Gå til innhold
Fiskersiden

vidda "spots"


jon2
 Share

Recommended Posts

Har kikka litt på flyfotokart og valgt meg ut noen spotter jeg vill prøve med flue (kanskje litt mark) turen blir uti slutten av juni,

Hva sier dere som har litt mer peil enn meg, kan disse stedene se bra ut?

Kommer nok til og dra til område rundtormevatnet, har ikke sett meg ut noen plasser i selve vanna (ormevatne og viertjønni)Tips?

Og om noen av dere har vært omkring der, noen tips om hvor jeg kan satse på og finne en plass til lavvu?

http://kart.gulesider.no/m/a8fuS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt på flyfotokart og valgt meg ut noen spotter jeg vill prøve med flue (kanskje litt mark) turen blir uti slutten av juni,

Hva sier dere som har litt mer peil enn meg, kan disse stedene se bra ut?

Kommer nok til og dra til område rundtormevatnet, har ikke sett meg ut noen plasser i selve vanna (ormevatne og viertjønni)Tips?

Og om noen av dere har vært omkring der, noen tips om hvor jeg kan satse på og finne en plass til lavvu?

http://kart.gulesider.no/m/a8fuS

En flott område du har valgt deg (Storheller). Har ikke selv vært der, men vet det skal inneholde fin fisk. Har vært et par ganger i området lenger vest. Lavvoplasser burde ikke være vanskelig å finne på høyfjellet. MEN, er du ikke vel tidlig ute? Jeg ville ikke dratt inn hit før godt ut i juli i allefall. Hvor drar du inn fra? Via Songavannet eller fra Haukeliseter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid hytta på Storheller som Bjarne lenket til noen ganger. Et fantastisk sted, både sommer og vinter. Vi har ikke fått stor fisk der oppe, men på nettsiden står det at fjorårets sesong var brukbar iallefall. Mange flotte steder for fluefiske, men for min del ville jeg "sikret" meg med sluk :-). Fisket selv med flue i Storhellervannet, uten det store hellet..

Skal du dit du har merket av, er det vel inn fra Songa som er det enkleste. Mulig å leie båtskyss her. Det er heller ikke rare biten inn fra Haukelisæter eller Ulevå, 4 timer gange.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, er du ikke vel tidlig ute? Jeg ville ikke dratt inn hit før godt ut i juli i allefall. Hvor drar du inn fra? Via Songavannet eller fra Haukeliseter?

Hva er bedere med fiske uti juli? Større fisk som kommer opp? Sprekere?

Lurer på og gå inn fra nordenden av bordalsvannet, eller ved kråkmo(bordalsvannet). Kråkmo er det en skikkelig tøff start opp til høyfjellet dog, men fant en fin rute vell oppe som ikke var for lang, 1mil.

Jeg så og de tilbø persontransport med båt i sognvann, isåfall ville turen blitt betraktlig kortere/lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bedere med fiske uti juli? Større fisk som kommer opp? Sprekere?

Lurer på og gå inn fra nordenden av bordalsvannet, eller ved kråkmo(bordalsvannet). Kråkmo er det en skikkelig tøff start opp til høyfjellet dog, men fant en fin rute vell oppe som ikke var for lang, 1mil.

Jeg så og de tilbø persontransport med båt i sognvann, isåfall ville turen blitt betraktlig kortere/lettere.

Jeg tenkte vel først og fremst på snø og is. Du kan risikere is på vannene hvis ikke det kommer en lengre varmeperiode nå. Husk du er oppe i 1200-meters høyde.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er bedere med fiske uti juli? Større fisk som kommer opp? Sprekere?

Den største fordelen er at du ikke trenger isbor :D

Det ligger is på Ståvannet ved haukeliseter enda, jeg Kjørte forbi der forrige uke. Isen på vanna innenfor Haukeli er som regel ikke helt borte før rundt st. hans-tider

Lurer på og gå inn fra nordenden av bordalsvannet, eller ved kråkmo(bordalsvannet). Kråkmo er det en skikkelig tøff start opp til høyfjellet dog, men fant en fin rute vell oppe som ikke var for lang, 1mil.

Jeg så og de tilbø persontransport med båt i sognvann, isåfall ville turen blitt betraktlig kortere/lettere.

Det går en sti/traktorvei oppover dalen fra hyttefeltet ved nordenden av Bordalsvannet på vestsida av elva opp til Armotsvannet. jeg tror dette vil være den letteste veien inn dit du skal om du ikke velger båtskyss. Å gå opp fjellsidene i haukeliområdet kan være vanskelig, det er svært bratt der og mye steinur. Det går også en vei inn til det samme hyttefeltet fra riksveien, men om denne er åpen for alle vet jeg ikke. ( i tilf er det sikkert bomvei) Velger du denne veien så unngår du de bratte stigningene, og tidsmessig tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Du kan jo kjøpe med et døgnkort til armodtsvannet når du er i området, det er fin fisk i det vannet ( jeg har prøvd litt der)

Ellers så lønner det seg ikke å bruke for mye tid på elvene der oppe, det er for det meste småfisk i dem. De store holdert seg i vanna. Generelt så lønner det seg å holde seg på vindsida av vanna, når fjærmyggen klekker så driver de inn til land der og fisken kommer etter. Utoser er også bra, der driver det ut mye godsaker som fisken liker. Bruk dagen til elvefiske, og sats på vanna på kvelden. Se også etter store steiner og grunner i ute i vanna, det er plasser det lønner seg å prøve. Disse er gjerne mosegrodde, så du ser dem som en brun skygge ute i vannet

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

noen som har vært over fjellet i det siste? noe is på vanna?

Hei

Jeg kjørte over haukeli forrige uke, og da var det enda litt is på ståvannet og vanna på andre sida av veien inn mot Haukelitunnellen. Det er sannsynligvis for tidlig enda innover fjellet, det så ut som det var en del snø lenger oppe også

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.