Gå til innhold
Fiskersiden

Introduksjon og skrytebilde


corrosive
 Share

Recommended Posts

Hei alle,

Er ny på forumet, men er allerede en stor fan etter å ha lest gjennom en god del tråder med tips og en del av reportasjene :-) Jeg vil kalle meg selv for en ivrig havfisker, og har vært på havet siden jeg var født omtrent. Det blir derimot ikke så mye fisking lengre, da jeg selv ikke har båt og bor midt i "storbyen" i Tromsø hvor jeg har begrenset tilgang på båt. Jeg har hele bardommen vært vant med primitivt "billig" utstyr, men har i senere tid kjøpt inn kvalitetsutstyr da min største lidenskap med fisking er havfiske, og gjerne etter større fisk.

Det var dagen etter St. Hans-aften jeg og et vennepar bestemte oss for å dra på sjøen. Forholdene var fine, dog vi dro ut på fjære sjø (noe som aldri har rimt i mine ører) Plassen er Harstad, og området er Brokvik. Etter et par timer med effektiv fisking på omlag 30m dyp, kjenner jeg tyngde i stanga. Jeg tenkte først at jeg sannsynligvis var borti bunnen da vi fisket i en "renne", men jeg skjønte fort at det ikke var det - da jeg etter anslag hadde første utraset. Det bar en plass mellom 50 og 100 meter ut med snøre før jeg endelig fikk muligheten til å gjøre motstand. Livredd var jeg for å gi slakk, da jeg fisket med en enkroks Storm gummijigg. Etter å være tilbake på "square one" (ca så mye snøre så da den bet på) var det nok et utras på samme lengde. Etter å suksessivt fått den LITT lengre opp for hver gang, var kampen over på 4. utraset på relativt drøy sluring. Både fisk og fisker begynte å føle melkesyra - men det bar endelig oppover. Nedi havet ser jeg noe flatt brunt og hvitt som sakte nærmer seg overflaten. Min gode kamerat John og pappaen står klar med haikroken med tau. Vi er heldig og får huka kveita på første kontakt med overflata - og den går over ripa. Dette etter 15-20 minutter med intens muskelfight. Jeg ser på størrelsen og kjenner på vekta at den nok er rett rundt min personlige havfiskerekort på 28kg (den gangen en torsk) - men jeg måtte vente til jeg var i land før jeg fikk den på vekta. Den viste 25 kilo! Mindre enn først antatt, men jeg var overhode ikke skuffet.

Fisken ble tatt på en Lawson Powerjigger-stang og en Ambassadeur 10000i Big Game-snelle. Brukte 32kg sjokktaum med en relativt lett Storm enkroks gummijigg (husker ikke navnet eller vekten på denne) Vi fisket nok på mellom 30 og 40m da den bet på, og bunnen var sannsynligvis "hard" med rød tang (fikk mye av dette i bruket)

Slenger til slutt på et "skrytebilde" av frøkna før jeg tar kveld!

Edit: Er veldig usikker på om denne hører hjemme under Havfiske-kategorien eller om det finnes en bildetråd som jeg har gått glipp av.

kveite_resize.jpg

Endret av corrosive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.