BanJon Skrevet May 2, 2011 Rapporter Share Skrevet May 2, 2011 De siste dagene har jeg hatt et rush på å åpne og vedlikeholde snellene mine. Som regel har jeg grudd for dette tidligere, da jeg har vært redd for å sitte med deler til overs etter endt prosjekt. Men etter å ha startet med de billigste og enkleste, og så gått over Avet SX-en uten behov for manual, så fikk jeg litt trua på dette. Så i går kom jeg plutselig på at min far sin gamle ABU fremdeles lå i flere deler på en hylle i en kjeller, og ikke hadde vært tatt i på en halv mannsalder omtrent (pga vedlikehold som feilet den gang). Så jeg hentet snella i dag, og plukket den helt fra hverandre - hva de deler som fremdeles satt sammen angår. Nå er det sånn at jeg kan ikke stort om sneller innvendig. Jeg ser etter mønster og logikk, samt tar bilder av de mest kompliserte områdene før jeg tar de fra hverandre. Så jeg var knallfornøyd da jeg satte sammen ABU snella i kveld, og den for første gang på x antall år nå spolte fint, bremsen funket osv. Men når jeg tester knappen for å frikoble, så er den stam/veldig hard. Jeg har ikke turt å presse noe på den, siden jeg kjenner at noe ikke er som det skal der. Og siden jeg ikke har peil, så spør jeg dere som har det. Snella har en veldig stor affeksjonsverdi for meg; for det er denne snella jeg husker fra fisketurene sammen med pappa da jeg var liten, og mens han fremdeles var frisk. Så jeg vil gjerne få snella 100% i stand, og vise han den som en overraskelse. Bildet her, hvor snella er åpen, ble tatt mens jeg grublet over posisjonering av diverse inni der. Så godt mulig det er flere feil som syns, men mest sannsynlig fant jeg de og rettet de før jeg skrudde snella sammen igjen. Frikobling derimot - der er det fremdeles som det er på dette bildet: Bøylen ved langfingeren min la jeg på plass da jeg satte ringen rundt snellehuset på igjen. Håper noen kan se hva det er som ikke stemmer; jeg spør her før jeg begynner å google manualer osv. Det var i alle fall fint å se snella i et stykke igjen: Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet May 2, 2011 Rapporter Share Skrevet May 2, 2011 Tror dette er riktig tegning: http://www.mikesreelrepair.com/schematics/albums/ambassadeur/Ambassadeur_3000__69.pdf Har du alle delene? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet May 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 3, 2011 Takker. Ser veldig likt ut på manual vs snelle i alle fall. Tror alle delene skal være der, skjønt en fjær f.eks. kan jo ha sneket seg vekk i løpet av alle årene. Snella har ligget i en pose, så det virker som om alt er der. Problemet er at hvis det mangler noe til frikoblingen, så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. Får studere manualen du sendte link til litt nøyere og se. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet May 3, 2011 Rapporter Share Skrevet May 3, 2011 Glemte helt å spørre etter snellefotnummeret, legg ut det så er det enda enklere å finne riktig tegning hvis den er tilgjengelig på nett. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet May 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 3, 2011 Glemte helt å spørre etter snellefotnummeret, legg ut det så er det enda enklere å finne riktig tegning hvis den er tilgjengelig på nett. 110402 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet May 3, 2011 Rapporter Share Skrevet May 3, 2011 (endret) Da er det nok ikke riktig tegning jeg linket til, fant denne med samme snellefotnr, og den er fra 1964. http://www.oldreel.net/2008/11/02/vintage-abu-3000-pre-garcia-ambassadeur-reel-64-nos-mib/ Mulig at denne stemmer bedre, den har ihvertfall færre fjærer. Delenr 4053 og 4054. http://www.mikesreelrepair.com/schematics/albums/ambassadeur/Ambassadeur_3000_67-11.pdf Edit: Litt info fra Napp & Nytt 1964. http://www.rullen.se/Ljuster/galleri/pages/ABU3000.htm Endret May 3, 2011 av Trond Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet May 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 3, 2011 Fine saker, her ser jeg allerede en ting som jeg tror jeg må forandre på. Tipper jeg går løs på snella igjen i kveld og ser om jeg finner årsaken til at koblingen til frispolen er stam. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet May 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 4, 2011 Blir ikke klok på snella. Alt virker til å funke, slik jeg ser og tester frikoblings-patenten, helt til jeg legger på snellelokket. Da blir det for trangt for delene som skyves opp ved frikobling; det er derfor frikoblingsknappen er stam. Jeg er også usikker på om det mangler en fjær, samt om ene fjæra der har fått seg en "strekk" (se bilder) og at det er en medvirkende årsak til å frikoblingen ikke virker til å gå helt tilbake til utgangspunktet. Blir smått surrete i huet når ting ser ut til å funke når lokket er av (minus den fjæra som jeg tror er gått tapt), for så å oppleve at alt står stamt. Curses! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.