Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til lettspinnfiske


Droppen
 Share

Recommended Posts

Har bra erfaring med Sensation 0.17 og 0.19 mm til wobbler/slukfiske - men hvis man glemmer å fukte knuten før tilstramming, skal det ikke mye til før den ryker (snakker av egen erfaring). Dette gjelder jo alle mono-sener, men har inntrykk av at Sensation er "ekstra ille" når det gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Har bra erfaring med Sensation 0.17 og 0.19 mm til wobbler/slukfiske - men hvis man glemmer å fukte knuten før tilstramming, skal det ikke mye til før den ryker (snakker av egen erfaring). Dette gjelder jo alle mono-sener, men har inntrykk av at Sensation er "ekstra ille" når det gjelder dette?

Fukter alltid knuten, og når sena er ny, er knutestyrken bra. Men har inntrykk av at denne er merkbart dårligere når sena er noen måneder gammel. Bør selvfølgelig bytte innimellom, men bør vel forvente en viss levetid.

Satte på Rapala Finesse 0.16 på en ul-snelle. Denne virka overraskende sterk på den første bunnappet i hvert fall[ :( )].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et slik spørsmål vil du få like mange senemerker å velge mellom som du får svar. Stort sett alle har en mening om hva som er beste sene på markedet. Prøv deg fram og du vil finne din egen favoritt.

Selv går jeg for Optima sene til spinnfiske. Denne sena er meget glatt og gir drfor lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere om du vil ha en stiv sene som f.eks Siglon eller en myk som Berkeley Trilene. Sistnevnte gir lengre kast med lette agn, og mye lengre kast med kjempelette agn, men den stive har høyere reell bruddstyrke og holder styrken mye bedre. Og har også mindre strekk som sikrer bedre tilslag på litt lengre hold.

Selv bruker jeg begge deler på snellene mine, i tillegg til multifilament, alt etter fiskemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Droppen

Hva slags sene (mono) anbefaler dere til lettspinnfiske i ferskvann? Har stort sett brukt Berkley Sensation (og ironsilk), som har funka greit, men synes den litt vel fort får dårlig knutestyrke.

Lettspinnfiske er ikke noe jeg driver spesielt mye med, men Stroft må vel kunne funke utmerket! Har i alle fall knutestyrke av en annen verden... Tror neppe det er mange sener som kan måle seg med denne når man kommer under 0.20mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.