Gå til innhold
Fiskersiden

Med downrigger og planerboard i Sunnhordlandsbassenget!


Rikei
 Share

Recommended Posts

Hei! Har anskaffet meg et par dyprigger og "sideparavan" (planerboard) for bruk i sjøen rundt Stord, Bømlo samt fjordene heromkring i området. Vil foruten å fiske etter sø og laks også prøve på andre arter som for eksempel horngjel, havabbor og kveite. Ønsker tips om plasser, tidspunkt, om hvilket utstyr som sluker, wobblere, softbaits osv. som duger i sjøen. Hvor dypt en bør fiske og hvor fisken står i relasjon til temperaturer og temperaturskiller/-skikt er også interessant å få vite noe om. Alle seriøse svar mottas med takk. Kanskje er det noen som vil vøre med å teste?

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg anbefaler heller å bruke planerboard i sjøen enn paravaner, siden det kan være ekstra tungt å sveive inne paravaner, men alt funker. Jeg har hørt det ikke er lov til slikt utstyr i sjøen men kan ikke finne dette i regelverket og DN vil eller kan ikke svare på det, så jeg fisker i god tro. Bomber, Rapala Husky, husky jerk, srike pro, funker på laks og sjøørret, og litt store multi tomic eller magnumer struikepro/rapala til sei. Blått er en farge jeg vet fanger.

Dypene må du nesten prøve deg fram på, og varierer nok etter hvor i fjorden du er. Ekkolodd vil gi en pekepinn på hvor fisken er. Sjøørreten finnes inntil land mest i overflata, og der kan det gå laks også. Kveite fisker du best med agnfisk over grunnene. Fra bunn og opp til overflata. Men også i de frie vannmassene. Finner du stimer med makrell småsei eller sild så fisk rundt de!

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler heller å bruke planerboard i sjøen enn paravaner, siden det kan være ekstra tungt å sveive inne paravaner, men alt funker. Jeg har hørt det ikke er lov til slikt utstyr i sjøen men kan ikke finne dette i regelverket og DN vil eller kan ikke svare på det, så jeg fisker i god tro. Bomber, Rapala Husky, husky jerk, srike pro, funker på laks og sjøørret, og litt store multi tomic eller magnumer struikepro/rapala til sei. Blått er en farge jeg vet fanger.

Dypene må du nesten prøve deg fram på, og varierer nok etter hvor i fjorden du er. Ekkolodd vil gi en pekepinn på hvor fisken er. Sjøørreten finnes inntil land mest i overflata, og der kan det gå laks også. Kveite fisker du best med agnfisk over grunnene. Fra bunn og opp til overflata. Men også i de frie vannmassene. Finner du stimer med makrell småsei eller sild så fisk rundt de!

Skitt fiske

Takker for tipsa!

Kjøpte planerboard'et fra "unaiten" :unsure: og regnet med det var helt legalt. Heromkring er det masse rømt oppdrettsfisk i fjordene, så det burde være positivt med alt som er med på å fjerne desse!

Har desverre ikke fått prøvd pb'et enda, i mangel på "dugande mannskap", men håper å få gjort dette ganske snart.

Dypriggen funker bra, men har ikke fått eksperimentert så mye med den heller enda.

Igjen, - takker for tipsa! ;)

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøv alt mulig, du er i havet tross alt, store wobblere er sikkerstikk, og fanger mange arter! (også kveite:) og ikke minst, de tåler høy fart :) Store Apex har også vist seg effektive, men de tåler lite fart, så dermed blir du mye mulig plaget med småsei.. Du må helst over 3,5 knop for å slippe det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svara til Arvor320 og cb! :bow:

Har en del wobblere fra før, og har prøvd litt med disse. Har ikke prøvd Apex, men det er tydeligvis noe som må prøves.

Spørsmålet(-ene) mitt(mine) blir da:

Hva regner dere for å være store wobblere? (over 13 cm. eller?)

Hvilke typer/ merker wobblere har dere best erfaringer med? (Eks "deep runnere", rappala wobblere, ulike fargekombinasjoner osv.)

Er det noen spesielle fargekombinasjoner på Apex-en som fisker "best" eller?

Har forstått det slik at farten ikke må være for lav, for å unngå uønsket fangst, og sikkert også for at høyere fart trigger de raskere fiskene.

Har også forstått at en del store fisker holder til like under sprangskikta/temperaturskillene i sjøen (som i vanna).

Hvor "spranga" går, varierer nok med årstider, strømninger og andre naturgitte faktorer.

Har hørt at laksen gjerne holder seg på dybder ned mot 30 m. i sjøen, men er der noen som kan "bekrefte" eventuelt avkrefte dette?

Har eventuelt også noen en formening om hvor dypt andre spennende fiskearter går?

Riggen min har 200 fot waier, og jeg vil tro den med 6 kg. "fiskelodd" kan nå ned til rundt 50 m.

Takker igjenn, også for nye eventuelle utfyllende svar!

:closed:

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den mest erfarne trolleren, men har vært lettmatros på noen trolleturer litt lengre nord i landet. Her har vi hatt god suksess med å montere flashere foran Apex på dypriggen. Riggen har vi hatt på ca 30 fot. Tror det var fargen "police" på apexen.

Vi har også gått et stykke fra lan d(2-300 meter). Driver du å smyger planerboardet oppe i fjæresteinene blir det bare småfisk og ålegress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex får voldsomme bevegelser i over 3,5 knop, selv de største 5,5 og 6,5", men noen snur skjei baklengs og da skal de gåp roligere, har ikke prøvd det selv. Men jeg har hatt etpar stygge krokinger i for høy hastighet, kroken har sittet i siden og øye osv, så man kan regne med å skade endel fisk som aldri kommer i båten med å kjøre for hardt med apex.. ingen fasit på farger, bare prøv ivei

Med store wobblere mener jeg 18 cm pluss, gjerne rapala magnum! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex får voldsomme bevegelser i over 3,5 knop, selv de største 5,5 og 6,5", men noen snur skjei baklengs og da skal de gåp roligere, har ikke prøvd det selv. Men jeg har hatt etpar stygge krokinger i for høy hastighet, kroken har sittet i siden og øye osv, så man kan regne med å skade endel fisk som aldri kommer i båten med å kjøre for hardt med apex..

Å kjøre apex feil vei, den er helt ny for meg... Vet det blir gjort på tamanian devil`s men ikke apex. Eller?

Feilkroking på apex er også nytt for meg, for den orginale singelkroken som følger med kroker som regel perfekt etter min erfaring. Apex som fiskes for fort snurre bare og fisker da dårlig.

Det kveitebilde du har i profilen din kjennetegner stygg kroking med wobbler, en i treble i nærheten av kjeften og en i øyet eller på siden.

Hvis jeg ikke husker feil er det 4,5" som tåler best hastighet.

Når du skal fiske i sjøen bør du velge wobbler etter hva du skal fiske og hvordan du skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aex 5.5 tåler fint fart over 3.5 knop med visse modifiseringer. Velger du en krok i strl 1 eller 1/0 er det ikke noe problem å ligge i 4 knop med den. Dette er en tommelfingerregel på det som er av agn, tyngre krok fungerer som brems. Den apexen som orginal er mest tolerant for fart er 6.25", måk på med en treble i den sizen je har foreslått kan du utvide fartsregistret litt. Til 5.5 og 6.25 er ikke 1/0 for stort. Bomhugg får en på det meste, men sannsynligheten øker i mørket og med agn som beveger seg mye, som apex, som leddede wobblere samt på agn med mange kroker. Det er ikke nødvendigvis slik at en krokspiss i øye ødelegger fisken, je ville vært mye mere bekymret om kroken satt i gjelleområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex fart i knop:

1" 1,5-3,0

1,5" 1,5-3.0

3" 2.0-3.0

4" 1,5-2,5

4,5" 2,5-3,5

5,5" 2,0-3,0

6,25" 2,5-3,5

4 og 5,5" er bredere enn de andre og tillater at de kjøres saktere.

Sjekk gangen på apexen ved siden av båten i den aktuelle farten, og spinner den så fisker den ikke.

Etter ørret og laks ville jeg valgt et agn som var 10-15 cm langt, det finnes flere gode skjeer som er egnet til sjøørret, men ville gå for wobbler på laks, siden en da ofte dorger forholdsvis fort 3+++kn. feks strike pro 10,5 cm, bomber 12,5cm(long 15A) rapala husky 13cm

Etter sei, lyr, kveite etc, ville jeg velge 15-20cm feks rapala magnum 18cm, eller store jiger som er egnet for trolling. Ved bruk av større agn så har en ofte litt større og sterkere kroker, som er en fordel om en får stor fisk, og en holder de minste unna.

Endret av Femmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor dem ligger i skrinet urørt alltid :rolleyes: Litt vanskelig å bli enig når noen benekter fakta :blush:

Jeg kjører men 3" 4" 4,5" og 5,5" og hvis jeg ikke husker feil fortalte du at du hadde bare 5,5, fordi det andre bare fanget småfisk og 5,5`n fikk du ikke noe på.

Kjørte kun med Tomic, som en kanskje ikke skal glemme helt i denne sammenhengen for jeg vil tro også den er grei på sjøen, etter sei lyr og kanskje laks og sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.