Gå til innhold
Fiskersiden

Komag


M@aui
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi vurderer en tur opp til Komag i sommer. Har noen av dere vært der oppe på laks/sjø-røyefiske?

Kunne gjerne tenkt meg å kombinere med "orinært" fiske etter ørret/røya...

Er primært fluefisker så om det er spesielle steder jeg bør oppsøke er jeg veldig takknemlig for tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi vurderer en tur opp til Komag i sommer. Har noen av dere vært der oppe på laks/sjø-røyefiske?

Kunne gjerne tenkt meg å kombinere med "orinært" fiske etter ørret/røya...

Er primært fluefisker så om det er spesielle steder jeg bør oppsøke er jeg veldig takknemlig for tips...

Forutsetter at du prater om Komagelva. Har fisket et par ganger der. Nydelig, grunn og klar elv med god bestand av smålaks og sjørøye. Anbefaler spesielt Lutsi - ei mil oppover elva. Gode forhold for fluefiske etter sjørøye.

Er 3 år siden sist jeg var der, da var det mye sjørøye og smålaks på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Komag elva er en fin elv den, men mye strie partier nederste del. Den elva jeg kjenner som er vanskligst å få laks i. En elv som krever at man er tolmodig, og en elv som du ser mye fisk i. Lokalkunnskap er svært viktig i denne elva. Husk at laksen stopper mange rare plasser bak steiner i strykene. Jeg anbefaler virkelig å bruke dapping og striping, eller som en del av de lokale, en "vanlig" lakseflue i enden og en bomber eller lign på opphenger og fiske korte aktive kast. Stripe over bakvannet og foran steiner der det blir en glatt fure etter, og hvor vannet reiser seg foran butte steiner. Ellers så vil jeg satset på å kjøre opp om det fortsatt er mulig veien føre brua som går opp til en telenor mast med ei lita hytte eller lign. Og gå derfra oppover og innover. Her finnes det fine flueplasser. En times gange innover og der omkring fra veistopp. Vi så mye laks innover her, og har blitt anbefalt av en som kommer fra Komagvær å fiske i disse områdene. Sist for mange år siden så vi mye laks her, men fikk de ikke til og ta. Men vi var nok ikke langt nok inn den gangen tror jeg. Ellers så vil jeg anbefale å holde et øye med Skallelva om det er vann. Tidvis meget godt fiske etter laks og sjørøye. I Komag er det ofte mye fin mellomlaks. Å stå på brua ved veien i floa kan gi hjerte innfarkt om det er rett tid. Kan være utrolig mye fisk å se. og Det er langt fra bare smålaks....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Bor du der oppe? I så fall skylder jeg deg nok en pils eller to litt utpå juli.

Når tid kan man regne med å møte sjørøya i elva der inne da? Vi belager oss på å kjøre opp første uka i juli og bli et par uker i området. Skal en tur innom Laksefjordvidda også. Fisket der 5 år på rad for noen år siden... fantastisk område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Bor du der oppe? I så fall skylder jeg deg nok en pils eller to litt utpå juli.

Når tid kan man regne med å møte sjørøya i elva der inne da? Vi belager oss på å kjøre opp første uka i juli og bli et par uker i området. Skal en tur innom Laksefjordvidda også. Fisket der 5 år på rad for noen år siden... fantastisk område!

:rolleyes: Nei bor ikke der og har ikke bodd der, men brukt ca 23-24 sesonger I Finnmark.

Akkurat de siste tipsene om å gå langt inn(lenger enn jeg selv gjorde) fikk jeg av en kokk på Malangen brygge som var derfra og ivrig flufisker for noen uker siden. Sjørøya er jeg mer usikker på når går på elva. Det er alltid noen tidlige oppganger, men husk at Sjørøya er borte i fra mange elver nesten, og er fredet de fleste steder. Så ha magamål om en skulle treffe. I juli vil det garantert være noen av de på elva. Og fisk gjerne nedstrøms eks kalde tilsig som smelteelver eller annet. Ofte vil røya stille seg i den kaldeste delen i elva. Eks et sideløp som kommer med noen grader kaldere vann. Men de tar også "beitevandringer" litt opp og ned. Rolige kulper med bra klekkinger viser ofte røya seg. Nå er denen delen av Finnmark ofte kaldere enn vest, og da gjelder det å høre om noen har tips til røyeplasser. Jeg vil tro noen brekk et godt stykke inne med god mattilgang er der man skal lete. gjerne med mye vier langs elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.