Gå til innhold
Fiskersiden

Kraftig og god flerdelt stang


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg trenger en kraftig laksestang som minst er tredelt slik at jeg uten problemer kan ta den med på flyreiser og slikt. 13-14 fot todelt slik stengene mine er nå blir for uhåndterlige - en ting er fly, en annen ting er om folka som henter meg på flyplassen har liten bil.

Kom med gode alternativer, men det er altså stang som skal brukes når vannstanden er stor (og laksene er store :) ) jeg tenker på. Har greie alternativer til lettere fiske.

Hva synes dere f.eks om: Lawson Norvegian 14 fot 40-120g? Dere som har prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skikkelig maskin det. Rygg og krefter i bøtter og spann. Har kjørt noen greie laks (rundt ti kilo) på den i hard strøm, med hook and hold og to tomler på spolen. Stanga har holdt, og fisken kommet inn. Husker Ola fikk en tikilos som var kroket i gattfinna på høy vannføring i Gaula på den. Han måtte forsåvidt legge på svømmetur retning valdet nedenfor, men før fisken slapp seg ned holdt han igjen hardere enn jeg kan huske å ha sett omtrent noen andre gjøre. Og raia holdt!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo bra ut det. Er stanga ellers fin? God å kaste med, behagelig å fiske med og sånt?

Vet du om utgaven under - 13 fot 30-80 gram - har rygg så det holder den også? Vil den også duge til feks fiske i Gaula under høy vannføring? Den vil jo være mer allround da den sikkert takler lettere vekter bedre enn 14-foteren.

Eller kanskje jeg bør kjøpe begge? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjon, vekt, håndtak og ringer er helt knall. Gode kasteegenskaper og sliter deg ikke ut i løpet av en dags fiske. 13-foteren er selvsagt noe veikere, så førstevalget i Gaula i begynnelsen av sesongen er den kraftigste. På lavere vannføring er 13-foteren aktuell. Mitt tips er å kjenne på begge stengene før du kjøper en eller eventuelt begge. Selv digger jeg den kraftigste grunnet lengden og den rå ryggen. Kanskje mye fordi jeg kjører fisken beinhardt. No mercy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har tatt et valg, og det ble KJØP. Blir spennende å teste stanga :)

Men en stang til:

Hvis jeg skulle ha en kraftig - men ikke nødvendigvis kratig - haspelstang. Har dere noe å anbefale da?

Har en 13 foter 15-40 gram og kunne tenkt meg en 13 foter opp til 80-100 gram

Denne:Lawson Atlantic Salmon 3-delt m/Tube: 13 fot, opp til 70 gram http://www.gero.no/produkter/lawson-stenger/lawson-atlantic-salmon-3-delt-mtube.aspx

ser jo bra ut, selv om den "bare" går opp til 70 gram. Noen som har erfaring med den?

Det jeg tenker på med kraftig stang er jo fightingegenskapene like mye som kastingen. Har jo merket hvor mye bedre det er å fighte stor laks i sterk strøm med kraftig stang fremfor vanlig stang. Virker som om man får mye bedre kontroll og trøtter ut fisken raskere (kanskje selvsagt :huh: ). Men viktig at stanga har bortimot helaksjon og ikke toppaksjon. Men rygg nok!

Ja, det hadde heller ikke gjort noe om stanga var 4-delt

Hvis noen lurer på hvorfor jeg driver og kjøper så mange stenger så er det fordi jeg ikke får fisket, og da handler jeg fiskeutstyr i stedet for å kontrollere abstinensene :dribble:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvorfor jeg driver og kjøper så mange stenger så er det fordi jeg ikke får fisket, og da handler jeg fiskeutstyr i stedet for å kontrollere abstinensene :huh:

Tror jeg ikke noe på, det dukker jo opp bilder av deg overalt...... Beiarn, Bø, Drammen, Indre Enfold.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ja, se der ja: http://mmfiske.no/?ItemID=2671

Har du (eller noen av dere andre) testa 20-80 gramsutgaven?

Hei.

Så denne tråden nå.

Litt sent å svare kanskje .men om du fortsatt skal ha flerdelt stang bør du absolutt satse på en techniun .

Jeg bruker 13 foteren til tyngre laksefiske på stor elv og 11 foteren til litt lettere og finere fiske.

Stangen er en skikkelig kastemaskin med krefter i massevis.Progressiv aksjon og en rygg få 13 fotere på markedet har maken til .

Jeg har tatt atskillige storlaks på denne siste årene uten noen problemer.

Anbefales på det sterkeste .

Riktig som Skjerve sier,den finnes med trigger om du foretrekker multiplikator :shifty:

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg endte opp med å ikke kjøpe noen slik stang. Eller rettere sagt: Jeg kjøpte og leverte den tilbake til butikken igjen. Butikkbetjeningen på en butikk i Oslo klarte å overtale meg til å kjøpe ABU salmonseeker 13 fot til en hyggelig men fortsatt høy pris. Jeg testa stanga både i liten og stor elv og klarte ikke å like den i det hele tatt. Heldigvis var butikken grei nok til å ta den tilbake, men jeg ble litt skremt bort fra tanken på slik stang.

Nå er vel de stengene som nevnes over her opp til 200 gram lettere i samme lengde og kanskje bedre balansert, men jeg kom fram til at jeg inntil videre kun bruker multiplikator på det tyngste fisket. Men skulle jeg finne på å gå for en slik haspelstang har jeg i hvert fall mange gode tips i denne tråden.

Så takk for det :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte jo stang til multiplikator i fjor sommet Lawson Norvegian 14

fot 40-120g , etter anbefaling av bla.a Bekkevold. Og den stanga er jeg strålende fornøyd med.

Resten av tråden handler om en tilsvarende stang for haspelsnelle - til bruk for de gangene jeg skal fiske med lette agn som er vriene å kaste, men under forhold hvor man likevel trenger en kraftig stang med sterk rygg med tanke på kjøring av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.