Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til Tyrnos 30


AreBare
 Share

Recommended Posts

kommer litt ann på hva du skal fiske etter?

Ikke noe ekstraordinært. Det man finner på noen hundre meters dyp. Blir søkke og agn :D Kanskje storlangen ligger og venter på en godbit?

Har en Antares 12-20 og Tekota 600 som jeg bruker på litt grunnere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på påskefjellet siste dagene, så ikke fått sjekket forumet.

Så ut som noen fine stenger.

Hvilken klasse bør man gå for? Andre anbefalinger mottas også med takk.

Noen som har noen formeninger om Antares BX 30-50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på påskefjellet siste dagene, så ikke fått sjekket forumet.

Så ut som noen fine stenger.

Hvilken klasse bør man gå for? Andre anbefalinger mottas også med takk.

Noen som har noen formeninger om Antares BX 30-50?

Ville vurdert denne... http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353

Det er mildt sagt et røverkjøp til den prisen. Jeg er kjempefornøyd med mine to :)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert denne... http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353

Det er mildt sagt et røverkjøp til den prisen. Jeg er kjempefornøyd med mine to :)

Har sett folk har skrytt av den ja. Den vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tyrnos sjøl, og det er vel en av de mindre gode kjøpene jeg har gjort.

Jeg synes den er for høyt giret til meite på dypet, og den er for tung til jig/pilke fiske. Regner med at min blir støvsamler i hylla (noe den også har vært).

Men skulle jeg brukt den et sted, ville vel det vært til pilkefiske. Beastmaster og solterra som er foreslått er da 2 greie alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tyrnos sjøl, og det er vel en av de mindre gode kjøpene jeg har gjort.

Jeg synes den er for høyt giret til meite på dypet, og den er for tung til jig/pilke fiske. Regner med at min blir støvsamler i hylla (noe den også har vært).

Men skulle jeg brukt den et sted, ville vel det vært til pilkefiske. Beastmaster og solterra som er foreslått er da 2 greie alternativer.

Trengte en snelle med litt større kapasitet enn Tekotaen og kjøpte Tyrnosen brukt. Har hørt flere som sier den er noe høyt giret, men har ikke noe annet alternativ for øyeblikket :) Blir nok kjøpt inn en erstatter om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte en snelle med litt større kapasitet enn Tekotaen og kjøpte Tyrnosen brukt. Har hørt flere som sier den er noe høyt giret, men har ikke noe annet alternativ for øyeblikket :blush: Blir nok kjøpt inn en erstatter om et par år.

B) Legger du stanga på ripa så sveiver du greit opp litt bly om det er 5:1. Større fisk pumper du jo uansett. Jeg har en snelle uten gir med 4,6:1 og syntes det funker greit, men er du over 500grm så blir det sikkert litt tungt. Kan skifte håntak på de også om en vil ha en mer eller mindre bruk av kraftXarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tyrnos sjøl, og det er vel en av de mindre gode kjøpene jeg har gjort.

Jeg synes den er for høyt giret til meite på dypet, og den er for tung til jig/pilke fiske. Regner med at min blir støvsamler i hylla (noe den også har vært).

Men skulle jeg brukt den et sted, ville vel det vært til pilkefiske. Beastmaster og solterra som er foreslått er da 2 greie alternativer.

Kjøpte nylig en Tyrnos 8 II - guttungen har vært så misunnelig på Talica'n at jeg syntes denne var verdt det... Har imponert så langt, kjempefin for pilking på lett stang og lett utstyr... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en Tyrnos 8 II - guttungen har vært så misunnelig på Talica'n at jeg syntes denne var verdt det... Har imponert så langt, kjempefin for pilking på lett stang og lett utstyr... :blush:

ikke prøvd 8, men har 20 II. Synes den ble for tung å jobbe med en hel dag. Men jeg kan heller ikke skryte av brutale krefter i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snøre får du på den?

Fikk på den 250 mtr med Sufix 0,30 mm - den er med andre ord ganske ok for fiske til 100 - 120 mtr...

Det er en liten snelle vi snakker om. Utvendig er den omtrent som Talica 10, men spolen er bare halvparten så stor.

ikke prøvd 8, men har 20 II. Synes den ble for tung å jobbe med en hel dag. Men jeg kan heller ikke skryte av brutale krefter i armene.

Tro meg - denne kunne du jobbet med lenge, ca 500 gram... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man får den ganske billig i usa så vurderer kanskje å kjøpe den. Hørt mye bra om tyrnos serien.

Off topic i forhold til tråd her nå, men må si at jeg er fornøyd med den lille Tyrnosen så langt. Fikk ikke stor fisk på den i påsken, men fikk noen rundt to kg. Liker den så langt, rent bortsett fra at den lager lyd... ikke høy lyd, men liker at snellene kan gå lydløst :blush:

Ellers kan jeg legge ved følgende om Tyrnos som Palkr advarte meg om http://alantani.com/index.php?topic=1083.0 Trøbbel med bremseskiver - vet ikke hvor alvorlig dette er. Som du sier - du får den billig fra USA B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic i forhold til tråd her nå, men må si at jeg er fornøyd med den lille Tyrnosen så langt. Fikk ikke stor fisk på den i påsken, men fikk noen rundt to kg. Liker den så langt, rent bortsett fra at den lager lyd... ikke høy lyd, men liker at snellene kan gå lydløst :D

Ellers kan jeg legge ved følgende om Tyrnos som Palkr advarte meg om http://alantani.com/index.php?topic=1083.0 Trøbbel med bremseskiver - vet ikke hvor alvorlig dette er. Som du sier - du får den billig fra USA :)

Så ikke bra ut det der med skivene. Gjelder dette alle ? Burde kanskje åpne min og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke bra ut det der med skivene. Gjelder dette alle ? Burde kanskje åpne min og sjekke.

Det spesifiseres vel et sted i Alan Tanis artikkel at dette gjelder sneller fra Malaysia, antar det er det du må sjekke først... står under snellefoten.

Om den er fra Malaysia så blir jo kuren presentert i artikkelen også - jeg tok sjansen på at dette er fikset opp i fra Shimanos side. Hvis ikke vil det vise seg om en stund og jeg må investere i nye bremseskiver... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Godt å høre at stanga falt i smak :)

Fikk du noe fisk på tacklene da?

Mvh

Lars-Ivar

Campelen på Bryggen

Har fått fire langer på de til nå. Ikke fått fisket så mye som jeg hadde håpet enda. Feil vind, eller feil vannstand på morrakvisten. Fortsatt to uker igjen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.