Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av utstyr


Landsnes
 Share

Recommended Posts

18. mai går turen nordover, 2 dager med fiske i Skjerstadfjorden. Vil fokusere på kveitefiske, men vil også prøve på gråsteinbit, torsk og sei.

Har erfaring fra lange/brosme fiske her sør, men det blir jo noe ganske annet. Satser på å få med meg 3 sneller og 2 stenger, samt en god del Storm og SG jigger. Har modifisert jiggene som vist på forumet her, ved å fjerne enkeltkroken og bruke treble lenger mot halen. Vil også ta med noen baithead, speed pilker (Williamson sine Abyss og Vortex) og noen store wobblere. Er det rom for mer fyller jeg på med Hakuma flygende øye og andre modifiserte pilker. Men har ambisjoner om å holde meg innefor 20kg pluss håndbagasje og stangrør.

Snellene jeg har å velge mellom: Accurate BX 500 (4:1), Penn Slammer 560, Tight Line GTR T20 2 speed, Penn Senator 4/0, Tekota 600 (uten telleverk), Tekota 800 (uten telleverk).

Accurate snella blir med, de to andre er jeg litt usikker på.

Stengene jeg har å velge mellom: Antares 30-50 lbs, Greys 24 lbs, Penn Torque Gamefish 20-40 lbs, Okuma Solterra Speed Jigg 30 lbs, Mitchell Havfiskestang 20-30 lbs. Troll.

Mitchell stangen har sikkert ikke de beste skyssmål, men den er stiv, og til steinbit vil jeg tro det er en fordel når man gjør tilslag for å få kroken til å sitte?

_

Anbefalinger for hvilket utstyr jeg bør ta med oppover tas imot med takk. Det gjelder selvfølgelig også tips for området og hva som bør være i enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var i helga og kikket litt der inne på sentere på hva den svenske gjengen som var der inne brukte av utstyr,tror ikke på noen måtte du ligger noe etter :) .Sild til kveita evnt.sei kan jo kansje være lurt.Jeg er selv i start groppa på kveite fiske,men det er jo hjemme området mitt.Skulle du få noen timer til overs :) som jeg ikke tro kan du jo forsøke dei på sjøørreten som som er kommet og er tildels stor i år og.Når det gjelder områder vil sentere hjelpe dere med og plukke den beste plassene/områdene.Her er så mange plasser og velge mellom,litt på sia vil jeg fortelle om mi første kveite den tok jeg rett uten for sentere så nært at jeg hadde en heigjeng som satt og så på fra land,her er det bare og velge og vrake lykke til .ps i dag helt blankt hav der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen danske venner av meg fiska aktivt med blodfersk sild der inne for noen år siden. på 10 dagers fiske fikk de 56 kveiter. En båt med svensker fisket ved siden av dem med shads og fikk 2 kveiter i samme periode.

Har hørt om mange liknende tilfeller Vilhelm, noe som igjen og ofte fremhever bruk av naturlig agn som absolutt beste alternativ når vi jakter på rovfisken. Miljøvennlig er det også, selv om man må bruke tid på å få takk i blodfersk agnfisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si meg enig sild/sei er nok tingen.Sei skulle det nok være og få tak i,sild kan kjøpes på en av fiskebutikkene på tur innover hvis der kommer med fly.det tas en del kveite der inne og datoen der har valg er nok med litt flaks meget bra.Har vel ikke tatt helt av enda,men ho siger opp nå.Vi har tatt 3kveiter,2kveiter satt ut.De jeg hvet har tatt15-20kg+ er tatt en del dyppere en det vi har fisket.Mange her inne fisker med sid/sei.Når det gjelder plasser er jeg nok ikke kjentmann nok til å del ut godeplasser,men jeg ser jo når en er på dorging der inne at de er nærmest over hele fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Noen som vet prisene for å leie båt hos saltstraumen brygge? Ser at arctic seasport tar 1200,- i døgnet.

Mulig du har funnet ut av denne nå; men vi betalte 1200,- pr døgn for en Hansvik 550 i mai. Karen som styrte butikken der oppe var dog ikke fornøyd med båtene og skulle skifte dem ut. Tror allikevel ikke det var før til neste år.

Må si meg enig i at båtene ikke var all verden. God plass for 2-3 mann, men gikk dårlig i sjøen. Skal du hovedsaklig fiske i Saltstraumen er det like greit å leie båt fra Saltstraumen brygge, men skal du innover Skjerstadfjorden ville jeg gått for Arctic s.

Ny tur i september, da leier vi båt fra Arctic seasport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har funnet ut av denne nå; men vi betalte 1200,- pr døgn for en Hansvik 550 i mai. Karen som styrte butikken der oppe var dog ikke fornøyd med båtene og skulle skifte dem ut. Tror allikevel ikke det var før til neste år.

Må si meg enig i at båtene ikke var all verden. God plass for 2-3 mann, men gikk dårlig i sjøen. Skal du hovedsaklig fiske i Saltstraumen er det like greit å leie båt fra Saltstraumen brygge, men skal du innover Skjerstadfjorden ville jeg gått for Arctic s.

Ny tur i september, da leier vi båt fra Arctic seasport.

Takk for svar, har vært en tur der oppe i området. Ble ikke til at jeg leide båt, ble litt dyrt siden jeg var alene. Fiske fra land ga ikke noe spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.