Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor fisker gamle fluer bedre enn nye


Wolly Wøgger
 Share

Recommended Posts

Eller prøve å gjøre å børste dem litt og "ødelegge" dem slik at det henger ting , her og der fra dem. pleier av og til å funke helt utmerket. men ofte er det nok de gamle som fanger mest. kanskje noe med at lukten forsvinner?

har fått laks på første kastet med ny flue så det er ikke alltid det er sånn..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med at det som har funket før har man troen på.. Og har man troen på noe fisker det gjerne bedre enn noe man tviler litt på. [ :) ]

Presentasjonen blir bedre og man fisker gjerne litt mere med de man tror på.

Eller det kan ha noe med at den ser litt skadet ut, men fortsatt naturlig. Slik at fluen er en "sure thing" som ikke letter fra overflaten i det fisken skal ta den.

Selv har jeg delte erfaringer her... Både nye og gamle fluer har funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Jeg binder mine lurvete= bruktlook. Jaja, jeg er ingen feinsmekker ad fluebinding, men så er jo målet med å fiske å få fisk, ikke å vise fisken hvor fine fluer jeg kan binde.

Godt poeng dette her, ofte er det slik at gamle "slitene" fluer funker best. Dette er kansje for at man har tro på denne flua og bruker den mest, får mest fisk på den, og dermed blir de fort lurvete. Har oppleved under tildlig Sjøørret fiske før at "naboen" har tatt mye fisk på ei ødelagt flue med kun tinsel igjenn på kroken og knapt nok det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder imitasjonsfiske tror jeg at fluer som er slitt og henger litt med hue fisker bedre fordi fisken kan tro det er et insekt som ikke er i stand til å komme seg unna. Ta feks en døgnflue som har deformert ving, den vil være 10 ganger lettere å ta for fisken enn en som er velutvikklet og sprek. Ergo vil den være veldig attraktiv.

Jeg fisker aldri med gamle og slitte fluer, men deriomot tester jeg ut div teorier ved å binde konsekvent "deformerte fluer". Ganske interessante greier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Når det gjelder imitasjonsfiske tror jeg at fluer som er slitt og henger litt med hue fisker bedre fordi fisken kan tro det er et insekt som ikke er i stand til å komme seg unna. Ta feks en døgnflue som har deformert ving, den vil være 10 ganger lettere å ta for fisken enn en som er velutvikklet og sprek. Ergo vil den være veldig attraktiv.

Jeg fisker aldri med gamle og slitte fluer, men deriomot tester jeg ut div teorier ved å binde konsekvent "deformerte fluer". Ganske interessante greier!!

hmm.... bra teori det derre, da må oppfølgings-spørsmålet bli hvor mye det er plass til av instinkter og "avansert tenking" i en liten fiskehjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare spekulasjoner ut av det, men det er klar at det er noe der oppe. De har jo en hjerne som er skapt til å FUNGERE FOR EN FISK, instilt på å passe seg, beskytte seg, ta til seg næring- og for å gå litt inn på den teorien,- kanskje uten å bruke unødvendig med energi på feks en sprek hoppende vårflue, når det bare er å plukke en vassen og dau spent spinnere!!

Men det er klart vi fluefiskere kan vel av og til ha en tendens til å overdrive våre imitasjoner. Og da når noen deler detter av eller lignende, kan det jo hende den plutselig ligner mer det den faktisk skal imitere!(?) Det er også en teori.

Det er slikt som dette som gjør fluefiske så interessant [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.