Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske fra land v/Langesund


Anders Duppen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en landkrabbe som skal til Porsgrunn om noen dager. Jeg er helt blank på "supre" fiskeplasser i området og tar hjertelig imot tips på hvor det er lurt å prøve fiskelykken. Jeg skal forsøke med både sluk og meite med reke og makrell.

Tips som fører til tapre forsøk gir selvfølgelig rapport med evt fangst etc :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kart.gulesider.no/m/ahaJ5 Ytrebekk. Generelt god plass til det meste fra flatfisk til torsk. FIn plass til både sluk og agnfiske. Sikkert endel makrell å få der nå også. Og horngjel. Eventuelt kan du teste moloen i sundet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har dessuten sørget for gratis ferje til Langøya i sommer, rutetider finner du her: http://www.helgeroa.no/2011/?vis=rutetider (se på fra Langesund, spør på ferja om retur). Sydspissen av Langøya - ved fyret - er en bra fiskeplass for torsk, sei, lyr, makrell og horngjel. Vestsida av nordspissen er også en fin fiskeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen mange takk for svar! Nå får jeg litt trua på at det skal bli noe :dribble:

Skal helt klart ut på Langesundstangen, om ikke annet for å se om det er mange fiskere der...

Ytrebekk ser noe mer utilgjengelig ut så kanskje man får mer fred der. Lars, går det en sti ned, eller må man ta kompasskurs? Jeg har med to unger på 8+ så det er greit om det ikke er for upraktisk å komme seg dit.

Langøya virker også som et potensielt sted så det blir ikke lett å bestemme seg! Er egentlig på familiebesøk så det gjenstår å se om det blir mer enn en tur!

Uansett blir det bilder og rapport så da får dere se hvor jeg endte opp hen :)

Tusen takk for tips :thumbsup:

Endret av Anders Duppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få gapeflyndre og lomre fra nustadvika. Artig plass å fiske,bare å slippe rett ned så kaste egenskapene trenger ikke å være på topp. Små kroker og halv rekehale om du skal prøve lomra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi vært ute en tur...

Den brede stien som gikk ned bak skolen var ikke lett å finne... Rundt en skole er det gjerne tråkket ganske mye av elever i friminutter opp igjennom så det gikk brede stier på kryss og tvers! Bratt ble det også så siden svigermor med noe dårlige knær var med ble det til at vi forsøkte Langesundtangen i stedet.

Her var det fin sti/vei ut, men fra stien/veien og ned til svabergene var det overraskende bratt og ulendt. Det ble til at jeg "løp" ned og forsøkte noen kast mens jeg lurte på hvor jeg skulle dra opp evt stor fisk. Det var 2 meter ned til vannet fra der jeg sto og kleppen min er ikke så lang... Mulig det er bedre plasser enn den jeg tok, men siden det også var litt vær og sjø var det uaktuelt å la unga sto å slenge.

Vi spiste pølser og koste oss med utsikten før vi reiste inn til Langesund sentrum for is. Etterpå kjørte vi til en fritidsbrygge litt nord for selve sentrum og forsøkte slukfiske med stingsild og meiting med reke.

Her tok vi opp to makrell, 210 og 274 (sluk), to sypiker, 12 og ukjent(ganske lik den andre) samt en gledelig berggylte på 340 (meiting) :thumbsup: Var ganske dypt, ca 4-5 meter, så innen jeg rakk å stramme sena for å meite, var reka borte. Utrolig frustrerende så neste gang blir det treblekrok og makrellfilet <_<

Da klokken begynte å bli langt på kveld, ble det ikke mer enn en drøy time men begge unga hadde fått fisk og jeg hadde endelig tatt en makrell :rolleyes:

Men igjen, tusen takk for alle tips! Nå vet jeg litt mer hvordan det er der så når havet ikke er fullt så opprørt så skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.