Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken knute passer til havfiske?


ololavov
 Share

Recommended Posts

Tusen takk for gode svar! :thumbsup:

Er albright knuten å anbefale? Skal det mye til for at den går opp?

:) Spørsmålet er om du skal skjøte multi/mono eller multi/multi.

Jeg ser ikke poenget med å bruke alle disse andre for multi mot multi,

Skal du ha på en mono i front på noen meter så er saken noe helt annet.

Men siden du spurte om multi med multi så er uni+uni noe av det bedre. Strengt tatt er vel hverken FG, Albrigt, PR beregnet på å skjøte multifilament med hverandre. Men med på å få en sterk overgang fra multi til mono. Så kalt topshot på norsk.

Forøvrig har min albright knyttet mot biminitwist holdt alt jeg har vært borti, inkl. bunn.

Men jeg har tenkt å kjøre Fg eller PR for varmestrøk til vinteren. Men KUN for å skjøte mulitline med mono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er bimini cats paw helt overlegen når det kommer til å skjøte multi mot multi. Du begynner med å knyte en bimini twist på snørene du skal skjøte deretter legger du løkkene sammen og trer spolen igjennom løkkene en 10-12 ganger;) Animasjon. VIKTIG: når du strammer skjøten ta tak i snørene over løkkene og sems snørene forsiktig sammen, hvis du tar tak inne i løkken risikerer du at skjøten blir skjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uni back to back er bankers. men beste jeg har prøvd er FG knot eller også kalt sebile. sjekk videoen

denne er til å skjøte fortom (mono) til braiden. mulig den funker

Jeg bruker FG Knot på alt som skal kastes - dette fordi det ikke er noen tykk "Monoende" som peker i feil retning når snøret farer ut gjennom stangringene. Ble veldig glad da denne ble lansert her på forumet og har fungert prikkfritt hele tiden siden da.

Til vanlig havfiske (når snøret bare slippes ut av snella) bruker jeg Alberto Knot - denne har tålt alt jeg har testet den mot (jada bunnen også :) )

I mine øyne er bimini cats paw helt overlegen når det kommer til å skjøte multi mot multi. Du begynner med å knyte en bimini twist på snørene du skal skjøte deretter legger du løkkene sammen og trer spolen igjennom løkkene en 10-12 ganger;) Animasjon. VIKTIG: når du strammer skjøten ta tak i snørene over løkkene og sems snørene forsiktig sammen, hvis du tar tak inne i løkken risikerer du at skjøten blir skjev.

Dette var en lekker knute - har ikke sett den før... Sikkert litt tidkrevende å lage, men sikker på at den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.