Gå til innhold
Fiskersiden

mallefangst


Atle M
 Share

Recommended Posts

Forvirra naa??

Thomas har fisket litt paa kysten er fridykker og jobb-kompiss. Han kicka paa malle fisket saa vi stakk opp sammen forige helg. Jeg hadde alt utstyret og guida turen. Det var ogsaa jeg som kasta ut agnet og fikk fisken opp. Men uten hjelpen fra Thomas, som tok stanga da fisken var klar til aa dras paa land og som hjalp til med alt det andre, veiing fotografering osv. ville det aldri ha lykkes aa dokumentere fisken paa denne maaten. Teamwork er viktig og slik jeg ser det skal Thomas ha 50 % av aeren. Han fikk ogsaa ideen om aa sende bildet og litt tekst til BT og vi ble enige om bildene. Derfra har han styrt korrespondansen og selv maa jeg si at resultatet ble overraskende bra. Det var jo en stor fisk og Bergenserne setter pris paa saant, god underholdning.

Hvor det med pigger og gift kommer inn i bildet aner jeg ikke.

Vi fiska i Aragon, men kun 50m fra Catalunya og det er spesifikt nok aa si at det var i Mequinensa. Aragon og Catalunya er som fylker aa regne. Skillet mellom disse er klart nok, men du boer ha ett kart for aa vaere sikker. Elva brukes som grense, men kun ett lite stykke og akkurat der det meste av fisket foregaar. Regler blir ett problem naar de ulike regionene har ulike regler for fiske og man ikke er sikker paa hvor man er. Man blir dog klokere hver gang. Naa kan man fiske med levende agnfisk paa ett sted samtidig som man faar bot om man gjor det samme ti meter oppstroems, eller paa andre siden av elva.

Vi fiska ogsaa karper og foerste karpa til Thomas, han kroka og fighta fisken selv, var 12kg! Ingen daarlig start...

Haaper dette oppklarer karer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo hinsides latterlig at de ulike regionene ikke evner å ble enige om felles fiskeregler da! Tenk om det skulle være forskjellige regler og kort til hvert eneste vann i Oslomarka. Hadde ikke vært like mange som hadde tatt turen inn i skauen da gitt. Uansett virker håndhevelsen av slike regler som maktmisbruk, flises****eri og paragraf-(og skinke-)rytteri!!

De kan da ikke vente at folk skal møte dette med forståelse? Vi snakker tross alt om en elv som berører begge regioner. Hva venter man å oppnå med dette, og hva er argumentene som ligger til grunn for reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men Catalunya er fører generelt en langt mer "grønn" politikk enn resten av Spania. De har f.eks. inngført forbud mot tyrefektning. Det er vel ingen nyhet at sportsfiske kan fremstå som en lite dyrevennlig aktivitet og jeg antar at dette ligger til grunn, men jeg vet det ikke.

Kan godt meldes om skinkerytteri, bakvent-moral bakstreverskhet osv, men det hjelper ikke stort. Som jeg har nevt før blir vel effekten færre folk i området og til syvende og sist kan jo det føre til ett bedre fiske ved at fisketrykket senkes. Kjenner man til bestemmelsene og kan kommunisere er det lite å frykte. Skal man fiske malle finns det nok elv og ta av i Aragon, så det er vel fortsatt ingen krise for oss som fisker.

Selv føler jeg ikke på langt nær den frustrasjonen vi oppnådde i fjor vår lenger. Det hjelper også å ha bil og å komme seg litt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.