Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteklump


bcvagan
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har en fin oppskift på å tilpasse skytteklumper. Har to stk som er 35gr, men må ned til 29gr.

Det var sparsomt med info. Fluesnører er vel mere som epler mog pærer, hva liker du best?

Det ville være greit med info som: hvilken stang har du, og i hvilken snøreklasse, hvilket snøre skal du tilpasse, med hvilken densitet (flyt, int, ev synkegrad)

Hvor store fluer har du planlagt å kaste med dette oppsettet, hvordan ser din fiskeplass ut (er det åpent eller trangt) hvilken type skyteline skal du benytte (line med coating eller monofil plast)

Skal det spey kastes (vannkast) eller skal du kaste over hodet.

Som du sikkert forstår er det ikke lett å tilpasse snører til andre enn seg selv. Har du svar på det meste av disse spørsmålene, tror jeg sikkert du tilpasser snøret best selv.

I hovedregel klipper vi jo snørene i bakkant for å gjøre dem lettere, men da blir de jo også kortere. Ved andre tilfeller klipper man både foran og bak for å få ønskede egenskaper.

Litt mer kjøtt på beinet, så kan noen muligens hjelpe deg litt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det er såpass.

Stangen er Scierra Sweep 12,9 -#8/9

Snøret er Rio Norwegian Shooting head (S1 og S2/3)

Blir både spey og over hodet kast.

Stort sett er det åpent der jeg fisker. Gode muligheter for overhodet kast.

Flue str. 6 - 12. Bruker kun fluestanga på sommer elv.

Håper dette hjelper. Blir litt skeptisk på å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det er såpass.

Stangen er Scierra Sweep 12,9 -#8/9

Snøret er Rio Norwegian Shooting head (S1 og S2/3)

Blir både spey og over hodet kast.

Stort sett er det åpent der jeg fisker. Gode muligheter for overhodet kast.

Flue str. 6 - 12. Bruker kun fluestanga på sommer elv.

Håper dette hjelper. Blir litt skeptisk på å gjøre dette selv.

Finner ikke noe Rio snøre med navnet Norwegian shooting head. Er det Scandinavian shooting head 8/9/10 13,2m 35gram, eller Scandinavian shooting head Versi tip på 10,4m 35gram, eller Scandinavian shooting head AFS 9/10 på 11,9m 35 gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Norwegian Shooting Head på pakken 8/9/10S1 - 8/9/10S2-3 - 13m 35gram.

Har det gått ut av produksjon kanskje.

Da tyder det på at det er den første jeg nevnte. Mulig noen smarte har fått forpakningen påtrykket Norwegian bare for at den skulle selges i Norge.

Hvorfor mener du bestemt at 29 gram er det optimale for stanga med dette snøret? Det er jo nesten en 13 foter, så jeg ville anta at snørelengde på 12-12,3m for S1 snøret. 11,8- 12,1m for S2-3 snøret

ville være passende om snørene også skal fungere over hodet. Ikke godt å kaste over hodet med korte klumper. Med dette ville jeg tro at klumpvekten ville bli ca 32gram, hvilket jeg tror vil passe de langt fleste 12,6-13' stenger i klasse 8/9. Du kutter altså av i bakkant på klumpen. Prøv deg fram ved å klippe litt av gangen.

Ser det er småfluer du skal benytte på disse synkelinene. Til S1 snøret ville jeg gå for fortom i stanglengde. S2-3 snøret ca 2,5m. Lang fortom = flua fisker høyere i vannet. Kort fortom fisker dypere (mer lik snøre dybden.)

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eller kjøper du en pakke med ferige løkker å tre på er det lett å kappe ned og prøve seg frem. Løpet er kjørt om du kapper for mye. En bra vekt som går langt ned, eks en god brevvekt gjør at du kan sjekke vekten mellom hvert bit du tar av. Løkka er det bare å tre av og på hver gang du tester. Heller litt mer vekt en for lite er min mening. Spey kaster du så skal du ha lenger overheng ut av tuppen enn med overhode kast. Så lurt å prøve seg frem. For lett klump gir vanskligheter å sette snøre i vannet og spenne stanga ved spey kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 29 gram høres i letteste laget ut. Jeg bruker vel 32-34 gram på min 13 fot klasse #8.... Bare OBSOBS om du leser dette før due begynner kappe....

HEr ligger forøvrig et par eksepmpler på hvordan du kan lage løkker på snører med forskjellig type kjerne om du ikke vil bruke slike heslige ferdigløkker...: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/fluefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.