Gå til innhold
Fiskersiden

Fenwick


Tequila
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har akkurat tatt dem inn hos oss, akkurat begge de to du nevner, og skal teste dem ut hvert øyeblikk. Skal plinge på jeg, når vi så gjør, så kan du jo bli med hvis du befinner deg i samme trakter som oss da.

Ellers fisker vi allerede med Ironfeather II i enhånds begge to, og er fornøyde med dem.

Hva full pris ligger på for 2-hånds stengene i butikk, er jeg ikke helt sikker på, men mener det er rundt 5-6.000,-.

Mvh. Jan.

Jan & Toms Fluefiskeskole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en 12'6 som jeg har prøvd ganske mye, synes stanga er bra. Mener den funker best med relativt korte klumper pga aksjonen. Litt for mye toppaksjon for lange klumper men det gjelder de fleste stenger på denne lengden. Stanga har iallefall nok å dra på med for den som vet å utnytte det.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeB

En kompis av meg har en 12'6 som jeg har prøvd ganske mye, synes stanga er bra. Mener den funker best med relativt korte klumper pga aksjonen. Litt for mye toppaksjon for lange klumper men det gjelder de fleste stenger på denne lengden. Stanga har iallefall nok å dra på med for den som vet å utnytte det.

MVH

HelgeB

Normal klumplengde på en 12'6 ligger et sted mellom 9,5 og 12 meter (flyt). Stangas egenskaper og ikke minst din teknikk, er med på å bestemme klumplengden, ja, men mest av alt er vel egentlig type kast du benytter mer avgjørende og ikke minst hvor stor bevegelsesfrihet du har. I en situasjon der du dypvader mye og skal speye, er det vel normalt å bevege seg nedover på skalaen, mens du må finne en balanse på klumplengden der du bruker både spey og overhånd utstrakt under mer normale kastesituasjoner.

Jeg vet ikke om jeg er helt med deg på din beskrivelse av sammenheng aksjon/kort klump. Er du snill og forklarer dette noe nærmere for oss? Går du ennå mer utover ca. nedre grense nevnt ovenfor, og i tilfelle; kompenserer du da vekta ved å gå ytterligere en klasse opp?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men jeg var nok litt nærsynt på egen kastemåte når jeg utalte meg, jeg bruker nesten utelukkende speykast med tohånds. Jeg mener da at endel toppaksjonstenger ikke er lette å kaste lange klumper med pga at det er vanskligere å få med seg buttdelen i kastet. Jeg bruker som regel klumper på ca 10 til 12 meter. Jeg bruker loop og Guideline henholdsvis 12'6 og 13 fot. Begge er vektklasse 8/9 men jeg bruker 9/10 klumper når det gjelder flyt. Jeg har imidlertid brukt langklumper som jeg har kappet til fra DT liner i klasse 8 og 9 men har gått bort fra det og heller overlatt langkastingen til lengere stenger. Men jeg skjønner at du har synspunkter på dette og vil gjerne høre din mening om saken

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeB

Beklager men jeg var nok litt nærsynt på egen kastemåte når jeg utalte meg, jeg bruker nesten utelukkende speykast med tohånds. Jeg mener da at endel toppaksjonstenger ikke er lette å kaste lange klumper med pga at det er vanskligere å få med seg buttdelen i kastet. Jeg bruker som regel klumper på ca 10 til 12 meter. Jeg bruker loop og Guideline henholdsvis 12'6 og 13 fot. Begge er vektklasse 8/9 men jeg bruker 9/10 klumper når det gjelder flyt. Jeg har imidlertid brukt langklumper som jeg har kappet til fra DT liner i klasse 8 og 9 men har gått bort fra det og heller overlatt langkastingen til lengere stenger. Men jeg skjønner at du har synspunkter på dette og vil gjerne høre din mening om saken

MVH

HelgeB

Akkurat. Ja, jeg er nok ikke helt enig med deg i betrakningen aksjon/klumplengde, og det å ikke få med seg buttdelen i kastet.

Jeg heller faktisk motsatt. Men det ikke viktig, det er mange ting som spiller inn her, individuell teknikk, ikke minst smak og behag, så den er grei den.

Men jeg synes faktisk du har lagt deg på en fin klumplengde jeg, for redskapen omtalt. Jeg og speyer (underhåndskaster) mest, vader sjelden lenger enn til rumpa, og følgelig vil jeg på denne stanga derfor teste ut en så lang klump som mulig, med en ørliten baktanke om at et og annet overhåndskast også vil inntreffe med samme snøre. Så, at jeg havner på en ca. 11,5 - 12 meter for en flyt/int-klump klasset 9/10 for denne 8/9-stanga, vil være ganske sannsynlig. Altså et kapp på 1,5 - 2 meter for min del. Mulig må jeg kappe noe mer, da de ytterste fem meterne er intermediate, men jeg tror det ikke. Disse stengene tåler litt snøre... Vi får se.

Jeg trodde du gikk ennå mer drastisk ned på lengden jeg skjønner du, og da kan vi jo ikke akkurat si at klumpen (sånn i utgangspunktet) er mest optimal lenger for ei stang det stort sett kun skal speyes med. Selv vil jeg vel mene at 10 kanskje bør være minimum med din konfigurasjon, der du kun speyer, og klumpen er flyt hele veien, med denne stanga vel og merke.

Ikke så enkelt bestandig dette, men nå har vi jo noen tabeller med vektangivelser og anbefalte kapp å forholde oss til. Disse bør nok bare brukes som en grov rettesnor. Det vil jo være individuelt fra snøre til snøre, fra stang til stang, fra fiskemetode til fiskemetode, fra person til person...

Har tatt ut både 12'6 og 14' fra trekkene sine her nå. Førstnevnte kjennes svært god ut. Her skal det skytes. Vi vurderte Techna AV i 2-hånds også, men personlig synes jeg den blir litt "slaskete" som 2-hånds stang kontra Ironfeater. Jeg bruker for tiden mest Ironfeather etter sjøørreten også i 1-hånds, men av og til hopper jeg tilbake til min AV #7, da den faktisk er mer behagelig å kaste med i 1-hånds. Nydelige stenger AV'ene i 1-hånds. Ikke gæærn Iron heller, men det er jo "pøsemaskinen" (ikke pølsemaskinen). Når det gjelder 1-hånds og bruddstyrke forøvrig; kjøp deg en AV. Nå fisker jeg mye, men likevel; jeg har brukket 3 Ironfeather's, og på den tiden har min AV overlevd det meste av slag og røff behandling. Iron brakk ikke fordi de er dårlige på noe vis, men AV'n er råsterk grunnet viklingen med Aramid Veil, og har gjennom tiden overlevd de "ulykkene" som Iron har vært utsatt for. Vi har brukt dem i kursene våre også, så de er godt brukt.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom snøreklasse og kapping er ofte et problem, de fleste som lærer speykast har veldig ofte et snøre som er for lett. Jeg mener at i de fleste tillfeller bør man gå opp en snøreklasse enn. det stanga er klassifisert som. Av'en er jeg kjent med i klasse 7 og det er etter min smak en fin stang. Har ikke prøvd tohånds Techna men det hadde nok vært morsomt å testa en slik. Jeg er heldigvis ikke merkeavhengig lenger og tester det meste med åpent sinn. Når det gjelder snører så bruker jeg det meste av både flyt og synk. Utviklingen av synkesnører de seinere åra har gjort fiske med sådanne mye enklere. Jeg liker stort sett synkesnører som kombinerer synkegrader, som feks Streamline snørene til Aktiv Fritid. Når det gjelder toppakjson på stenger, kan det ofte bli et missforhold i bøyningskurven når man bruker lange klumper der man må bruke større stangbevegelser en hva man bruker på "vanlige" klumper som oftest er ca 11-12 meter. Jeg tror vi i bunn og grunn er enig i det meste av dette, vil bare håpe at Tequila ikke har fått mer svar enn han ba om!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er enige om det meste. Tequila Sunrise har nok ikke noe imot litt mer info :-)

Jeg forstår hva du forsøker å si mtp. bøyningskurve. Nå tror jeg imidlertid at "bruddet" ikke blir så markant på disse stengene likevel pga. av deres helt spesielle oppbygning, men det blir litt spekulasjon fra min side foreløpig. Uansett så kompenserer vi jo vanligvis dette da, ved et lett overslag, slik at bunndelen får jobbe mer aktivt, og presset ikke legges så "hardt" på toppdelen.

Men jeg er enig, ja, og det du skriver bare understreker hvor viktig det er å søke råd, slik at man kapper med flest mulige aspekter tatt med i betraktningen. "Finne den rette balansen" må vel være et godt begrep om dette.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for all hjelp og svar. Noe kan bli litt avansert for jeg er nybegynner når det gjelder fluefisking, men begynner å forstå en del. Har ei god enhåndsstang og vurderer nå neste steg.... Har noen våte drømmer om stor fisk på flue! Er ikke helt sikker på hva jeg skal velge, og fikk et tilbud på ei Fenwick stang. Vi får se. Hadde egentlig tenkt meg ei 12,6, men begynner vel å helle over til 14. Er det noen som har noen gode tips, så kom med det![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa og "forska" litt på lange liner og stenger det virker best på.

Det er for meg ingen tvil om at dype stenger funker best på lange liner, toppaksjonerte stenger følger ikke med på lange liner og klumper, i alle fall ikke det jeg har prøvd.

LTS funker helt sikkert bra på lange liner, de er dype og overraskende raske.

Vi prøvde ett langsnøre SA Mastery spey eller noe slikt på 20 meter, 14 foter GLX klarte dette dårlig, 13 fot Greyline funka det litt bedre og det gikk på ett vis. Oddbjørn prøvde på LTS X1 og han fiska med det i River Dee, ingen tvil om hvilken som er dypest av de 3, det er LTS.

Ellers er det jo og e grunn at f.eks Loomis lager stenger for både UH Kast (glx stinger) og andre mykere og dypere til Speykast og Skagit (glx greased line).

Noen er best med klump, andre best med langline og noen klarer bra begge deler, men ei ren toppasksjon, det tviler jeg på er behagelig på lange liner. Da har det lite med stil og mestring og gjøre, men mer med stangas aksjon og virkemåte.

Tviler veldig sterkt på at Fenwick Ironf. 12 fot klarer en 20-22 meters snøre?

Nå er ikke jeg noen tohåndsguru, men har i alle fall prøvd og de jeg har kasta med kan dette i mye større grad.

Men har merka det samme på enhåndsen, de dype holder mer snøre i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

Jeg er takknemlig for all hjelp og svar. Noe kan bli litt avansert for jeg er nybegynner når det gjelder fluefisking, men begynner å forstå en del. Har ei god enhåndsstang og vurderer nå neste steg.... Har noen våte drømmer om stor fisk på flue! Er ikke helt sikker på hva jeg skal velge, og fikk et tilbud på ei Fenwick stang. Vi får se. Hadde egentlig tenkt meg ei 12,6, men begynner vel å helle over til 14. Er det noen som har noen gode tips, så kom med det![ :) ]

Bare pass på at du ikke blir skytendes spurver med kanoner. Skal du ikke fiske i de største elvene etter den aller grummeste laksen, vil jeg tro 12,6 8/9 er et glimrende valg for deg. Den er vel egentlig ikke feil uansett hvis jeg skal komme med min personlige mening. I og med at du er nybegynner som du sier, så søk råd hos en 2-hånds- kaster med en gang. Da slipper du de klassiske feilene mange gjør i starten fordi de ikke er kjent med helt avgjørende prinsipper for bruk av armer og kropp. Du blir straffet hardt hvis du ikke gjør dette riktig med ei 2-hånds. Vet ikke hvor god Syrstad videon er, men det er jo et alternativ for å få inn teorien til å begynne med.

Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med noen "eksperter/kamerater" av meg, og først ble jeg anbefalt 12'6 deretter 14. Nå er vel den ene til LTS 13'6, så... Har behov for ei litt allround stang som kan benyttes i Namsen, samt noen mindre elver. Ikke på lita sommerelv for da har jeg en-hånds. Kikket på stenger en stund, og har famlet litt. Har ikke lyst til å bomme.

Har kjøpt Syrstad videoen og Zzzzap (tror jeg den heter) boka.

Setter pris på alle tilbakemeldinger og er litt [:I] . Kan mer om wobblere, spinnere, flue og dupp og markfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Har testa og "forska" litt på lange liner og stenger det virker best på.

Det er for meg ingen tvil om at dype stenger funker best på lange liner, toppaksjonerte stenger følger ikke med på lange liner og klumper, i alle fall ikke det jeg har prøvd.

LTS funker helt sikkert bra på lange liner, de er dype og overraskende raske.

Vi prøvde ett langsnøre SA Mastery spey eller noe slikt på 20 meter, 14 foter GLX klarte dette dårlig, 13 fot Greyline funka det litt bedre og det gikk på ett vis. Oddbjørn prøvde på LTS X1 og han fiska med det i River Dee, ingen tvil om hvilken som er dypest av de 3, det er LTS.

Ellers er det jo og e grunn at f.eks Loomis lager stenger for både UH Kast (glx stinger) og andre mykere og dypere til Speykast og Skagit (glx greased line).

Noen er best med klump, andre best med langline og noen klarer bra begge deler, men ei ren toppasksjon, det tviler jeg på er behagelig på lange liner. Da har det lite med stil og mestring og gjøre, men mer med stangas aksjon og virkemåte.

Tviler veldig sterkt på at Fenwick Ironf. 12 fot klarer en 20-22 meters snøre?

Nå er ikke jeg noen tohåndsguru, men har i alle fall prøvd og de jeg har kasta med kan dette i mye større grad.

Men har merka det samme på enhåndsen, de dype holder mer snøre i lufta.

Det er vi enige om. Når vi snakker disse lengdene (20-22), så stiller det seg nok slik. Jeg har snakket ovenfor utfra et noe mer moderat lengdespekter da. Men det er ingen tvil om at du tar igjen mye av det "tapte" ved å "mestre" en slik stang vi her snakker om. Gjør du det, kombinert med en nøktern klumplengde, så pøser du ut med disse stengene. Er man ikke "mann for sin stang" her, så skjer akkurat det motsatte. Da blir det av mindre betydning om klumpen er 11 eller 14, satt på spissen.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

Jeg har snakket med noen "eksperter/kamerater" av meg, og først ble jeg anbefalt 12'6 deretter 14. Nå er vel den ene til LTS 13'6, så... Har behov for ei litt allround stang som kan benyttes i Namsen, samt noen mindre elver. Ikke på lita sommerelv for da har jeg en-hånds. Kikket på stenger en stund, og har famlet litt. Har ikke lyst til å bomme.

Har kjøpt Syrstad videoen og Zzzzap (tror jeg den heter) boka.

Setter pris på alle tilbakemeldinger og er litt [:I] . Kan mer om wobblere, spinnere, flue og dupp og markfiske!

Jeg ville i alle fall gått for ei som ikke er for rask og toppaksjonert,men ei som jobber nedover emnet. Er du i startgropa på tohånds som meg lønner det seg at den ikke er for stiv i bunn. har prøvd en hardy gem, den er altfor stiv i bunn for meg, mye lettere å sette trange bukter med min Greyline.

Andre jeg vurderte før kjøp var:

1) LPXE 13 EL. 14 FOT

2) YELLOWLINE 12`4 OG 13`2

3) SLATE AXP 12`6 og 14 `

4) REDINGTON REDFLY 13 FOT

5) LOOMIS GLX 13 FOT (ble for dyrt)

6) HADDE OG VURDERT LTS OM DEN HADDE VÆRT PÅ MARKEDET, ENHÅNDSUTGAVENE VAR FOR MEG EN DRØM OG DE FULGTE MINE TANKER TIL PUNKT OG PRIKKE spesielt X1 og X3.

Men stranda på Greyline 13 fot, den klarer både lange klumper og korte, følsom halvaksjon og masse kraft ved maks oppspenning, spenstig og helt klart det beste jeg har prøvd uten å ha prøvd langtifra alt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp av ny stang er jo altid et rituale med masse forventninger og usikkerhet. Før sesongen 2003 bestmte jeg meg for å kjøpe en 12-13 fot stang til og startet dermed søk etter en sjappe med utvalg, noe som skulle by på en del problem. Her på nordvestlandet er det ikke mange forhandlere med særlig utvalg og de som har gir deg ikke anledning til å prøve utstyret. Får jeg ikke prøve kjøper jeg ikke uansett hvor anerkjent merkene måtte være. Etter ankomst hjemme lastet jeg mine frustrasjoner over på en del familie hvorpå bror min fortalte at han hadde fått en Loop Blackline 12,5' i gave som han tenkte å bytte i en markstang (grøss!) jeg sjekka stanga og ble stort overasket, den funka helt ålreit og prisen tatt i betraktning er den suveren. Den kosta nemlig 1600 spenn med snelle og snøre. Kvaliteten på snøret og snella var jo så som så. Men jeg kjøpte hele sulamitten og har ikke tenkt på noe nytt inntil nå. Man trenger ikke å flå 8-10 høvdinger utav lommeboka for å ha det gøy!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.