Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt isfiske i 2010/11


Snorre
 Share

Recommended Posts

Denne vinteren var vel den første gangen hvor jeg har kommet godt igang med isfiske, og jeg hadde vel ikke tatt annet enn et par småabbor på et tjern som jeg ikke engang husker navnet på før i år. Derfor ble det investert i en masse isfiskeutstyr, isbor, flytedress, stenger, og lignende..

I år ble isen trygg veldig tidlig, og på min første tur, tidlig i desember var fjordisen allerede over 40cm tykk. Jeg fikk ihvertfall bra erfaring med 200mm borret mitt.

De første turene i isfiskesesongen min ble på fjorden. Utallige, helt fiskeløse timer på fjordisen gjorde meg fort lei, da de plassene jeg valgte ut pleier å levere bra når det ikke ligger is der. En eneste sypike var det eneste jeg klarte å lure opp på 9 dager på fjorden. Brukte mye av juleferien min på dette ja.. Da jeg ikke har foreldre som kjører bil på vinteren er det ikke så ofte jeg kan få transport, så det var ikke mange andre plasser å prøve heller..

Isfiskemesterskapet på Femsjøen var utrolig nok den første isfisketuren på ferskvann jeg hadde hatt på mange år. Jeg valgte meg en plass litt til venstre for den store "folkemengden", omtrent 300 meter ut fra land. Var vel omtrent 3-4 meter dypt her. Var endel folk som gikk et bra stykke lenger ut, og det skulle senere ha vist seg å vært lurt. De eneste to fiskene som jeg klarte å lure opp i løpet av fire timer på isen var to Hork, begge i denne størrelsen:

116575_s.jpg

Vendepunktet på min katastrofe på isen kom da jeg ble med en kamerat til Visterflo i Sarp. Målet var Abbor.

Fisket med pimpel i en halvtime før jeg byttet til balanse. Tok et par timer før denne satt:

116574_s.jpg

Abboren veide 850 gram, og var en bra forbedring fra min forrige pers på 260gram. Litt synd at den ikke bikka kiloen men.

Ble også en resultatløs tur etter Sik på Seutelva.

Resten av turene på ferskvannsisen ble på Rokkevannet, nord i Halden kommune. Ble mange morsomme timer her. Bra med gjedde, men ingen store. De fleste var rundt den størrelsen her, og mindre:

116573_s.jpg

Ble vel 8 gjedder på den første turen. Agnfisken var veldig liten, men i enden av takkelet brukte vi bare en trippelkrok i størrelse 1/O så det funket. På denne dagen presterte jeg å få hele 0 agnfisk, så takk til han jeg fisket med. :)

Var på det samme vannet et par turer til. Ble mye gjedder på de turene, men på den siste turen ble det en litt uvanlig fangst. Jeg satt med mormyshkastikka etter agnfisk i ministørrelse når det plutsellig ble uvanlig tungt.

116576_s.jpg

670gram veide det jeg er ganske sikker på at er en Mort, men som muligens kan ha vært en sørv også. Er hvertfall bare de to artene, Brasme, Abbor og Gjedde i vannet. Ble ganske fornøyd med bra forbedret pers på Abbor og Mort (?) i år, selvom det kunne godt bedre.

Deltok i tilegg på en pilkekonkuranse i fjorden hvor ingen (!) fikk en eneste Abbor.

Blir uten tvil mye mer satsing neste sesong, men jeg er ganske fornøyd med årets sesong!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.