Gå til innhold
Fiskersiden

Bergen - bra plass for flat fisk?


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har drevet med sportsfiske fra land i mange år. Fikk mye bra fisk før, men opplever at jeg får mindre fisk enn før.

Dette har vært en stor lidenskap for meg i mange år, men jeg har gått litt lei og har hatt litt for mye pause i fiskingen de siste årene...

Har drevet stort sett bare slukfiske i sjø (noen ganger med agn), og ørretfiske i småvann og elver.

Har tatt noen langer og fine torsker (agnet pilk) når jeg har vært så heldig å få være med noen som har båt,

Ellers mye forskjellig fin fisk fra land i Øygarden, Gulen og rundt Selje.

Jeg har nå (oppdaget og) lest om Surf-kystmeite og dette virker utrolig spennende!! Bestilte 2 stk. 13 ft. Surf-stenger 100-200 gr. kastevekt med 2xTripod.

Gleder meg helt enormt til dette kommer med posten... Har vekket lysten til å fiske igjen!

Akkurat nå så har jeg to haspelstenger 3 m. 60 gr. og multifilament. Laget også noen flatfisk-tackler her om dagen. Er på jakt etter noe flatfisk nå om dagen mens jeg venter på det nye utstyret. Har ikke fanget flatfisk før, men har veldig lyst å prøve det også.

Har hatt et par turer denne uken, men har bare fått småsei og sjøstjerner med reke som agn.

Har fisket så mange ganger i Øygarden at jeg er litt lei av å lande små lyr og sei (alt går ut igjen i sjøen)... (Tomt for fin torsk??)

Har prøvd meg på plasser rundt Knarvik, Skjellanger og Steinestøkaien denne uken uten at noe interessant ble levert.

Leste noen rapporter her inne fra Knarvik, der det ble tatt relativt mange flatfisk på kort tid.

Noen som har lyst å avsløre noen greie plasser til å finne flatfisk i området rundt Bergen?

Har reker og blåskjell i frysen... Trenger å få noe på kroken for å "få litt blod på tann nå"...

Har leitet etter plasser med sand og grus, men funnet mest stein, tang og tare...

Lurte på å ta turen mot Os i morgen, hvis ikke noen har en god plass som de er villig til å dele...

Er klar for å lære meg alt om kystmeite, men er veldig interesser i noen flyndrer akkurat nå...

Ellers virker som et knallbra forum dette!!

Mvh.

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystmeite gir nok nye moglegheiter for å få fisk. Ikkje minst andre slag enn ved vanlig slukfiske, som eg fann ut for nokre år sidan. Flyndrene er særskild artige, plassen eg har vore mest er på Holmen i Arnavågen. Meir sentrumsnært er Ludebryggen bak Gjensidigebygget i Sandviken, og sjølvsagt Bontelabo, uten at eg sjølv har fiska noko særleg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet to relativt små flyndrer på Mobergstranden i Os i dag (mine to første), hadde også på en som var større, men denne glapp helt i fjæra.

Fikk ikke tid til å fiske særlig lenge. Alle bet på hjemmelaget paternoster-tackel med sorte og oransje perler (slike som ungene lager figurer av), agnet med reke/blåskjell combo.

Har håp om å finne en dypere strand av denne typen i Bergensområdet. Regner med å ta større flyndrer da og gjerne rødspetter eller skrubber.

Er ikke fjorden i Arna relativt forurenset?

Fisket noen torsker i Sandviken i nærheten av Bontelabo for noen år tilbake. Fisk av relativt stor størrelse, men når det lukter kloakk av fisken... Da kastes det fort ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnavågen kan godt hende er noko ugrei, og fisk frå Byfjorden bør nok ikkje nyttast som mat, så er du ute etter det blir det vel lengre turar skulle eg tru.

Jeg kjører nær sagt hvor som helst i området rundt Bergen, og tar gjerne helgeturer til Sogn og fjorande, Hardanger etc.

Vi fisker det vi klarer å spise, resten går ut igjen, så fisken må være frisk og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.