ikke klage, da jeg likevel får fisk på disse, men jeg kjenner likevel det lille stikket av irritasjon over at jeg ikke får de til å gå sånn jeg vil. De nekter å gå fra side til side slik senior-utgaven gjør, og beveger seg istedet nærmest rett frem (litt på skrå) med sporadiske framvisninger av buken. Jeg har selvfølgelig skjønt at senen alltid skal være stram under jerk-fiske, men det virker faktisk som om det er nettopp dette som er problemet, da styrken på hjem-jerkingen uansett vil bli litt for hard. Med slakk sene vil naturligvis styrken på "slagene" bli relativt mindre, og da kan det se ut som den går sånn nogenlunde riktig, med det resultat at jeg selvfølgelig mister flere fisk enn nødvendig. Søren! Hvilken teknikk anbefales på disse?

Deviator fra SavageGear har jeg lest mye fint om og således gått til innkjøp av. Denne har jeg såvidt prøvd, men ikke helt forsket meg ferdig på ennå. Hvilken teknikk anbefales? Funker det med den jeg bruker på Buster(15 cm, 85) eller må jeg lære meg noe helt nytt?

Buster har en utgave som heter Cruiser og skal være flytende med bevegelser rett under vannflaten. Hva er egentlig forskjellen på denne og Shallow?

For at jeg skal slippe å knyte titanfortommen rett på senen (PP, 0.36) hver gang jeg skal fiske, har jeg istedet knytet på en kraftig, permanent svirvel som mellomledd og som jeg kan dra gjennom alle ringene på stangen og således feste innpå nevnte titanfotom. Påvirker dette mellomleddet av en svirvel på noen som helst måte gangen? Vil det å sette en splittring i trynet på noen av disse jerkene ha en effekt?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dreisen på den lille busteren selv og jeg har jerket noen år nå. Vekta på fortomen og stivheten påvirker gangen på alle jerkbait. En tung svirvel på fortomen vil gjøre at bete dras nedover ved spinnstopp, dette påvirker gangen både positivt og negativt. Noen beter liker ikke store snaplåser, svirvler etc. til disse bruker jeg en splittring på bete som festes til en tynn stiv fortom av pianotråd. Mellom pianotråden og sena bruker jeg en sveiset ring.

Jeg bruker denne tråden til å lage fortom: http://www.muskyshop.com/modules/cart/products.php/nav_id/11/page/1/id/1499/name/AmericanFishingWireToothProof i 174pund styrke.

Og disse ringene: http://www.muskyshop.com/modules/cart/products.php/nav_id/5/page/2/id/2693/name/StealthWeldedRings De minste holder.

Bra snaplås til jerkbait er: http://www.muskyshop.com/modules/cart/products.php/nav_id/5/page/1/id/1139/name/StringeaseStayLocProSnaps Størrelse 3, 4,5 og 5.

Bruk en rundtang til å lage øye på pianotråden, surringen klarer man med hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.